.talk4her

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
.talk4her

müzik dinle klip izle indir resim google yetkinforum video download youtube islamiyet ilahi


    TEMEL GRAFİK TERİMLERİ

    AsiRuH
    AsiRuH
    yönetici
    yönetici


    Erkek
    mesaj sayısı : 9861
    Yaş : 36
    İş/meslek : xxxxx
    Kayıt tarihi : 27/09/08

    TEMEL GRAFİK TERİMLERİ Empty TEMEL GRAFİK TERİMLERİ

    Mesaj  AsiRuH C.tesi Nis. 25, 2009 5:57 pm

    Grafik: Harfleri, sözcükleri, tümceleri,
    fotoğrafları, biçimleri, renkleri kağıt üzerinde bir zevk
    ve oranla yerleştirme ve bu yerleştimede yenilik ve çekicilik
    oluşturma sanatına grafik denir. Eski Yunancadaki "Grapnein" (yazmak)
    kelimesinden dilimize geçmiştir.

    Tasarım: Planlamaya dayalı belirli bir amaç gözeten yaratıcı bir eylemdir.

    Grafik
    Tasarım: Okunan izlenen görüntülerin tasarımı şeklinde
    tanımlanır. Grafik tasarımda görsel unsurlar kenar
    çizgileri ile aynı yönde yerleştirildiklerinde düzenli
    ve durağan, karşıt yönde yerleştirildiklerinde dinamik ve enerjik
    bir yapı oluştururlar.

    İletişim: Gönderici ve alıcı olarak
    adlandırılan iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen
    bir duygu, düşünce, davranış ve bilgi alış verişidir.

    Grafik
    İletişim: Görüntülerden oluşan bilgilerin değiş-tokuşu
    olarak tanımlanır. Yazılar, resimler ve fotoğraflar başlıca grafik
    iletişim araçlarıdır. Bir mesajın açık, ekonomik ve
    estetik yollarla üretilmesi, grafik iletişimin başlıca amacıdır.
    Grafik iletişimin ekonomik olması demek, mümkün olan en az
    sayıda görsel imgenin, mümkün olan en yüksek sayıda
    bilgiyi aktarabilmesi demektir. Örnek: Erkek/kadın tuvaletlerini
    ya da giriş çıkışı grafik imgelerden anlarız.

    Grafik
    Tasarımın Öğeleri: Çizgi , ton, renk, doku, biçim,
    ölçü, yön olarak ifade edilebilir. /
    Çizgiler karakterlerine göre ve konumlarına bağlaı olarak
    bazı mesajlarda iletirler. Örneğin; yatay çizgi durgunluk,
    dikey çizgi saygınlık, diyagonal çizgi canlılık, kıvrımlı
    çizgi zerafet ifadesi verir./ Tonlar genellikle görsel
    imgenin yarımton reprodüksiyon tekniği ile tramlanması yoluyla
    elde edilir. Ton ve çizgi tasarımda kontrastlığı oluşturan
    elemanlardır. / Renk, bir tasarımı meydana getiren yapı taşlarından
    biridir. Renkler, izleyen üzerinde değişik etkiler uyandırırlar.
    Bunların bir bölümü kişisel, bir bölümü
    ise genllenebilir duygulardır. Örneğin; sıcak renklerin uyarıcı,
    soğuk renklerin ise gevşetici, dinlendirici olması renklerin
    genellenebilir etkileri olarak değerlendirilebilir. / Doku, bir
    yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir
    düzen olarak adlandırılabilir. Örneğin zeminde kullanılan bir
    ahşap, mermer vb.dokusu. / Bir grafik tasarım ürünü,
    farklı ölçülerdeki görsel unsurların bir araya
    gelmesiyle oluşur. / Bir tasarım yüzeyi üzerinde bulunan
    çizgisel, tipografik ve görsel unsurların yönü
    önemlidir. Örneğin: Bir gazete haberinde yer alan insan
    fotoğrafi ilgili habere doğru bakmalıdır.

    Mesaj: Bir kimseye verilen, gönderilen iletilen bilgi, haber.

    Hedef
    Kitle: Ilgi alanları ve özellikleri ayrıntılı bir biçimde
    tanımlanmış bir kitledir. Bir kişi ya da kurumun davranışlarından,
    kararlarından, uygulamalarından dolaylı ya da dolaysız olarak etkilenen
    grup olarak ifade edilebilir.

    Sanat Yönetmeni: Reklam
    ajanslarında metin yazarı, fotoğrafçı, uygulamacı grafiker,
    müşteri temsilcisi vb. elemanlarla çalışan, etkili reklam
    üretimi ve tasarımından sorumlu kimse.

