1 - Soru: Gusul abdesti ile namaz kılınabilir mi?
Cevap: Gusül abdesti ile namaz kılınabilir. Bunda hiçbir mahzur yoktur. (Mecmua-i Cedide, s. 11)
2 - Soru: Gusül yaptıktan sonra, içeride kalan meni,
şehvetsiz olarak tenasül uzvundan dışarı çıksa gusül
icap eder mi?
Cevap: Gusletmeden önce idrar yapmış, en az 40 adım
yürümüş veya biraz uyumuşsa, tekrar gusle lüzum
yoktur. Ama bunların hiçbirini yapmadan gusletmiş ve ondan sonra
meni gelmişse yıkanmalıdır.
3 - Soru: Cünüp kimsenin yemek yemesi veya su içmesi caiz midir?
Cevap: Mekruhtur. Üzerinde bu hal devam ederken yiyip içmek
mecburiyetinde kalan kimse, önce elini ve ağzını yıkamalı, sonra
yiyip içmelidir. Zira ağzını yıkamadan yiyip içmek
tenzihen mekruhtur. Bunun sebebi ise, cünüp ağzı ile
içilen şeyin "kullanılmış su" hükmünde olmasıdır.
Kullanılmış bir suyun içilmesi ise mekruh
görülmektedir.
4 - Soru: Durduğum evin müstakil banyosu yok, ev sahibine
sorduğumda mutfağı gösterdi. Acaba bu durum karşısında mutfakta
banyo yapabilir miyim?
Cevap: Zaruret karşısında mutfakta gusletmenizde bir mahzur yoktur.
5 - Soru: Kadınların tırnaklarına sürdükleri oje, gusle mani midir?
Cevap: Oje, kına gibi sadece renk yapan bir madde değil, tırnak
üzerinde donan ve tabaka teşkil eden bir solisyondur. Bu madde,
altına suyun işlemesine engel olduğu için, gusle manidir. Bu
kimsenin, tırnağındaki oje temizlenmeden yapacağı gusül ile
cünüplükten kurtulması mümkün değildir.
6 - Soru: Halk arasındaki "gusül yapılacak yerde Euzü ve
Besmele çekilmeyecek. Zira orada ALLAH'ın adı anılmaz"
sözü doğru mu?
Cevap: Gusle Besmele ile başlamakta hiçbir mahzur yoktur.
Bilakis, Besmele çekmek sünnettir. (Büyük İslam
İlmihali, taharetlerle ilgili bölüm, madde: 195/1)
7 - Soru: Avret mahallinin tıraş edilmesi en az kaç günde yapılmalı, en fazla kaç günde yapılabilir?
Cevap: Bu tıraş en az yedi gün sonra tekrarlanmalı, en fazla
müddet olarak da 40 günü geçmemelidir. (Feteva-i
Hindiye, c. 5, s. 357) Bu tıraşa göbeğin alt kısmından başlayıp,
kasık kısımlarını temizlemek gerekir. (Aynı eser c.5,s. 358)
8 - Soru: Cünüp olmadığı halde yalnız etek tıraşı olmaktan dolayı gusül icap eder mi?
Cevap: Etek tıraşı, guslü gerektirmez.
9 - Soru: Güneşte ısıtılan su ile gusül abdesti almak caiz olur mu?
Cevap: Evet, kerahatle caizdir.
10 - Soru: Bir kimse gece rüyasında ihtilam olsa ve yine
rüyasında yıkansa bu şahıs gusletmiş olur mu, yani pislikten
temizlenmiş olur mu?
Cevap: Rüyada ihtilam olan şahıstan meni çıktığı
için uyandığında gusletmesi farz olur. Rüyada yıkanmak,
hakiki değil hayalden ibarettir. Rüyadaki yıkanma ile bir insan
cünüplükten kurtulamaz.
11 - Soru: Gusül abdesti alırken abdest dualarını okumakta mahzur var mıdır?
Cevap: Gusül ederken dua okumak mekruhtur. Ancak, gusle başlarken
besmele çekilebilir. (Büyük İslam İlmihali, Taharetle
ilgili bölüm, madde: 195/12)
12 - Soru: Gusül abdestini alırken ağza, burna su verdikten sonra,
namaz abdesti gibi tekrar abdest mi alacağım, yoksa
yüzümü yıkayarak abdesti tamamlama yoluna mı gideceğim?
