GUSÜL İLE İLGİLİ MESELELER.. Hitskin_logo Hitskin.com

Bu Hitsikin.com temayı önceden görmekte fırsat veriyor.
Tema yerleştirmekTemanın fişine geri dönmek

.talk4her
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

GUSÜL İLE İLGİLİ MESELELER..

Aşağa gitmek

GUSÜL İLE İLGİLİ MESELELER.. Empty GUSÜL İLE İLGİLİ MESELELER..

Mesaj  by_efsane Çarş. Nis. 22, 2009 7:15 pm

1 - Soru: Gusul abdesti ile namaz kılınabilir mi?

Cevap: Gusül abdesti ile namaz kılınabilir. Bunda hiçbir mahzur yoktur. (Mecmua-i Cedide, s. 11)

2 - Soru: Gusül yaptıktan sonra, içeride kalan meni,
şehvetsiz olarak tenasül uzvundan dışarı çıksa gusül
icap eder mi?

Cevap: Gusletmeden önce idrar yapmış, en az 40 adım
yürümüş veya biraz uyumuşsa, tekrar gusle lüzum
yoktur. Ama bunların hiçbirini yapmadan gusletmiş ve ondan sonra
meni gelmişse yıkanmalıdır.

3 - Soru: Cünüp kimsenin yemek yemesi veya su içmesi caiz midir?

Cevap: Mekruhtur. Üzerinde bu hal devam ederken yiyip içmek
mecburiyetinde kalan kimse, önce elini ve ağzını yıkamalı, sonra
yiyip içmelidir. Zira ağzını yıkamadan yiyip içmek
tenzihen mekruhtur. Bunun sebebi ise, cünüp ağzı ile
içilen şeyin "kullanılmış su" hükmünde olmasıdır.
Kullanılmış bir suyun içilmesi ise mekruh
görülmektedir.

4 - Soru: Durduğum evin müstakil banyosu yok, ev sahibine
sorduğumda mutfağı gösterdi. Acaba bu durum karşısında mutfakta
banyo yapabilir miyim?

Cevap: Zaruret karşısında mutfakta gusletmenizde bir mahzur yoktur.

5 - Soru: Kadınların tırnaklarına sürdükleri oje, gusle mani midir?

Cevap: Oje, kına gibi sadece renk yapan bir madde değil, tırnak
üzerinde donan ve tabaka teşkil eden bir solisyondur. Bu madde,
altına suyun işlemesine engel olduğu için, gusle manidir. Bu
kimsenin, tırnağındaki oje temizlenmeden yapacağı gusül ile
cünüplükten kurtulması mümkün değildir.

6 - Soru: Halk arasındaki "gusül yapılacak yerde Euzü ve
Besmele çekilmeyecek. Zira orada ALLAH'ın adı anılmaz"
sözü doğru mu?

Cevap: Gusle Besmele ile başlamakta hiçbir mahzur yoktur.
Bilakis, Besmele çekmek sünnettir. (Büyük İslam
İlmihali, taharetlerle ilgili bölüm, madde: 195/1)

7 - Soru: Avret mahallinin tıraş edilmesi en az kaç günde yapılmalı, en fazla kaç günde yapılabilir?

Cevap: Bu tıraş en az yedi gün sonra tekrarlanmalı, en fazla
müddet olarak da 40 günü geçmemelidir. (Feteva-i
Hindiye, c. 5, s. 357) Bu tıraşa göbeğin alt kısmından başlayıp,
kasık kısımlarını temizlemek gerekir. (Aynı eser c.5,s. 358)

8 - Soru: Cünüp olmadığı halde yalnız etek tıraşı olmaktan dolayı gusül icap eder mi?

Cevap: Etek tıraşı, guslü gerektirmez.

9 - Soru: Güneşte ısıtılan su ile gusül abdesti almak caiz olur mu?

Cevap: Evet, kerahatle caizdir.

10 - Soru: Bir kimse gece rüyasında ihtilam olsa ve yine
rüyasında yıkansa bu şahıs gusletmiş olur mu, yani pislikten
temizlenmiş olur mu?

Cevap: Rüyada ihtilam olan şahıstan meni çıktığı
için uyandığında gusletmesi farz olur. Rüyada yıkanmak,
hakiki değil hayalden ibarettir. Rüyadaki yıkanma ile bir insan
cünüplükten kurtulamaz.

