Şürüş esnasında engellerden kaçma
Öyle ya da böyle günün birinde engellerden kaçınma becerilerinizi test etmek zorunda kalabilirsiniz. Gerçek hayatta bir riskle karşılaşmadan önce yeteneklerinizi bilemenin zamanıdır.
Hepimiz isteriz ki çıktığımız her motorsiklet turu güzel bir manzaranın içinden akıp giden tatlı virajlı bir yolda çiçek kokuları arasında görünürde tek bir arabanın olmadığı keyifli bir gezi olsun. Ne yazık ki motorsiklet kullanmanın gerçekleri çiçek koklamak istiyorsanız kenara çekmenizi gerektiriyor. Hemen önünüzdeki virajın ardında sizi neyin beklediğini bilemezsiniz.
Bir kısmımızın bizzat katıldığı OMM Riders seminerlerinde Paolo Volpara’nın seminerinden hatırlayacağı SIPDE’den tekrar bahsedelim. SIPDE ingilizce Scan(gözle), Identify(tanımla), Predict(tahmin et), Decide(karar ver), Execute(uygula) kelimelerinin baş harflerinin birleştirilmesiyle elde edilen ve motor kullanmanın ana prensiplerini belirleyen bir önlemler bütünü olarak tanımlanabilir ve de çok doğru bir sistemdir. İyi de tahmin edip beklediğiniz durumlarda kendinizi kurtarmak için yapmanız gerekeni bilmiyor yada uygulayamıyorsanız bunların ne önemi varki?
Motor kazalarından kaçınmanın belkide en geçerli yöntemlerinden biri potansiyel kaza noktalarından kaçınmak ve yolda karşınıza çıkabilecek araç yada büyük nesnelerin çevresinden güvenlice geçmektir ama hayat size karar verip uygulamak için genellikle pek fazla zaman tanımaz. Böyle durumlarda ani dönüş yapabilme, nesnelerin üstünden geçme gibi kaçınma manevraları gerekli olmaktadır. Bunları uygulayabilmekte ne yapacağını bilmek ve daha önce pratik yapmakla mümkündür.
Ani Dalgalı Dönüş:Swerwing
Burada bahsettiğim ani dönüş aslında birbirine bağlı iki dönüş hareketinin birarada yapılması yada dalgalanma olarak tanımlanabilir. İlk hareket motorsikletin izlediği yolu çarpmak istemediğiniz nesneden uzaklaştırır, ikincisi ise sizi izlediğiniz yola geri döndürür. Bununla birlikte dinamik yapısından ötürü bu hareket basit iki dönüşten daha karmaşıktır.
Şehirlerarası gidiş-geliş bir yolda kırsal alanda seyahat ettiğnizi varsayın. Bir virajdan çıkmak üzeresiniz ve tam cıkışta sizin şeridinizde koca bir ağaç dalı yerde yatıyor. Tehlikenin farkına vardığınız anda gitmek istediğiniz noktaya bakın, daldan uzağa bakmak yerine dala bakarsanız hedefe-kilitlenme tabir edeceğimiz durumla karşılaşarak yanından geçip gitmek yerine bodoslamadan dalın üstüne gidebilirsiniz. Hemen akabindede motorun dönmesini istediğiniz taraftaki elciğe yüklenin.
Ters yöne sürüş (countersteering) adından da anlaşılacağı gibi sağa dönüş yapmak istediğinizde didonu sola çevirme işleminden ibarettir. Sağı it, sağa git diye kısaltabileceğimiz bu haraket gitmek istediğiniz taraftaki elciğe yüklenmek anlamına gelir. Dönüşün çabukluğu elciğe uyguladığınız güçle orantılıdır.
Bir dalgalı dönüşte elciğe uygulayacağınız güç motorsikleti uzklaşmak istediğiniz nesneden çevirecek kadar güç ve zaman almalıdır. Bunu şöyle örnekleyebiliriz bir çukurdan kaçmak için uygulayacağınız güç ve bunun alacağı zaman bir otobüsün kıçından kurtulmak için harcıyacağınızdan az olacaktır ancak bu noktada hareketi durdurmak yoldan çıkmak demektirki buda dala çarpmaktan yada kaçmaya çalıştığınız çukura düşmekten daha iyi olamaz J. Öyleyse daha önce olduğunuz pozisyona geri dönebilmek için hareketi başlatmak için güç uyguladığınız elciğin tersine yüklenmelisiniz. (Eğer ilk hareket sizi karşı şeride geçirdiyse acilen düşman bölgesinden kendi bölgenize geçmek istemezmisiniz?)
Bu hareketi tipik dönüşlerden ayıran bir takım farkları vardır. Öncelikle bu dinamiktir. Normalde iki dönüşün arasındaki süre sizin motorsikleti normal bir virajda olduğu gibi yatırmanıza olanak sağlayacak kadardır. Burdaysa selede dik pozisyonda gitmek istediğiniz yöne bakarak otururken motorun altınızda iki yana oynamasına müsade etmelisiniz. İkinci olarak bu manevra esnasında lastiklerinizin büyük bir kısmını yol tutuş için kullandığınızdan sert frenajla combine olarak bu hareketi yapmak düşme yada çarpma riskinizi arttırıcı bir faktör olacaktır.
Yolda karşınıza çıkması olası tehlikelerden kaçınmanın daha başka bir takım yolları mutlaka var ve eminim aramızdan bu konularda bilgisi olanlar bizlerle bu bilgi ve tecrübelerini paylaşacaklardır, keyifli sürüşler.