Cevap: Gusülde ağız ve burnuna su verdikten sonra, yüz, kollar ve ayaklar yıkanıp baş meshedilerek abdest tamamlanır.
13 - Soru: Her şeriat evine varmada gusül abdesti almamız lazım
mı, yoksa 2-3 defa cinsi yakınlıktan sonra boy abdesti almak caiz mi?
Cevap: Dilerse, her defasında yıkanır; dilerse en sonunda yıkanabilir.
Yeter ki bu arada namazı kazaya kalmış olmasın. (Büyük İslam
İlmihali, Te-mizlik bahsi, madde: 196/13)
14 - Soru: Dişlerin dibinde oluşan kireç tabakaları gusle mani olur mu?
Cevap: Bünyenin meydana getirdiği taşlaşmalar gusle mani değildir.
15 - Soru: Burada bir imam arkadaş var. Dişleri kaplama yaptırılmış.
Halebi Sağir, Halebi Kebir ve kayıtlı Kuduri gibi kitaplarda
cünüplüğün çıkmayacağı yazılı. Bu hususta
bizi aydınlatırsanız memnun olurum.
Cevap: Bahsettiğiniz kitaplarda, kaplama diş yaptıranın
cünüplükten kur-tulamayacağı yazılı olamaz. Zira o
kitapların yazıldığı sıralarda bu tarzda kaplama henüz yoktu.
Balık pulu, balmumu ve benzeri şeylerle izahat var-dır. Kaplama dişi,
mutlak olarak bunlara benzetip cünüplükten
kurtulama-yacağına hüküm vermek kolay değildir. İlmi ve
İslami olarak mesele ele alı-nacak olursa, dişi kaplatmak veya
doldurtmak zarureti bulunduğu zaman ve zaruret miktarım da aşmamak
şartıyla diş doldurmak ve kaplatmak caiz görülmektedir.
16 - Soru: Bir şahıs, gusül abdesti yerine teyemmüm etmiş
olsa ve bununla namazını kılsa ve daha sonra suyu bulsa yeniden
gusül etmesi gerekir mi? Bu kimsenin teyemmüm ile kıldığı
namazlarını iade etmesi gerekir mi?
Cevap: Gusül abdesti alır ve fakat namazları kaza etmesi gerekmez.
(Büyük İslam İlmihali, Taharet bahsi, madde: 229)
17 - Soru: Bir kimse, gusül abdesti alıp banyodan çıktıktan
sonra kolunda kuru bir yer kaldığını görse bu kuru yeri elindeki
yaşlıkla giderse gusül tamam olur mu?
Cevap: Gusülde, vücudun tamamı bir uzuv sayılmıştır. Bu
itibarla, bedenin herhangi bir yerindeki kuru yeri diğer bir yerdeki
yaşlıkla ıslatıp giderilmesi caiz görülmüştür.
Böyle yapılınca gusül tamamlanmış olur.
18 - Soru: Açık-saçık sinemaya giden birisi halk deyimi ile hamamcı olsa hemen yıkanması mı gerek?
Cevap: Sorunuzun cevabını, sorulması gereken tarzda vermek istiyorum.
Bir Müslümanın açık-saçık filmlerin oynatıldığı
bir sinemaya gitmesi asla caiz değildir. Böyle bir filme gidip de
sonunun nereye varacağını bilmeden kendisini nefsani arzularının
seyrine bırakmak yerine sinemaya hiç gitmemek evladır.
19 - Soru: Ben, abdest ve gusülde şüphelere
düşüyorum. Yani, guslü yaptığım zaman "Acaba guslüm
oldu mu?" diyor, abdest aldığımda da buna benzer şüpheler
içimi kemiriyor. Ben, zaman geliyor da tekrar tekrar abdest
alıyorum. Bana abdest ve gusülden tafsilatlı olarak bahseden bir
kitap tavsiye eder misiniz?
Cevap: Vehim şeytandadır. Onun şerrinden korunmak için Euzü
okuyunuz. ALLAH'a sığınınız ve Ayetü'l-Kürsi'yi okuyunuz.