11 - Soru: Gusül abdesti alırken abdest dualarını okumakta mahzur var mıdır?

Cevap: Gusül ederken dua okumak mekruhtur. Ancak, gusle başlarken
besmele çekilebilir. (Büyük İslam İlmihali, Taharetle
ilgili bölüm, madde: 195/12)

12 - Soru: Gusül abdestini alırken ağza, burna su verdikten sonra,
namaz abdesti gibi tekrar abdest mi alacağım, yoksa
yüzümü yıkayarak abdesti tamamlama yoluna mı gideceğim?

Cevap: Gusülde ağız ve burnuna su verdikten sonra, yüz, kollar ve ayaklar yıkanıp baş meshedilerek abdest tamamlanır.

13 - Soru: Her şeriat evine varmada gusül abdesti almamız lazım
mı, yoksa 2-3 defa cinsi yakınlıktan sonra boy abdesti almak caiz mi?

Cevap: Dilerse, her defasında yıkanır; dilerse en sonunda yıkanabilir.
Yeter ki bu arada namazı kazaya kalmış olmasın. (Büyük İslam
İlmihali, Te-mizlik bahsi, madde: 196/13)

14 - Soru: Dişlerin dibinde oluşan kireç tabakaları gusle mani olur mu?

Cevap: Bünyenin meydana getirdiği taşlaşmalar gusle mani değildir.

15 - Soru: Burada bir imam arkadaş var. Dişleri kaplama yaptırılmış.
Halebi Sağir, Halebi Kebir ve kayıtlı Kuduri gibi kitaplarda
cünüplüğün çıkmayacağı yazılı. Bu hususta
bizi aydınlatırsanız memnun olurum.

Cevap: Bahsettiğiniz kitaplarda, kaplama diş yaptıranın
cünüplükten kur-tulamayacağı yazılı olamaz. Zira o
kitapların yazıldığı sıralarda bu tarzda kaplama henüz yoktu.
Balık pulu, balmumu ve benzeri şeylerle izahat var-dır. Kaplama dişi,
mutlak olarak bunlara benzetip cünüplükten
kurtulama-yacağına hüküm vermek kolay değildir. İlmi ve
İslami olarak mesele ele alı-nacak olursa, dişi kaplatmak veya
doldurtmak zarureti bulunduğu zaman ve zaruret miktarım da aşmamak
şartıyla diş doldurmak ve kaplatmak caiz görülmektedir.

16 - Soru: Bir şahıs, gusül abdesti yerine teyemmüm etmiş
olsa ve bununla namazını kılsa ve daha sonra suyu bulsa yeniden
gusül etmesi gerekir mi? Bu kimsenin teyemmüm ile kıldığı
namazlarını iade etmesi gerekir mi?

Cevap: Gusül abdesti alır ve fakat namazları kaza etmesi gerekmez.
(Büyük İslam İlmihali, Taharet bahsi, madde: 229)

17 - Soru: Bir kimse, gusül abdesti alıp banyodan çıktıktan
sonra kolunda kuru bir yer kaldığını görse bu kuru yeri elindeki
yaşlıkla giderse gusül tamam olur mu?

Cevap: Gusülde, vücudun tamamı bir uzuv sayılmıştır. Bu
itibarla, bedenin herhangi bir yerindeki kuru yeri diğer bir yerdeki
yaşlıkla ıslatıp giderilmesi caiz görülmüştür.
Böyle yapılınca gusül tamamlanmış olur.

18 - Soru: Açık-saçık sinemaya giden birisi halk deyimi ile hamamcı olsa hemen yıkanması mı gerek?

Cevap: Sorunuzun cevabını, sorulması gereken tarzda vermek istiyorum.
Bir Müslümanın açık-saçık filmlerin oynatıldığı
bir sinemaya gitmesi asla caiz değildir. Böyle bir filme gidip de
sonunun nereye varacağını bilmeden kendisini nefsani arzularının
seyrine bırakmak yerine sinemaya hiç gitmemek evladır.

