Sürücü
kapısını kapa tırken yeni A4'e son bir kez baktım. Kısa bü
birliktelikti; yalnızca 72 saat. Geride bırak tığımız süre içerisinde
yeni Audi A4 bana söylemek istediği her şeyi eksiksiz bir şekilde
söyledi ama ben onun için söylenmesi gereken her şeyi eksiksiz
söyleyebilecek miyim bilemiyorum...
Duygusal bir başlangıç olduğunu
fark etmişsinizdir ancak şunu iyi bilmelisiniz ki Ingolstadt doğumlu
hemen her otomobil sürücüsünde böyle bir iz bırakabiliyor. ÎT, A8, S3
ve eminim ki R8 (henüz kullanma şansı bulamadım) için de hisleneceğime
kesin gözüyle bakıyorum ancak şaşırtıcı olan bunu A4'le yaşamış
olmamdır.
Yeni A4 belki de duyulara hitap etmeyi en iyi şekilde
başaran otomobillerden biri olduğu için etkileyici ya da bir Audi
olduğu için. Tabii ki bir spor otomobilin büyüleyici liğine ya da lüks
sınıfta yer alan bir modelin ağırbaşlılığına sahip olamaz ancak yeni
A4'ün DNA'sma ağabeylerinde görmeye alışık olduğumuz öyle karakteristik
özellik ler eklenmiş ki, yalnızca bu bile kendi sını fında iddialı
olması için yetiyor.
Selefiyle bir kıyaslama yapmak gerekirse, yeni
A4 kesinlikle daha büyük ve daha geniş bir otomobil. Uzunluğu 117 mm
artırılan A4'ün 4703 mm'ye ulaşan boyu, orta sınıfta
yer alan bir
otomobil olduğu gerçeğini zaman zaman unutturup görsel açıdan şu
yanılgıya düşmenize neden oluyor: "Yoksa bu A6 olmasın?" Yalnızca
bununla kalsa iyi. A4'ün özellikle kabin içinde sunduğu tek nolojik
donanımlar da bu tezi ister istemez destekliyor. Örnek olarak MMI
sistemini Alman üreticinin amiral gemisi A8'den hatırlıyoruz. Göz alıcı
bir üetişim ve eğlence teknolojileri paketi olan bu donanım, son derece
kolay kontrol edilebildiği gibi Mşisel leştirilmeye de çok müsait. TV
yayınından navigasyona, gelişmiş bir müzik sistemin den Ipod arayüzüne
ve bluetooth'la cep telefonu bağlantısına kadar kapsandı bir listeyi
tek bir düğmeyle kontrol edebilmek mümkün. Şunu rahatlıkla
söyleyebiliriz ki MMI'ın mantığı, yalnızca bir kere kul lanmanın
yeterli olacağı ve sürücüsünde alışkanlık yapacak bir düzenek. Bu
sistemin bir benzeri olmaya çalışan farklı donanım lar, Audi'nin en
dişli rakipleri tarafından da kullanılmaya çalışılıyor ancak hiçbiri
MMI kadar basit ve kullanışlı değil. Orta smıfbir otomobile lüks sınıfa
ait bir yapıyı entegre etmek son derece akıllıca bîr hareket olmuş.
Audi mühendislerini tebrik ediyoruz.
Kaputun altında yatan 2.7
litrelik V6 turbo dizel motor, A4 motor gamının 2.0 İt ve 3.0 İt
TDI'dan sonra gelen diğer üyesi. Bu motor, tıpkı yenilenmiş 3.0 litre
TDI'da olduğu gibi Euro5 normlarını şimdiden karşılıyor. Bunu nasıl
başarıyor diye merak ediyorsanız cevabın 1800 bar basınca kadar
dayanabilen Bosch piezo common rail enjeksiyon sistemi olduğunu
belirtmemiz gerekir. 190 bg güç üreten bu motor, 400 Nm gibi yüksek bir
tork değerini de 1400 devirden başlayıp 3250 devire kadar kesin tisiz
şekilde sunabiliyor. Bir spor otomobil kadar büyüleyici değü demiştik
en başın da; ancak O'dan 100 km/s'ye 7.7 saniyede çıkabilmesi A4'ün
kötü ellere geçmemesini ne yazık ki zorunlu kılıyor. Abartılı mı bul
dunuz? Renault Clio RS, 0-100 km/s'yi 6.9 saniyede tamamlıyor; gerisini
siz düşünün. 226 km/s'lik son hızını ise hiç söylemiyoruz.
Motorun
performansı gerçekten de orta sınıf bir dizel için yeterince iyi. Tabii
bu konuda en büyük sorumluluklardan biri şanzımana bırakılmış. Audi bu
yüzden yeni A4'te kullanılacak şanzımanlar üzerine özel bir çalışma
yapü. Öncelikle manuel şanzı manı baştan aşağı yeniledi. 6 ileri
tiptronic ve multitronic CVT şanzımanlara ise birta kım eklemeler
yapmayı uygun gördü. Test otomobilimizde bulunan 8 ileri Multitronic
CVT şanzıman içinse ne söylemek gerekir büemiyorum? Vites geçişlerini
hissetmek için steteskop kullanmak zorunda kalmadık ama sürücü
koltuğunun altında neler olup bittiğine dair hiçbir ipucu da alamadık.