Dikkatlice abdest aldıktan sonra gelen bu vesveseye asla kapılmayınız
ve içinizden gelen sese "Abdestim abdest, guslüm
gusüldür. Kör olası şeytan, sen kahrından çatla"
diye onunla alay etmek gerekir. Tavsiye edeceğimiz kitaplar, evhamı
gidermek için değil, bu husustaki fıkhi ve dini bilgilerinizi
genişletmeye yarar. Büyük İslam İlmihali (Ö.N. Bilmen'in
ve Nimetü'l-İslam'ı okuyunuz.)
20 - Soru: Bir kimsenin cünüplük halinde birkaç
yerinde yara olsa, yani birkaç yerinde deri kesikliği bulunsa,
bu kimse herhangi bir sebeple gusül yapamasa ve böylece
birkaç gün geçse ve bu kesilen yerler dolsa
(bitişse) bu kimse daha sonra gusledince, kapanan ve dolan yerin
altındaki kısımlar tabii derinin altında kalmış olacaktır. O zaman
insan cünüplükten çıkar mı?
Cevap: Sorunuz, birinci soru gibi, vehim ve kuruntunun neticesi olarak
faraziyelere dayandırılmış bir sualdir. Deri, o yırtığı ve kesiği alt
kısımdan tamamlayarak dokur. Yoksa üstüne kılıf çeker
gibi kapatmaz. Binaenaleyh, onun üst kısmının yıkanması ile
temizlenmiş olursunuz.
21 - Soru: Sigara içenlerin dişlerine su tam sirayet
etmediğinden, guslü geçerli olmaz, diyenler var. Siz ne
dersiniz?
Cevap: Bu söz, ifrattır. Sigaranın zararlarını ifade için başkaca yollar aranmalı ve fıkhi bahisler zorlanmamahdır.
22 - Soru: Komşu köylerden birinde imam efendi sigaranın haram
olduğunu söylemiş. Bir kimse de "Hayır, haram değil mekruhtur"
diye itiraz edince, imam efendi: "Sigaranın zifiri, burunun deliğine
toplanıyor ve birikiyor. Cünüp olup yıkanırken suyu burnuna
çektiğinde, bu birikinti suyun burun kemiğine ulaşmasına mani
oluyor. Bu takdirde sen de cünüplükten kurtulamıyorsun.
Bundan dolayı sigara haramdır" cevabını vermiş. Siz ne dersiniz?
Cevap: Sigaranın haram ve mekruh olduğunu isbatlamakta o imamın tuttuğu
yol doğru değildir. Bu hususta fazla bilgi almanız için
"Tenkidlerim, Tedkiklerim ve Makalelerim" adlı naçiz kitabımızın
340-346. sayfalarını okumanızı tavsiye ederim.
23 - Soru: Bir kimse, ihtilam oldum diye uykudan uyanıyor. Fakat
kalkınca meninin geldiğine dair bir yaşlık göremiyor. Ben
cünüp olmadım diye gusül abdesti almıyor. İnsanlarda
böyle bir durumun olması muhtemel midir? Böyle bir durumla
karşılaşan kimse banyo yapmasa bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Gusül yapmanın farz olması için, mahallinden
şehvetle ayrılan meninin dışarı çıkmış olması şarttır. Sadece
rüyasını görmek, guslü gerektirmez.
24 - Soru: Müslümanlar arasında şöyle bir şey var: "Bir
insan, iki elinin ve iki ayağının tırnaklarının hepsini birden keserse
gusül abdesti alması lazım gelir" diyorlar. Siz bu hususta ne
dersiniz?
Cevap: Bu söz yanlıştır. Belki yıkama manasına gelen "Gasil" ile karıştırılmış olacak.
25 - Soru: Abdest alırken ağıza su vermek sünnet olduğu halde
gusül de farz olmaktadır. Bunun sebebini açıklar mısınız?
Cevap: Abdestle ilgili ayet-i kerimede yüzün yıkanılması
emredilmiştir. Yüz, saçın bittiği yerden çene altına
kadar ve iki kulak arasında yer alan kısımdır. Burayı yıkamakla farz
yerine gelir. Gusülde ağız ve burunun içi, vücudun dış
kısmından kabul edilmiş bulunmaktadır. Bu sebeple ağız ve burun
içinin yıkanılması gusülde farz, abdestte ise
sünnettir.