19 - Soru: Ben, abdest ve gusülde şüphelere
düşüyorum. Yani, guslü yaptığım zaman "Acaba guslüm
oldu mu?" diyor, abdest aldığımda da buna benzer şüpheler
içimi kemiriyor. Ben, zaman geliyor da tekrar tekrar abdest
alıyorum. Bana abdest ve gusülden tafsilatlı olarak bahseden bir
kitap tavsiye eder misiniz?

Cevap: Vehim şeytandadır. Onun şerrinden korunmak için Euzü
okuyunuz. ALLAH'a sığınınız ve Ayetü'l-Kürsi'yi okuyunuz.
Dikkatlice abdest aldıktan sonra gelen bu vesveseye asla kapılmayınız
ve içinizden gelen sese "Abdestim abdest, guslüm
gusüldür. Kör olası şeytan, sen kahrından çatla"
diye onunla alay etmek gerekir. Tavsiye edeceğimiz kitaplar, evhamı
gidermek için değil, bu husustaki fıkhi ve dini bilgilerinizi
genişletmeye yarar. Büyük İslam İlmihali (Ö.N. Bilmen'in
ve Nimetü'l-İslam'ı okuyunuz.)

20 - Soru: Bir kimsenin cünüplük halinde birkaç
yerinde yara olsa, yani birkaç yerinde deri kesikliği bulunsa,
bu kimse herhangi bir sebeple gusül yapamasa ve böylece
birkaç gün geçse ve bu kesilen yerler dolsa
(bitişse) bu kimse daha sonra gusledince, kapanan ve dolan yerin
altındaki kısımlar tabii derinin altında kalmış olacaktır. O zaman
insan cünüplükten çıkar mı?

Cevap: Sorunuz, birinci soru gibi, vehim ve kuruntunun neticesi olarak
faraziyelere dayandırılmış bir sualdir. Deri, o yırtığı ve kesiği alt
kısımdan tamamlayarak dokur. Yoksa üstüne kılıf çeker
gibi kapatmaz. Binaenaleyh, onun üst kısmının yıkanması ile
temizlenmiş olursunuz.

21 - Soru: Sigara içenlerin dişlerine su tam sirayet
etmediğinden, guslü geçerli olmaz, diyenler var. Siz ne
dersiniz?

Cevap: Bu söz, ifrattır. Sigaranın zararlarını ifade için başkaca yollar aranmalı ve fıkhi bahisler zorlanmamahdır.

22 - Soru: Komşu köylerden birinde imam efendi sigaranın haram
olduğunu söylemiş. Bir kimse de "Hayır, haram değil mekruhtur"
diye itiraz edince, imam efendi: "Sigaranın zifiri, burunun deliğine
toplanıyor ve birikiyor. Cünüp olup yıkanırken suyu burnuna
çektiğinde, bu birikinti suyun burun kemiğine ulaşmasına mani
oluyor. Bu takdirde sen de cünüplükten kurtulamıyorsun.
Bundan dolayı sigara haramdır" cevabını vermiş. Siz ne dersiniz?

Cevap: Sigaranın haram ve mekruh olduğunu isbatlamakta o imamın tuttuğu
yol doğru değildir. Bu hususta fazla bilgi almanız için
"Tenkidlerim, Tedkiklerim ve Makalelerim" adlı naçiz kitabımızın
340-346. sayfalarını okumanızı tavsiye ederim.

23 - Soru: Bir kimse, ihtilam oldum diye uykudan uyanıyor. Fakat
kalkınca meninin geldiğine dair bir yaşlık göremiyor. Ben
cünüp olmadım diye gusül abdesti almıyor. İnsanlarda
böyle bir durumun olması muhtemel midir? Böyle bir durumla
karşılaşan kimse banyo yapmasa bir mahzuru var mıdır?

Cevap: Gusül yapmanın farz olması için, mahallinden
şehvetle ayrılan meninin dışarı çıkmış olması şarttır. Sadece
rüyasını görmek, guslü gerektirmez.

24 - Soru: Müslümanlar arasında şöyle bir şey var: "Bir
insan, iki elinin ve iki ayağının tırnaklarının hepsini birden keserse
gusül abdesti alması lazım gelir" diyorlar. Siz bu hususta ne
dersiniz?

Cevap: Bu söz yanlıştır. Belki yıkama manasına gelen "Gasil" ile karıştırılmış olacak.

