Premium
ortası mf sedanlar arasın daki rekabet yeni A4 ile daha da
şiddetlenecek. Hatırlanacağı gibi Premium orta sınıf sedanlar-dan
güncel 3 Serisi 2005 yı lında, Mercedes C Sınıfı'ysa yeni
nesliyle2007'denitibarenboy gös teriyor. Audi'yse bu ezeli rekabette
her ne kadar 2004 yılında başarılı bir makyaj geçirmiş olsa da, altya
pısı 2000 yılındaki A4 olduğundan banagöre cazibesini biraz yitirmiş
gibiydi ve yeni neslin nasıl oldu ğunu merak ediyordum. Merakımı
gidermekbiraz gecik meli de olsa mümkün oldu. Park halindeki sevgili
otomobilime buzlanma neticesinde başka bir otomobil vurduğundan canım
biraz sıkkındı ve o işle ilgileniyordum. Bundan dolayı yeni A4'ü
dergiye Emre Anamur getirmişti. Bu yüzden merakımı gidermem kısa da
olsa bir gecikmeyle oldu diyebili rim. Otomobile bakmak için dışarı
çıktığımda A4'ün boyutlarının gözle gö rülür derecede büyüdüğünü fark
ettim ve "neredeyse A6 olacakmış" diye düşündüm.
Son dönemde her
segmentte karşımıza çıkan "otomobil boyutlarındaki büyüme trendi",
premium orta sınıftaki yeni A4'e de tam anlamıyla yansı mış durumda.
Yeni A4'ün boyu 4703 mm'lik uzunluğu eskiye göre 117 mm daha fazla.
Dingil mesafesi de 54 mm artışla 2808 mm olmuş. Yani A6'nm dingil
mesafesinden sadece 3.5 cm daha az
Tabi önemli olan rakiplerine
karşı durumu. Yeni A4, birincil rakiplerin den C Sımfı'ndan 122 mm, BMW
3 Serisi'nden 183 mm daha uzun. Dingil mesafesi konusunda da A4
rakiplerinden daha iyi (her iki ra kibinden de 48 mm daha uzun).
Tasarım
olarak bakıldığında yeni A4, markanın kendine has tasarım unsurlarını
başarıyla harmanladığından göze son derece tanıdık geliyor. Fakat daha
uzun burun kısmı, daha kısa karoser çıkıntıları ve daha yayvan görünüm
otomobile sağlam ve dinamik bir tarz katmış. Otomobilin görse anlamda
en can alıcı yönüyse LED'li gündüz farları. Otomobil çalıştığı sü rece
yanan bu optik grup, otomobilin fark edilmesini sağlıyor.
Gelelim iç
mekana... Tek kelimeyle harika. İç mekan, kalite hissi konu sunda haklı
bir üne sahip olan yine çok iyi bfr iş çıkarmış. Seçilen mal zemelerin
hem görüntüsü hem dokununca verdiği duygu, size özel olduğu nuzu
hissettiriyor. Tabi birleşim yerlerinin muntazamlığı da iç mekana gös
terilen özeni hemen belli ediyor.
Sürücü odaklı tasarlanmış kokpitte
ulaşılması zor bir kumanda yok. Her şey elinizin altında. Benim pek
sevmediğim ve kullanımı alışkanlık gerek tiren MMI kumandası da kol
dayanama yerinin hemen önünde. Bu arada yeni A4'te geleneksel el
freninin, yerini elektro mekanik el frenine bıraktı ğını belirtelim.
Asıl büyük farksa, orta konsoldaki "comfort", "auto", "sport" ve
"individual" yazan düğmelerde saklı. Araç durur pozisyondayken kurca
ladığım ve doğal olarak bu şekilde hiçbir şey anlamadığım bu düğmelerin
faydası, yola çıkınca anlaşılıyor. Tabi önce motoru çalıştırmak lazım.
Audi A4'te 1.8 TFSI160 HP, 3.2 FSI 265 HP olmak üzere iki benzinli ve
2.0 TDI (143HPvel70HP),2.7TDI190HP,3.0TDI240HPturbodizelol maküzere
toplam altı motor seçeneği bulunuyor. Bizim test aracımızda 190 HP'lik
2.7 TDI V6 motor bulunuyor. 2.0 litre TDI'dan 170 HP güç çıkartan bir
marka için, 2.7 lt'lik bir motorda bunun sadece 20 HP fazlasını sunmak
bu büyük silindir hacmini sorgulatsa da, V6 motor son derece dengeli ve
yumuşak alt devirlere sahip. Ani güç patlamaları yaşatmadan son derece
konforlu bir kullanım sunmasının yanı sıra gaz tepkileri de iyi.