26 - Soru: Meni mahallinden şehvetle ayrılsa ve fakat dışarıya şehvetsiz olarak çıksa guslü gerektirir mi?
Cevap: İmam-ı Azam Hazretleri'ne göre guslü icap eder. İhtiyatla hareket etmeye uygun olan da budur.
27 - Soru: Ameliyatlı bir kimse ihtilam olduğu zaman, yıkanacak olursa
hastalığın artacağına dair doktorun ifadesini dikkate alıp ne
yapmalıdır?
Cevap: Bu takdirde teyemmüm eder.
28 - Soru: Cünüp olan kimse selam verebilir mi? Aynı kimse selam alabilir mi?
Cevap: Cünüp bir kimse hem selam verebilir hem de alabilir, sadece Kur'an okuyamaz.
29 - Soru: Bir kimse, Ramazan'da geceleyin ailesi ile cinsi
münasebette bulunduktan sonra uyusa, kalktığında imsak vaktine az
bir zaman kaldığını anlasa, önce sahur yemeğini mi yer, yoksa
banyo mu yapar?
Cevap: Bu hususta takvaya uygun olan hareket, önce gusletmektir.
Önce yemek yiyip de daha sonra gusletmeye de fetva verilmiştir.
Kişi evlayı veya fetvayı tercihte muhayyer (serbest) tir. Önce
yemek yemeye karar verdiği takdirde, ağzını bol su ile üç
defa çalkalayıp burnuna üç defa bol su
çekerek abdest alması, daha sonra yemeği yemesi gerekir.
30 - Soru: Büyük İslam İlmihali'nin 125. sayfasında,
guslün sünnetleri bahsinde, madde 6'da "Kimsenin
göremeyeceği mahalde yıkanmak" deniliyor. Bu ifade hakkında bazı
kimseler, birbirinin helali olan karı ve koca müstesna,
demektedirler. Siz ne dersiniz?
Cevap: Gusül abdesti ile namaz kılınabilir. Bunda hiçbir mahzur yoktur. (Mecmua-i Cedide, s. 11)
2 - Soru: Gusül yaptıktan sonra, içeride kalan meni,
şehvetsiz olarak tenasül uzvundan dışarı çıksa gusül
icap eder mi?
Cevap: Gusletmeden önce idrar yapmış, en az 40 adım
yürümüş veya biraz uyumuşsa, tekrar gusle lüzum
yoktur. Ama bunların hiçbirini yapmadan gusletmiş ve ondan sonra
meni gelmişse yıkanmalıdır.
3 - Soru: Cünüp kimsenin yemek yemesi veya su içmesi caiz midir?
Cevap: Mekruhtur. Üzerinde bu hal devam ederken yiyip içmek
mecburiyetinde kalan kimse, önce elini ve ağzını yıkamalı, sonra
yiyip içmelidir. Zira ağzını yıkamadan yiyip içmek
tenzihen mekruhtur. Bunun sebebi ise, cünüp ağzı ile
içilen şeyin "kullanılmış su" hükmünde olmasıdır.
Kullanılmış bir suyun içilmesi ise mekruh
görülmektedir.
4 - Soru: Durduğum evin müstakil banyosu yok, ev sahibine
sorduğumda mutfağı gösterdi. Acaba bu durum karşısında mutfakta
banyo yapabilir miyim?
Cevap: Zaruret karşısında mutfakta gusletmenizde bir mahzur yoktur.
5 - Soru: Kadınların tırnaklarına sürdükleri oje, gusle mani midir?
Cevap: Oje, kına gibi sadece renk yapan bir madde değil, tırnak
üzerinde donan ve tabaka teşkil eden bir solisyondur. Bu madde,
altına suyun işlemesine engel olduğu için, gusle manidir. Bu
kimsenin, tırnağındaki oje temizlenmeden yapacağı gusül ile
cünüplükten kurtulması mümkün değildir.