    Grafiker:
    Görsel sanatlar alanındaki ressam, heykeltraş gibi meslek
    mensuplarından biri olan grafikerler, basılması istenen materyali
    estetik kurallar çerçevesinde baskı için
    düzenleyen; yazıları ve görsel unsurları işin niteliğine
    uygun bir grafik dili kullanarak çekici hale getiren ve bu yolla
    etkili iletişim ortamı yaratan sanatçılardır.
    Günümüzde grafikerlerin sanat bilgisi ve el becerisi
    yanında, psikoloji ve iletişim bilimleri ile de yakından ilgilenmesi
    gerekmektedir.

    Gün geçtikçe matbaalarda,
    reklam bürolarında, yayınevlerinde grafikerler daha önem
    kazanmışlardır. Grafikerlik önemli bir sanat dalı haline
    gelmiştir. Dünyada ve ülkemizde; güzel sanatlar
    bölümlerinde grafik anasanat dalları açılmıştır.
    Günümüzde kartvizitten günlük bir gazete
    sayfasına kadar, baskıya girecek her ürün bir grafikerin
    oluşturacağı taslaktan geçmelidir.

    Eskiz (Taslak):
    Çeşitli unsurların sayfa üzerinde nasıl yerleştirileceğini
    gösteren karakalem ya da kör yazı ve resimlerle oluşturulmuş
    taslak çalışmaları. Taslaklar, fikir taslakları ve geliştirilmiş
    taslaklar olarak iki aşamada ele alınabilirler. Fikir taslakları,
    basılacak ürünle ilgili olarak otobüste, evde, parkta ya
    da herhangi bir yerde üretilmiş kabataslaklara verilen addır.
    Geliştirilmiş taslaklar ise, fikir taslakları içinden
    seçilen birkaç örneğin, işin gerçek
    ebatlarında bilgisayar ortamında gerçek baskı materyalleri ile
    ya da uygun bir baskı altı malzemesi üzerine ışıklı masalarda
    kör yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslaklardır. Bu taslaklarda
    kullanılacak yazı karakteri ve puntosu, varsa fotoğrafın yeri ve
    büyüklüğü, zemin rengi vb. unsurlar basılacakmış
    gibi düzenlenir ve müşteriye sunulur.

    Mizanpaj:
    (Düzenleme) Grafik öğelerininbelirli bir
    çerçeve içinde dengeli olarak yerleştirilmesi. Bir
    çeşit taslak. Sayfa düzenlemesi, sayfa planı. (La mise en
    page)

    Pikaj: Grafik için hazırlanmış; resim, yazı, amblem
    ve fotoğrafların, milimetrik kağıt ya da resim kağıdı üzerine,
    gönyeli bir şekilde kesilerek yapıştırılması. Bu işlem
    bilgisayarların basım dünyasına girmesinden önce yapılırdı.
    1990’lı yıllara kadar pek çok matbaa ve yayınevi
    pikajörleri çalıştırırdı. Günümüzde pikaj
    işlemi yapılmamaktadır.

    İllüstrasyon: Başlık, slogan ya da
    metin gibi sözel unsurlardan çok görsel unsurların
    ağırlıkta olduğu; görsel anlatım öğelerinin etkin
    kullanıldığı grafik tasarım unsurlarının bütünü.

    Slogan: Genellikle hafızada kalıcılık için ise ideali 2-3 kelimeden oluşmasıdır.

    Amblem:
    tek satırdan oluşan, bir ürün, hizmet ya da fikri tanıtmak
    amacıyla yazılmış çarpıcı metinlerdir. Sloganlarda
    sözcük sayısı 5-6'yı geçmemelidir. Özellikle afiş
    tasarımında, vurgulama ve Ürün ya da hizmet üreten
    kuruluşlara kimlik kazandıran sözcük özelliği
    göstermeyen soyut ya da nesnel görüntülerle ya da
    harflerle oluşturulan simgelerdir.

    Logo: İki ya da daha fazla
    tipografik karakterin sözcük halinde okunacak biçimde
    bir araya getirilmesiyle oluşturulan ve bir ürün, kuruluş ya
    da hizmeti tanıtan marka ya da amblem özelliği taşıyan simgeler.

    Simgesel
    İşaret: Ürün, hizmet, düşünce ya da nesneyi
    simgeleyen işaretler. Trafik işaretleri, ulaşım, hastane, sigara
    içilmez levhaları, bayrak ve flamalar simgesel işaretlere
    örnektir.

    Ticari Marka: Bir ürünün benzer
    ürünlerden ayrılmasını sağlamak amacıyla üreticiler
    tarafından kullanılan tanımlayıcı simgelerdir.

    Format:
    Biçimin, ölçümün ya da bir yayının
    görünüşü için kullanılan genel bir terim.

    Perspektif: Cisimleri, bir yüzey üzerine görüldükleri gibi çizme tekniği.