Öyle ya da böyle günün birinde engellerden kaçınma becerilerinizi test etmek zorunda kalabilirsiniz. Gerçek hayatta bir riskle karşılaşmadan önce yeteneklerinizi bilemenin zamanıdır.
Hepimiz isteriz ki çıktığımız her motorsiklet turu güzel bir manzaranın içinden akıp giden tatlı virajlı bir yolda çiçek kokuları arasında görünürde tek bir arabanın olmadığı keyifli bir gezi olsun. Ne yazık ki motorsiklet kullanmanın gerçekleri çiçek koklamak istiyorsanız kenara çekmenizi gerektiriyor. Hemen önünüzdeki virajın ardında sizi neyin beklediğini bilemezsiniz.
Bir kısmımızın bizzat katıldığı OMM Riders seminerlerinde Paolo Volpara’nın seminerinden hatırlayacağı SIPDE’den tekrar bahsedelim. SIPDE ingilizce Scan(gözle), Identify(tanımla), Predict(tahmin et), Decide(karar ver), Execute(uygula) kelimelerinin baş harflerinin birleştirilmesiyle elde edilen ve motor kullanmanın ana prensiplerini belirleyen bir önlemler bütünü olarak tanımlanabilir ve de çok doğru bir sistemdir. İyi de tahmin edip beklediğiniz durumlarda kendinizi kurtarmak için yapmanız gerekeni bilmiyor yada uygulayamıyorsanız bunların ne önemi varki?
Motor kazalarından kaçınmanın belkide en geçerli yöntemlerinden biri potansiyel kaza noktalarından kaçınmak ve yolda karşınıza çıkabilecek araç yada büyük nesnelerin çevresinden güvenlice geçmektir ama hayat size karar verip uygulamak için genellikle pek fazla zaman tanımaz. Böyle durumlarda ani dönüş yapabilme, nesnelerin üstünden geçme gibi kaçınma manevraları gerekli olmaktadır. Bunları uygulayabilmekte ne yapacağını bilmek ve daha önce pratik yapmakla mümkündür.
Ani Dalgalı Dönüş:Swerwing
Burada bahsettiğim ani dönüş aslında birbirine bağlı iki dönüş hareketinin birarada yapılması yada dalgalanma olarak tanımlanabilir. İlk hareket motorsikletin izlediği yolu çarpmak istemediğiniz nesneden uzaklaştırır, ikincisi ise sizi izlediğiniz yola geri döndürür. Bununla birlikte dinamik yapısından ötürü bu hareket basit iki dönüşten daha karmaşıktır.
Şehirlerarası gidiş-geliş bir yolda kırsal alanda seyahat ettiğnizi varsayın. Bir virajdan çıkmak üzeresiniz ve tam cıkışta sizin şeridinizde koca bir ağaç dalı yerde yatıyor. Tehlikenin farkına vardığınız anda gitmek istediğiniz noktaya bakın, daldan uzağa bakmak yerine dala bakarsanız hedefe-kilitlenme tabir edeceğimiz durumla karşılaşarak yanından geçip gitmek yerine bodoslamadan dalın üstüne gidebilirsiniz. Hemen akabindede motorun dönmesini istediğiniz taraftaki elciğe yüklenin.
Ters yöne sürüş (countersteering) adından da anlaşılacağı gibi sağa dönüş yapmak istediğinizde didonu sola çevirme işleminden ibarettir. Sağı it, sağa git diye kısaltabileceğimiz bu haraket gitmek istediğiniz taraftaki elciğe yüklenmek anlamına gelir. Dönüşün çabukluğu elciğe uyguladığınız güçle orantılıdır.
Bir dalgalı dönüşte elciğe uygulayacağınız güç motorsikleti uzklaşmak istediğiniz nesneden çevirecek kadar güç ve zaman almalıdır. Bunu şöyle örnekleyebiliriz bir çukurdan kaçmak için uygulayacağınız güç ve bunun alacağı zaman bir otobüsün kıçından kurtulmak için harcıyacağınızdan az olacaktır ancak bu noktada hareketi durdurmak yoldan çıkmak demektirki buda dala çarpmaktan yada kaçmaya çalıştığınız çukura düşmekten daha iyi olamaz J. Öyleyse daha önce olduğunuz pozisyona geri dönebilmek için hareketi başlatmak için güç uyguladığınız elciğin tersine yüklenmelisiniz. (Eğer ilk hareket sizi karşı şeride geçirdiyse acilen düşman bölgesinden kendi bölgenize geçmek istemezmisiniz?)
Bu hareketi tipik dönüşlerden ayıran bir takım farkları vardır. Öncelikle bu dinamiktir. Normalde iki dönüşün arasındaki süre sizin motorsikleti normal bir virajda olduğu gibi yatırmanıza olanak sağlayacak kadardır. Burdaysa selede dik pozisyonda gitmek istediğiniz yöne bakarak otururken motorun altınızda iki yana oynamasına müsade etmelisiniz. İkinci olarak bu manevra esnasında lastiklerinizin büyük bir kısmını yol tutuş için kullandığınızdan sert frenajla combine olarak bu hareketi yapmak düşme yada çarpma riskinizi arttırıcı bir faktör olacaktır.
Yolda karşınıza çıkması olası tehlikelerden kaçınmanın daha başka bir takım yolları mutlaka var ve eminim aramızdan bu konularda bilgisi olanlar bizlerle bu bilgi ve tecrübelerini paylaşacaklardır, keyifli sürüşler.