6 - Soru: Halk arasındaki "gusül yapılacak yerde Euzü ve
Besmele çekilmeyecek. Zira orada ALLAH'ın adı anılmaz"
sözü doğru mu?
Cevap: Gusle Besmele ile başlamakta hiçbir mahzur yoktur.
Bilakis, Besmele çekmek sünnettir. (Büyük İslam
İlmihali, taharetlerle ilgili bölüm, madde: 195/1)
7 - Soru: Avret mahallinin tıraş edilmesi en az kaç günde yapılmalı, en fazla kaç günde yapılabilir?
Cevap: Bu tıraş en az yedi gün sonra tekrarlanmalı, en fazla
müddet olarak da 40 günü geçmemelidir. (Feteva-i
Hindiye, c. 5, s. 357) Bu tıraşa göbeğin alt kısmından başlayıp,
kasık kısımlarını temizlemek gerekir. (Aynı eser c.5,s. 358)
8 - Soru: Cünüp olmadığı halde yalnız etek tıraşı olmaktan dolayı gusül icap eder mi?
Cevap: Etek tıraşı, guslü gerektirmez.
9 - Soru: Güneşte ısıtılan su ile gusül abdesti almak caiz olur mu?
Cevap: Evet, kerahatle caizdir.
10 - Soru: Bir kimse gece rüyasında ihtilam olsa ve yine
rüyasında yıkansa bu şahıs gusletmiş olur mu, yani pislikten
temizlenmiş olur mu?
Cevap: Rüyada ihtilam olan şahıstan meni çıktığı
için uyandığında gusletmesi farz olur. Rüyada yıkanmak,
hakiki değil hayalden ibarettir. Rüyadaki yıkanma ile bir insan
cünüplükten kurtulamaz.
11 - Soru: Gusül abdesti alırken abdest dualarını okumakta mahzur var mıdır?
Cevap: Gusül ederken dua okumak mekruhtur. Ancak, gusle başlarken
besmele çekilebilir. (Büyük İslam İlmihali, Taharetle
ilgili bölüm, madde: 195/12)
12 - Soru: Gusül abdestini alırken ağza, burna su verdikten sonra,
namaz abdesti gibi tekrar abdest mi alacağım, yoksa
yüzümü yıkayarak abdesti tamamlama yoluna mı gideceğim?
Cevap: Gusülde ağız ve burnuna su verdikten sonra, yüz, kollar ve ayaklar yıkanıp baş meshedilerek abdest tamamlanır.
13 - Soru: Her şeriat evine varmada gusül abdesti almamız lazım
mı, yoksa 2-3 defa cinsi yakınlıktan sonra boy abdesti almak caiz mi?
Cevap: Dilerse, her defasında yıkanır; dilerse en sonunda yıkanabilir.
Yeter ki bu arada namazı kazaya kalmış olmasın. (Büyük İslam
İlmihali, Te-mizlik bahsi, madde: 196/13)
14 - Soru: Dişlerin dibinde oluşan kireç tabakaları gusle mani olur mu?
Cevap: Bünyenin meydana getirdiği taşlaşmalar gusle mani değildir.
15 - Soru: Burada bir imam arkadaş var. Dişleri kaplama yaptırılmış.
Halebi Sağir, Halebi Kebir ve kayıtlı Kuduri gibi kitaplarda
cünüplüğün çıkmayacağı yazılı. Bu hususta
bizi aydınlatırsanız memnun olurum.
Cevap: Bahsettiğiniz kitaplarda, kaplama diş yaptıranın
cünüplükten kur-tulamayacağı yazılı olamaz. Zira o
kitapların yazıldığı sıralarda bu tarzda kaplama henüz yoktu.
Balık pulu, balmumu ve benzeri şeylerle izahat var-dır. Kaplama dişi,
mutlak olarak bunlara benzetip cünüplükten
kurtulama-yacağına hüküm vermek kolay değildir. İlmi ve
İslami olarak mesele ele alı-nacak olursa, dişi kaplatmak veya
doldurtmak zarureti bulunduğu zaman ve zaruret miktarım da aşmamak
şartıyla diş doldurmak ve kaplatmak caiz görülmektedir.