    Orijinal:
    Baskı yoluyla çoğaltılmak üzere scannerda taranarak film
    çıkışa hazırlanan ya da reprodüksiyon atölyesinde
    filmi çekilen tire veya yarıton resim.

    Degrade: Siyahtan
    beyaza giden tram; koyu renkten açık renge ya da bir renkten
    başka bir renge geçiş işlemi. Daha çok değişik zemin
    denemelerinde tercih edilir.

    Kurum Kimliği: Bir kurumun ya da
    şirketin kartvizit, yazışma, iş gazetesi gibi kağıt baskı
    dökümanlarında sürekli aynı stili kullanmasıyla oluşan
    ve diğer şirketlerden ayrılmasını sağlayan imaj. Tutarlı olmak
    için bütün dökümanlarda aynı yazı tipi,
    stili, harf ve satır arası boşlukları aynı tür boşluklar
    kullanılır. Bu parçalar bütün yayınlarda aynı yerlerde
    olur.

    Kurum Kimliği Dosyası: Bir kurumun imajını
    güçlendirmek için hazırlanan ve sürekli
    kullanılacak basılı evraklara (logo, amblem, fatura, irsaliye, makbuz,
    zarf, antetli kağıt, kartvizit gibi) ilişkin örneklerin bulunduğu
    dosya.

    Broşür: Tanıtım amacı taşıyan renkli veya tek renk
    olarak hazırlanan kitapçık ya da tek, iki, üç ya da
    akordeon kırımlı föy

    Afiş: Kağıdın yalnız bir
    yüzüne siyah/beyaz veya renkli olarak basılıp duvarlara
    asılan bir çeşit duyuru. Afişler hedef kitle ile buluştukları
    çevreye bağlı olarak iç ve dış mekan afişleri olarak
    ikiye ayrılır. Dış mekan afişleri, büyük boyutları ile duvar
    yüzeylerinde ilan panolarında hedef kitleyle karşılaşırlar.
    İzlenme süreleri kısadır. İç mekan afişleri, salonlara,
    lobilere ve koridorlara asılır. Bu nedenle de uzun süre izlenme
    şansına sahiptirler. İzlenme süresini dikkate almak gerek.

    Bilboard:
    70x100 boyutunda en az 4, en çok 10 parçadan oluşan ve
    daha çok açık havada hedef kitle ile buluşan
    büyük boy afiş.

    El İlanı: Bir ürün ya da
    hizmeti duyurmak, tanıtmak amacıyla çok sayıda bastırılıp
    dağıtılan genellikle 1/2 ya da 1/4 A4 boyutundaki basılı materyal.

    Ambalaj:
    Bir ürünü dış etkilerden korumak, tanıtmak,
    ürünle ilgili imaj yaratmak ve kullanıcıyı bilgilendirmek
    amacıyla kağıt, karton, cam, plastik, teneke, kumaş, ahşap, strafor vb.
    malzemelerden yapılan ürün tamamlayıcısı.

    Prospektüs:
    Bir ilacın kullanımına ilişkin bilgileri içeren ve ilacın karton
    ambalajı içinde sunulan basılı materyal.

    Recto: Bir
    açık kitabın süreli yayın ya da benzerlerinin sağ taraf
    sayfası. Sayfa 1, sürekli olarak recto üzerindedir ve
    rectolar sürekli tek sayfa sayısını taşır.

    Verso: Bir kitabın sol taraftaki sayfası.

    Diapozitif:
    Saydam, slayt. Görüntünün film üzerinde net
    olarak göründüğü bir fotoğraf türü olup,
    matbaacılıkta görüntü kalitesi açısından tercih
    edilen orijinaldir.

    Opak: Işık geçirmeyen ve saydam
    olmayan, ışığı yansıtan. Fotoğrafçılıkta karta basılmış
    fotoğraflar opak olarak adlandırılır.

    Animasyon: Hareketsiz resimleri canlandırma, çizgi fim tekniği.

    Cilt payı: Basılı alanla, sayfanın ciltlenecek kenarı arasındaki iç marj.

    Donuk sayfa: Sayfa düzeninde tek düze görünen, hareketsiz sayfa. Örneğin; roman, hikaye sayfaları.

    Doyma:
    Bir renk şiddetinin ölçüsü. Örneğin pembe
    kırmızıdan, gökyüzü mavisi lacivertten daha az doymuştur.

    İsim
    Plakası: Yayının başlığının konulduğu grafiksel özelliklerle
    desteklenen bölge (isim plakası genellikle bir arka plan, yatay
    çizgiler, bir alt başlık ve bir açıklama satırı
    içerir. Yönetici listesiyle (künye)
    karıştırılmamalıdır.)

    Künye: Bir yayının adı, adresi, sahibi, yöneticisi, telefonu, e-mail v.b bilgileri içeren bölüm.