Üstelik sesi de 2.0 TDI 170 HP ile karşılaştırılamayacak kadar güzel,
tatlı bir kedi mırıltısı gibi. 90 derece açılı bu V6 TDI'm 400 Nm'lik
torkunun 1400 d/d gibi düşük bir de virden 3250 d/d'ye kadar olan devir
bandında sürekli olarak sunulması, sü rüşe akıcılık kazandıran önemli
faktörlerden. Sürüşe akıcılık kazandıran diğer önemli etkense sürekli
değişken oranlı multitronic şanzıman. Yeni multitronic şanzıman
eskisine göre daha geniş bir şanzıman oranı aralı ğında çalışarak motor
gücünden daha fazla yararlanılmasını sağlıyor.
Önden çekişli olan
test aracımızın süspansiyon sistemi hem konfor hem de yol tutuş
yetenekleri açısından üst seviyede. Uzun yolda hızı hissettir meyen
otomobil çok stabil ve sessiz. Tamam iç mekan sağır oda olmasa da
kütüphane kadar sessiz.
Bu otomobilin sürüş sırasında en can alıcı
yönü az önce bahsettiğim "com fort", "auto", "sport" ve "individual"
düğmeleri. Bu düğmeler sadece süspan siyon sisteminin değil,
direksiyon, süspansiyon ve şanzımanla ilgili ayar ları da değiştiriyor.
Audi Drive Select adlı bu sistemde otomobilin sürüş ka rakterini
değiştirebilmekmümkün. Invidual tuşunaysa MMI menüsünden girilerek
kişisel bir sürüş programı yüklenebiliyor. Yani süspansiyonu, kon fora
yönelik, direksiyonu sportifliğe göre ayrı ayrı programlayıp (24 farklı
sürüş seçeneği) yükleyebiliyorsunuz.
Comfort seçeneğinde rahat ve
huzurlu bir kullanım sunan otomobil, dy-namic modunda inanılmaz
derecede çevikleşiyor. Gaz pedalı ve direksiyonla verdiğiniz komutlara
hemen itaat ediyor. Aktif süspansiyon ve değişken di reksiyon dişlisi
oranlı aktif direksiyonun ayarlarını değiştiren Drive Select sayesinde
otomobili sanki vücudunuzun bir parçasıymış gibi hisse dip
yönlendirebilmek mümkün. Buraya kadar iyi haber. Kötü olan bu siste min
opsiyonel olması. Tıpkı otomobili 20 mm alçaltan ve test aracımızda da
bulunan spor süspansiyon gibi. Gerçi fiyatları bu tip bir otomobil için
fazla sayılmaz (spor süspansiyon 1100 Euro, dinamik direksiyon 1100
Euro, Audi Drive Select 310 Euro).
Otomobildeki diğer dikkat çekici
opsiyonlarsa Side Assist ve Lane Assist (1070 Euro). Bunlardan Side
Assist yani şerit değiştirme asistanı, sensörlerle otomobilin yanında
ve arkasında 50 metreye kadar uzağını ta rayarak olası tehlikeleri
haber veriyor. Lane Asist ise daha ilginç bir sistem. Bu sistemde
sensörler yoldaki şeritleri tarıyor. Eğer istem dışı bir şerit de
ğiştirme -mesela uyuyakalma sonucunda otomobilin şeritten taşması gibi
sistem direksiyonu kibarca titreterek sürücüyü uyandırıyor. Daha
doğrusu uyandırmaya çalışıyor. Çünkü cep telefonu titreşiminden bile az
olan bu vibrasyon işi adeta uyandırmaya kıyamama getiriyor. Yine de
otomobili şe ritte tutma özürlüler için faydalı olabilecek bir sistem.
Sonuç
olarak bakıldığında yeni A4'le iyi iş çıkarmış. Kalite, konfor, sürüş
keyfi, prestij... Bu otomobilde hepsi fazlasıyla mevcut. Tabi fiyat da
ona göre. A4 2.7 TDI Multitronic'in 70.110 Euro olan baz fiyatı, test
aracı mızdaki uzun opsiyon listesiyle 99.380 Euro'ya çıkıyor. Tabi daha
hesaplı A4 seçeneği de mevcut. A4 1.8 TFSI yaklaşık 43.000 Euro'luk
başlangıç fi yatıyla bizim vergi sistemimizde daha makul bir seçenek
gibi. Bu arada 2.7 V6 TDI'm silindir hacmi yönünden Türkiye'de ve ürün
ga mında birebir rakibi yok. BMVV'nin bu motora rakip olabilecek 197
HP'lik 325d'si ülkemizde satılmıyor (320d ve 330d var).
Mercedes'teyseC220CDI ve C320 CDI seçenekleri mevcut.