16 - Soru: Bir şahıs, gusül abdesti yerine teyemmüm etmiş
olsa ve bununla namazını kılsa ve daha sonra suyu bulsa yeniden
gusül etmesi gerekir mi? Bu kimsenin teyemmüm ile kıldığı
namazlarını iade etmesi gerekir mi?
Cevap: Gusül abdesti alır ve fakat namazları kaza etmesi gerekmez.
(Büyük İslam İlmihali, Taharet bahsi, madde: 229)
17 - Soru: Bir kimse, gusül abdesti alıp banyodan çıktıktan
sonra kolunda kuru bir yer kaldığını görse bu kuru yeri elindeki
yaşlıkla giderse gusül tamam olur mu?
Cevap: Gusülde, vücudun tamamı bir uzuv sayılmıştır. Bu
itibarla, bedenin herhangi bir yerindeki kuru yeri diğer bir yerdeki
yaşlıkla ıslatıp giderilmesi caiz görülmüştür.
Böyle yapılınca gusül tamamlanmış olur.
18 - Soru: Açık-saçık sinemaya giden birisi halk deyimi ile hamamcı olsa hemen yıkanması mı gerek?
Cevap: Sorunuzun cevabını, sorulması gereken tarzda vermek istiyorum.
Bir Müslümanın açık-saçık filmlerin oynatıldığı
bir sinemaya gitmesi asla caiz değildir. Böyle bir filme gidip de
sonunun nereye varacağını bilmeden kendisini nefsani arzularının
seyrine bırakmak yerine sinemaya hiç gitmemek evladır.
19 - Soru: Ben, abdest ve gusülde şüphelere
düşüyorum. Yani, guslü yaptığım zaman "Acaba guslüm
oldu mu?" diyor, abdest aldığımda da buna benzer şüpheler
içimi kemiriyor. Ben, zaman geliyor da tekrar tekrar abdest
alıyorum. Bana abdest ve gusülden tafsilatlı olarak bahseden bir
kitap tavsiye eder misiniz?
Cevap: Vehim şeytandadır. Onun şerrinden korunmak için Euzü
okuyunuz. ALLAH'a sığınınız ve Ayetü'l-Kürsi'yi okuyunuz.
Dikkatlice abdest aldıktan sonra gelen bu vesveseye asla kapılmayınız
ve içinizden gelen sese "Abdestim abdest, guslüm
gusüldür. Kör olası şeytan, sen kahrından çatla"
diye onunla alay etmek gerekir. Tavsiye edeceğimiz kitaplar, evhamı
gidermek için değil, bu husustaki fıkhi ve dini bilgilerinizi
genişletmeye yarar. Büyük İslam İlmihali (Ö.N. Bilmen'in
ve Nimetü'l-İslam'ı okuyunuz.)
20 - Soru: Bir kimsenin cünüplük halinde birkaç
yerinde yara olsa, yani birkaç yerinde deri kesikliği bulunsa,
bu kimse herhangi bir sebeple gusül yapamasa ve böylece
birkaç gün geçse ve bu kesilen yerler dolsa
(bitişse) bu kimse daha sonra gusledince, kapanan ve dolan yerin
altındaki kısımlar tabii derinin altında kalmış olacaktır. O zaman
insan cünüplükten çıkar mı?
Cevap: Sorunuz, birinci soru gibi, vehim ve kuruntunun neticesi olarak
faraziyelere dayandırılmış bir sualdir. Deri, o yırtığı ve kesiği alt
kısımdan tamamlayarak dokur. Yoksa üstüne kılıf çeker
gibi kapatmaz. Binaenaleyh, onun üst kısmının yıkanması ile
temizlenmiş olursunuz.
21 - Soru: Sigara içenlerin dişlerine su tam sirayet
etmediğinden, guslü geçerli olmaz, diyenler var. Siz ne
dersiniz?
Cevap: Bu söz, ifrattır. Sigaranın zararlarını ifade için başkaca yollar aranmalı ve fıkhi bahisler zorlanmamahdır.
22 - Soru: Komşu köylerden birinde imam efendi sigaranın haram
olduğunu söylemiş. Bir kimse de "Hayır, haram değil mekruhtur"
diye itiraz edince, imam efendi: "Sigaranın zifiri, burunun deliğine
toplanıyor ve birikiyor. Cünüp olup yıkanırken suyu burnuna
çektiğinde, bu birikinti suyun burun kemiğine ulaşmasına mani
oluyor. Bu takdirde sen de cünüplükten kurtulamıyorsun.