Geçişler net, çok hızlı ve tam olması gerek tiği gibi.
Peki ya
dinamikler? Yeni Audi A4 Sedan, önceki nesillere göre geliştirilmiş
dinamik sürüş özellikleriyle kendini gösterebilmeyi hedeflemiş ve bunu
da başarmışa benziyor. Yeni modelde ağırlık dağılımını 40:60 ora nında
ayarlayan Audi mühendisleri, önden kayma problemini minimuma indirmek
için diferansiyel ile debriyaj sisteminde yer değişikliği yaparak ön
aksı 154 mm öne doğru çekmişler. Hatta otomobilin akü sünün bagaja
taşınması bile ideal ağırlık dağılımının elde edilmesine ayrıca katkı
sağlamış.
Audi
Dinamik Direksiyon Sistemi yeni nesü A4'lerin en çok konuşulacak
donanım larından biri. Bu sistem sayesinde düşük hızlarda sürücü daha
yüksek güç desteği alabiliyor ve direksiyonun oranlan sistem tarafından
değiştiriliyor. A4'le yapacağınız herhangi bir manevrada tam sol ya da
tam sağ için üa tur çevirmek yeterli. ESP ile de bağlantı içinde olan
sistem A4'ün sürüş dinamiğini analiz ederek sürüş limitlerine
yaklaşıldığında otomobilin davranışlarıyla ilgili dataları gönderiyor.
Örnek mi? Audi A4'le ani bir yön değişikliğinin ardından daha keskin
bir dönüş yapmaya yeltenir-seniz, direksiyon bu eğilimi azaltmak için
gerekli yönde küçük düzeltmeleri kendi yapıyor. Audi'nin iddiasına göre
sistem deneyimli bir ralli pilotunun bile tepki vere meyeceği kadar
kısa sürede devreye girebi liyor. Bunu hissedebilmek elbette mümkün
değil ancak A4'ün direksiyonunun gerçek ten de tepkili ve hisli olduğu
bir gerçek.
Bir başka yemlikle devam ediyoruz. ACC yani radar
destekli uyarlanabilir hız sabit-leme sistemi bundan böyle A4'te
kullana bileceğimiz oldukça efektif bir sürüş destek sistemi. 30 km/s
ile 200 km/s arasında seç tiğiniz herhangi bir hızda otomatik olarak
mesafe kontrolünün yapılmasını sağlayan sistem özellikle de şehir
içinde ağır ama akı cı bir şekilde ilerleyen trafik için adeta biçil
miş kaftan. Önünüzde herhangi bir araç varken sistemi devreye alın ve
ayaklarınızı pedallardan geri çekin. Tekyapmanız gere ken direksiyonu
kontrol etmek hepsi bu.
Almanya'nın teknoloji şovu devam edi yor.
Audi Side Asist (Yan Destek Sistemi) de çalışma prensibini akıllı radar
teknolojisin den alan bir başka yenilik. Şerit değiştirme ler için
tasarlanan sistem, otomobilin yanın da ve arkasında 50 metrelik bir
menzili tarayarak olası tehlikeleri en aza indirgemeye çalışıyor. Audi
Lane Asist (Şerit Destek Sistemi) ise 65 km/s'nin üstündeki hızlarda
aracın seçilen şeridin dışına kontrolsüz çıkma eğilimi gösterdiği
durumlarda sürücüyü uyaran bir diğer sistem.
Bütün bu sistemler,
sürücüyle sürekli olarak iletişim halinde olan, interaktif yapısını her
daim hissettiren bir otomobile aitti. Yeni Audi A4 kesinlikle üzerinde
çok çalışılmış bir otomobil olduğunu bizlere gösterdi. Hızlanmasıyla
yeterince güçlü olduğunu, donanımlanyla ne kadar gelişmiş bir
teknolojiyi kullandığını ve sürüş dinamiğiyle kabiliyetini bizlere
gösterdi. Gerçi üzerindeki pek çok donanım A8'den buraya entegre
edildiği için A4'ün kısmen de olsa hazıra konduğunu ve şanslı bir model
olduğunu da söyleyebiliriz. Burada tek bir problem öne çıkıyor. Audi A4
2.7 TDI Multitronic'in satış fiyatı 70.110 Euro'dan başlıyor ancak test
otomobilimizde bu fiyatın neredeyse yansına yaklaşan değerde (29.270
Euro) zengin bir opsiyon listesi bulunuyordu. Bir başka deyişle 100 bin
Euro'ya orta sınıfta çok gelişmiş özellikleri olan bir sedan mı tercih
etmeliyiz yoksa aynı paraya satılan üst orta sınıf (örneğin A6 3.2 FSI
Quattro Tiptronic) bir modeli baz haliyle almayı mı düşünmeliyiz.
Mantığınız A6'ya işaret ediyor olabilir ancak benim fikrim neredeyse A6
gibi geniş olmaya çalışan ve bunu sürücüsü dahil tüm yolcularına
hissettiren böyle bir otomobili tercih etmekten yana olacaktır. Sessiz,
teknolojik ve yeterince büyük. Daha fazla bir şey istemeye gerek var mı?