25 - Soru: Abdest alırken ağıza su vermek sünnet olduğu halde
gusül de farz olmaktadır. Bunun sebebini açıklar mısınız?

Cevap: Abdestle ilgili ayet-i kerimede yüzün yıkanılması
emredilmiştir. Yüz, saçın bittiği yerden çene altına
kadar ve iki kulak arasında yer alan kısımdır. Burayı yıkamakla farz
yerine gelir. Gusülde ağız ve burunun içi, vücudun dış
kısmından kabul edilmiş bulunmaktadır. Bu sebeple ağız ve burun
içinin yıkanılması gusülde farz, abdestte ise
sünnettir.

26 - Soru: Meni mahallinden şehvetle ayrılsa ve fakat dışarıya şehvetsiz olarak çıksa guslü gerektirir mi?

Cevap: İmam-ı Azam Hazretleri'ne göre guslü icap eder. İhtiyatla hareket etmeye uygun olan da budur.

27 - Soru: Ameliyatlı bir kimse ihtilam olduğu zaman, yıkanacak olursa
hastalığın artacağına dair doktorun ifadesini dikkate alıp ne
yapmalıdır?

Cevap: Bu takdirde teyemmüm eder.

28 - Soru: Cünüp olan kimse selam verebilir mi? Aynı kimse selam alabilir mi?

Cevap: Cünüp bir kimse hem selam verebilir hem de alabilir, sadece Kur'an okuyamaz.

29 - Soru: Bir kimse, Ramazan'da geceleyin ailesi ile cinsi
münasebette bulunduktan sonra uyusa, kalktığında imsak vaktine az
bir zaman kaldığını anlasa, önce sahur yemeğini mi yer, yoksa
banyo mu yapar?

Cevap: Bu hususta takvaya uygun olan hareket, önce gusletmektir.
Önce yemek yiyip de daha sonra gusletmeye de fetva verilmiştir.
Kişi evlayı veya fetvayı tercihte muhayyer (serbest) tir. Önce
yemek yemeye karar verdiği takdirde, ağzını bol su ile üç
defa çalkalayıp burnuna üç defa bol su
çekerek abdest alması, daha sonra yemeği yemesi gerekir.

30 - Soru: Büyük İslam İlmihali'nin 125. sayfasında,
guslün sünnetleri bahsinde, madde 6'da "Kimsenin
göremeyeceği mahalde yıkanmak" deniliyor. Bu ifade hakkında bazı
kimseler, birbirinin helali olan karı ve koca müstesna,
demektedirler. Siz ne dersiniz?
by_efsane
by_efsane
azimli üye
azimli üye

Erkek
mesaj sayısı : 113
Yaş : 36
Kayıt tarihi : 21/04/09

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

GUSÜL İLE İLGİLİ MESELELER.. Empty Geri: GUSÜL İLE İLGİLİ MESELELER..

Mesaj  by_efsane Çarş. Nis. 22, 2009 7:16 pm

31 - Soru: Kadınların saç boyamasının gusle mani olduğu (1099)
fetva kitabında yazılıdır. Bu hususun en enteresan yönü,
saç boyasını erkeklerin de kullanmasıdır. Durum böyle
olunca mesele çok düşündürücü
olmaktadır. Bu hususu açıklamanızı bekleriz?

Cevap: Bahsi geçen fetva kitabındaki ifade doğrudur. Zira
fikrini sorduğumuz eczacılar, saç boyasının saç
tellerinin üzerinde tabaka teşkil ettiği kanaatinde
bulunmaktadırlar. Bu itibarla, saç boyalarının gusle mani olduğu
ortaya çıkmaktadır. Esasen kınadan başka bir madde ile
saç boyamak haramdır.

32 - Soru: Gusül sırasında, abdesti bozan şeylerden biri vuku bulsa gusle zararı olur mu?

Cevap: Gusle zararı olmaz, ancak abdesti bozulmuş olur.

33 - Soru: Bir kimsenin bedeninden, parmağından veya herhangi bir
yerinden küçük bir et parçası kopsa, sonra o
yer kapansa, o kimse bu yara açık iken cünüp bulunsa
ve o yara kapanasıya kadar çeşitli sebeplerden dolayı
temizlenemese yara kapandıktan sonra gusletse o yerin içi kuru
kaldığından dolayı cünüplükten çıkar mı?