Bundan dolayı sigara haramdır" cevabını vermiş. Siz ne dersiniz?
Cevap: Sigaranın haram ve mekruh olduğunu isbatlamakta o imamın tuttuğu
yol doğru değildir. Bu hususta fazla bilgi almanız için
"Tenkidlerim, Tedkiklerim ve Makalelerim" adlı naçiz kitabımızın
340-346. sayfalarını okumanızı tavsiye ederim.
23 - Soru: Bir kimse, ihtilam oldum diye uykudan uyanıyor. Fakat
kalkınca meninin geldiğine dair bir yaşlık göremiyor. Ben
cünüp olmadım diye gusül abdesti almıyor. İnsanlarda
böyle bir durumun olması muhtemel midir? Böyle bir durumla
karşılaşan kimse banyo yapmasa bir mahzuru var mıdır?
Cevap: Gusül yapmanın farz olması için, mahallinden
şehvetle ayrılan meninin dışarı çıkmış olması şarttır. Sadece
rüyasını görmek, guslü gerektirmez.
24 - Soru: Müslümanlar arasında şöyle bir şey var: "Bir
insan, iki elinin ve iki ayağının tırnaklarının hepsini birden keserse
gusül abdesti alması lazım gelir" diyorlar. Siz bu hususta ne
dersiniz?
Cevap: Bu söz yanlıştır. Belki yıkama manasına gelen "Gasil" ile karıştırılmış olacak.
25 - Soru: Abdest alırken ağıza su vermek sünnet olduğu halde
gusül de farz olmaktadır. Bunun sebebini açıklar mısınız?
Cevap: Abdestle ilgili ayet-i kerimede yüzün yıkanılması
emredilmiştir. Yüz, saçın bittiği yerden çene altına
kadar ve iki kulak arasında yer alan kısımdır. Burayı yıkamakla farz
yerine gelir. Gusülde ağız ve burunun içi, vücudun dış
kısmından kabul edilmiş bulunmaktadır. Bu sebeple ağız ve burun
içinin yıkanılması gusülde farz, abdestte ise
sünnettir.
26 - Soru: Meni mahallinden şehvetle ayrılsa ve fakat dışarıya şehvetsiz olarak çıksa guslü gerektirir mi?
Cevap: İmam-ı Azam Hazretleri'ne göre guslü icap eder. İhtiyatla hareket etmeye uygun olan da budur.
27 - Soru: Ameliyatlı bir kimse ihtilam olduğu zaman, yıkanacak olursa
hastalığın artacağına dair doktorun ifadesini dikkate alıp ne
yapmalıdır?
Cevap: Bu takdirde teyemmüm eder.
28 - Soru: Cünüp olan kimse selam verebilir mi? Aynı kimse selam alabilir mi?
Cevap: Cünüp bir kimse hem selam verebilir hem de alabilir, sadece Kur'an okuyamaz.
29 - Soru: Bir kimse, Ramazan'da geceleyin ailesi ile cinsi
münasebette bulunduktan sonra uyusa, kalktığında imsak vaktine az
bir zaman kaldığını anlasa, önce sahur yemeğini mi yer, yoksa
banyo mu yapar?
Cevap: Bu hususta takvaya uygun olan hareket, önce gusletmektir.
Önce yemek yiyip de daha sonra gusletmeye de fetva verilmiştir.
Kişi evlayı veya fetvayı tercihte muhayyer (serbest) tir. Önce
yemek yemeye karar verdiği takdirde, ağzını bol su ile üç
defa çalkalayıp burnuna üç defa bol su
çekerek abdest alması, daha sonra yemeği yemesi gerekir.
30 - Soru: Büyük İslam İlmihali'nin 125. sayfasında,
guslün sünnetleri bahsinde, madde 6'da "Kimsenin
göremeyeceği mahalde yıkanmak" deniliyor. Bu ifade hakkında bazı
kimseler, birbirinin helali olan karı ve koca müstesna,
demektedirler. Siz ne dersiniz?