    Piktogram:
    Nesnelerin stilize edilmiş siluetlerindendir. Kolay algılanır,
    çabuk öğrenilirler. Mektup, telefon işareti, sigara
    içilmez v.b işaretler.

    Düz Anlam: Bir
    sözcük işaret ya da imgenin doğrudan anlamıdır. Örneğin
    sarı renk dolgulu bir daire, sarı renkli bir dairedir.

    Yan
    Anlam: Anlamın ikinci aşamasıdır. Yan anlam ancak düz anlamın
    bulunduğu bir yerde değer kazanır, etkili olur ya da önerilir.
    Örneğin, sarı renk dolgulu bir daire görünümü
    bir güneş olarak algılanabilir.

    Görsel Malzeme:
    Basılacak her türlü malzeme görsel malzeme olarak
    adlandırılır. Örnek olarak fotoğraf, slayt, resim ve yazı
    verilebilir.

    Simetri: 1- Tasarımda iyi orantılanmış ve
    dengelenmiş parçaların oluşturduğu genel yapı 2- Hayali bir
    çizgi ya da düzlemde ayrılmış iki yönlü
    biçim benzerliği. Örnek insan vücudu, dergi ve kitap
    sayfaları.

    Asimetri: Tasarımda, simetrinin tersine orantısızlığa
    dayalı parçalardan oluşan yapı. Modernist akımlar asimetriyi
    birbirine benzemeyen ya da eşdeğer olmayan görsel unsurlar
    arasında dinamik bir denge ya da düzen sağlayan bir kavram olarak
    ele alıp kullanmışlardır. Asimetrik denge, birbirine benzemeyen ya da
    eşdeğer olmayan görsel unsurlar arasında dinamik bir denge ya da
    düzen sağlayan bir kavram olarak ele alınmaktadır. Asimetride
    büyük yazı küçük yazıyı, büyük
    görsel öğe küçük görsel öğeyi ezer
    ancak sayfada yinede bütünlük hakimdir.

    Sızma: Tasarımda basılı alanın bir kısmının örneğin fotoğrafın sayfanın dışına taşması

    Silme:
    Baskı tasaramında görsel malzemenin sayfa kenarlarında hiç
    boşluk kalmayacak şekilde sayfanın tamamına yerleştirilmesi.

    Siluet:
    Arka plandan soyutlanmış bir görüntü veya bir fotoğrafta
    bir anahtar öğeyi soyutlama amacıyla arka planın kaldırılması.

    Görsel
    Hiyeraşi: Tasarım içinde vurgulanmak istenen mesaja göre
    görsel unsurların ölçümlenmesi anlamına gelir.
    Kimi tasarımlarda fotoğraf öne çıkarken, kimisinde de
    tipografik unsurlar, kimisinde renk, hatta bazılarında tasarım
    yüzeyindeki beyaz boşluköne çıkabilir.

    Forma:
    Kağıt tabakaları genellikle 4,8.16 ya da 32 sayfadan oluşan birimlere
    bölünmektedir. Bu birimlere forma denir. Kitap, dergi gibi
    çok sayfalı basılı materyallerin planlanması forma
    üzerinden yapılır.

    Reklam: Bir ürün ya da
    hizmetin basın ve yayın araçlarına para karşılığında tanıtılarak
    kamuoyuna iletilmesine yönelik faaliyetlerin tümü.

    Reklam
    Ajansı: Bir ürün ya da hizmetin tanıtım faaliyetlerini
    yürütebilecek bilgi ve yeteneğe sahip uzmanların oluşturduğu
    topluluk.

    Ajans: Bünyesinde ajans yöneticisi,
    müşteri temsilcisi, sanat yönetmeni, pazar araştırmacısı,
    metin yazarı, medya sorumlusu, trafik sorumlusu, üretim sorumlusu,
    tasarımcı, illüstratör, fotoğrafçı, dizgi
    operatörü, endüstri tasarımcısı, personel sorumlusu gibi
    elemanları barındıran; bir ürün ya da hizmeti tanıtmak,
    duyurmak, sattırmak için reklam, pazarlama ve tanıtım
    faaliyetleri yürüten işletme.

    Vinyet: Dizgi ve sayfa
    düzenleme işlerinde zemin ve aralarda, köşelerde kullanılan
    ve sistematik parçalar halinde imal edilen süsler,
    figürler, çiçekler vb. Günümüzde
    vinyetler bilgisayar ortamında clipart dosyalarında hazır olarak
    bulunmaktadır.

    Öğr.Gör. Gülnaz Gültekin'in
    Matbaa Terimler Sözlüğü Kitabı'ndan alınmıştır.

      Forum Saati Paz Kas. 17, 2024 5:46 am