Cevap: Vücut kendi kendini onarıp iyileşir. Deri kopan yer,
büzülüp kapanmak suretiyle değil, alttan üste doğru
iyileşir. Gusülde yıkamanın farziyyeti, bedenin dış kısmında kalan
yerlerdir. Dolayısıyla o kimse cünüplükten çıkar.


34 - Soru: Bir erkek, başlangıcında namaz abdesti gibi abdest almadan
gusledecek olsa, yaptığı gusül ile namaz kılabilir mi?

Cevap: Evet, gusül ile namaz kılınabilir. Çünkü
abdestte yıkanması gereken uzuvlar, gusül sırasında yıkanmış
bulunduğundan onunla namaz kılmakta bir mahzur yoktur.

35 - Soru: Benim 13 yaşında bir oğlan çocuğum var. Kendisi Celle
Celâluh bulunduğu için kolları kısa bulunmaktadır. Bu
sebeple elleri taharet mahalline ermemektedir. Gusül yapacağında
da eli sırtına ulaşmıyor. Bunun durumu nasıl olacak?

Cevap: Taharetini kendisinin yapması gerekir. Elinin yetişmemesi
sebebiyle, taharetini münasip bir vasıta (alet) ile yapması
düşünülmelidir. Gusül yaparken, belden aşağıya
peştemal kuşandığı için, bir erkeğin yardımda bulunup sırtını
ovması da caizdir.

36 - Soru: Gusülden önce ağza ve buruna su mu verilir, yoksa
sünnet üzere abdest mi alınır? Sünnet olan abdestle farz
olan ağız ve burun yıkanması yapılmış olur mu?

Cevap: Sünnete uygun olan şekil, avret mahallini yıkadıktan sonra,
namaz abdesti gibi abdest almaktır. Bu abdestte ağza su bolca verilir
ve çokça çalkalanır. Buruna çekilecek su
fazla verilir ve geniz yumuşaklığına kadar çekilir. Bu şekilde
hem guslün farzı yerine gelmiş hem de abdestin sünneti ifa
edilmiş olur.

37 - Soru: Meninin dışarı çıkmasında, guslün gerekmesi
için Hanefi mezhebi imamları arasında görüş farkı var
mıdır?

Cevap: İmam Ebu Yusuf, meninin mahallinden şehvetle kopmasını ve
dışarıya da şehvetle sıçramasını şart koşmuş bulunmaktadır.
İmam-ı Azam Hazretleri ise, guslün farz olmasında, meninin
mahallinden şehvetle ayrılmasını guslün farz olması için
yeterli bir sebep saymıştır.

38 - Soru: Gusül kaç kısımdır:

Cevap: Üç kısımdır: l- Farz: Cünüplük, hayız
ve lohusalık gibi hallerden dolayı yıkanmak gibi. 2- Sünnet: Cuma
ve bayram namazları ile ihrama gireceğinde ve bir de Arafat'ta vakfe
yapacağında boy abdesti almak sünnet bulunmaktadır. 3- Mendup:
Hacamat olduğunda, ölü yıkayacağında, Berat ve Kadir gecesi
gibi kandil gecelerinde alınan boy abdesti mendub veya müstehab
diye adlandırılmaktadır.

39 - Soru: Bekar bir kimse nefsine uyarak cenabet olsa günah mıdır?

Cevap: Evet, bu gibi davranışlar kerahetten hali değildir.

40 - Soru: Kırk yaşında bir adam var, kendisinden devamlı olarak meni
geliyor. Doktora gitti, tabip 'İğne ile keserim' demiş. Kendisi evli
olduğu için ne yapacağını şaşırdı. İğne ile meninin kesilmesine
muvafakat göstersin mi?

Cevap: Tedavi çaresini arasın ve fakat o tabibin teklifine rıza göstermesin.

41 - Soru: Cünüp bir kimse, alacağı abdest veya yapacağı teyemmüm ile namaz kılabilir mi?

Cevap: Abdest, guslün yerini tutamayacağı için,
cünüp kimse alacağı abdest ile namaz kılamaz. Bu durumda olan
bir kimsenin abdest alması, yemek yemek veya uyumak için
müstehabtır. Teyemmüme gelince, suyun olmaması sebebiyle veya
bir hastalık dolayısıyla teyemmüm edilmiş ise onunla namaz
kılınabilir.

42 - Soru: "Mezi" ve "Vedi" ne demektir? Bunlardan birinin tenasül
uzvundan çıkması halinde cünüp olur muyum?

Cevap: Mezi, kadına el dokundurmak veya başkaca şehevani bir halle
karşılaşmanın neticesinde gelen yaşlıktır. "Vedi" ise, böyle
şehevani bir sebep bulunmadığı halde küçük abdest
bozduktan sonra -ekseriyetle yaz günlerinde- gelen yapışkan sıvıya
denilmektedir. Bahsi geçen Mezi ve Vedi için gusül
icap etmez. Bunlar sadece abdesti bozar. Bulaştığı yeri yıkamak ve
abdest almak gerekir.

43 - Soru: Taharet-i kübra ne demektir?

Cevap: Cünüplük, kadınlara mahsus adet ve lohusalık gibi
hallerden kurtulmak için boy abdesti almaya "Taharet-i
kübra" adı verilmektedir.

44 - Soru: Mazmaza ne demektir?

Cevap: Suyu ağızda çalkalamak manasına gelmektedir.

45 - Soru: İstinşak ne manasına gelmektedir?

Cevap: Lügat itibariyle, koklamak manasına gelen "Neşak"
kelimesinden alınmış olup, fıkıh ıstılahında, suyu burnumuzun yumuşak
yerine çekmek manasına gelmektedir.

- İbni Nüceym Fetvalarından: "Gusül eden kimsenin,
vücudundaki kılların ve sakalların diplerine suyu ulaştırması
vacip olur" (H.Ec. 1/5)

Açıklama: Her kılın dibinde cenabetlik hükmü vardır.
Bunu temizlemek için saç, sakal, bıyık, kaş gibi
yerlerdeki kılların diplerine su ulaştırmak vacip olur. Bu vacibi
yerine getirebilmek için de vücudu ovuşturarak temizlemek
gerekir.

- Netice Fetvalarından: "Şehvetle bakmak veya hayal etmek suretiyle,
tenasül aleti uyandıktan ve sakinleştikten sonra mezi veya vedi
görülse gusül lazım gelmez" (H.Ec. 1/5)

Açıklama: Gusül, ancak meninin şehvetle dışarı
çıkması neticesinde gerekir. Mezi veya vedide sadece abdest
almak icap eder.

46 - Soru: Cünüp olan bir kimse küçük abdest
almadan önce gusül yapmış olsa ve bu abdestle namazını kılsa,
daha sonra içerde kalan meni kalıntısı dışan çıksa,
namazı ve guslünün hükmü nedir?

Cevap: Kıldığı namaz sahih olur. Meninin çıkması, namazın
kılınmasından sonra vaki olduğu için iade etmeyi gerektirmez.
İmam-ı Azam ve İmam Muhammed'e göre guslün iadesi icap eder.

47- Soru: Cünüp bir kimse herhangi bir şey yese günah olur mu?

Cevap: Cünüp bir kimse, ağzını yıkamadıkça bir şey yiyip içmemelidir. Zira bunda kerahet vardır.

- Netice Fetvalarından: "Cünüp iken Kur'an okumak caiz olmaz" (H.Ec. 1/5)

Açıklama: Cünüp olan bir kimse Kur'an-ı Kerim'e el
süremez. Bir bütün ayeti ezbere olsa bile okuyamaz.
Besmele ve kelime-i tevhidi, yarım ayet olduğu için okuyabilir.

- Ali Efendi Fetvalarından: "Cünüp iken zikir, tesbih ve
Peygamber'e (sav) salevat-ı şerife okumak caiz olur" (H.Ec. 1/5)

48 - Soru: Emzikli bir kadın, gusül yapmak mecburiyetinde kaldığı
zaman, çocuğu ağlasa göğsünü yıkayarak
çocuğa süt verebilir mi?

Cevap: Evet, verebilir.
by_efsane
by_efsane
azimli üye
azimli üye

Erkek
mesaj sayısı : 113
Yaş : 36
Kayıt tarihi : 21/04/09

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön

- Similar topics

 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz