Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)
SEO, "arama motoru optimizasyonu"
veya "arama motoru optimize edici" için kullanılan bir
kısaltmadır. Bir SEO ile çalışmaya başlamak önemli bir
karardır. Bir SEO, sitenizi iyileştirip size zaman kazandırabileceği
gibi sitenize ve itibarınıza zarar da verebilir. Elde edebileceğiniz
avantajların yanı sıra sorumsuz bir SEO'nun sitenize verebileceği
zararı da araştırmayı unutmayın. Pek çok SEO ve diğer acente ve
danışmanlar, web sitesi sahiplerine faydalı hizmetler sunar. İşte bu
hizmetlerden bazıları:
Google arama sonuçları sayfasının genellikle ödemeli
reklamlar ve ücretsiz, organik arama sonuçları
içerdiğini unutmayın. Google arama sonuçları sayfasının
organik arama sonuçları ve genellikle ödemeli reklamlar
("Sponsorlu Bağlantılar" başlığı altında gösterilir)
içerdiğini unutmayın. Google ile reklam vermenizin, sitenizin
arama sonuçlarımızdaki durumu üzerinde hiçbir etkisi
olmaz. Google, ücret karşılığı siteleri arama sonuçlarımıza
eklemez veya sitelerin sıralamasını değiştirmez. Organik arama
sonuçlarımızda gösterilmenin maliyeti sıfırdır. Web Yöneticisi Araçları, resmi Web Yöneticisi Merkezi blogu ve tartışma forumumuz
gibi ücretsiz kaynaklarda, sitenizi organik arama için
nasıl optimize edebileceğiniz konusunda bol miktarda bilgi
bulabilirsiniz. Bu ücretsiz kaynakların çoğuna ve
ödemeli aramaya ilişkin bilgilere Google Web Yöneticisi Merkezi'nden erişebilirsiniz.
SEO araştırmanıza başlamadan önce tüketici olarak bilgi
sahibi olmanız ve arama motorlarının nasıl çalıştığını anlamanız
çok faydalı olur. Şuradan başlayabilirsiniz:
Bir SEO ile çalışmayı düşünüyorsanız ne kadar
çabuk harekete geçerseniz o kadar iyi olur. Bir siteyi
yeniden tasarlamayı veya yeni bir site başlatmayı
düşündüğünüz zaman, SEO ile çalışmaya
başlamak için çok uygundur. Bu şekilde SEO ve siz, daha
en başından sitenizin arama motorlarına uygun bir şekilde
tasarlanmasını sağlayabilirsiniz. Ancak, iyi bir SEO, mevcut bir siteyi
de iyileştirmeye yardımcı olabilir.
SEO'ya yöneltebileceğiniz yararlı sorulardan bazılarını aşağıda görebilirsiniz:
SEO'lar, müşterine değerli hizmetler verebilir; ancak etik
kuralları gözetmeyen bazı SEO'lar, saldırgan pazarlamacılık
anlayışları ve arama sonuçlarını haksız biçimlerde
kullanma girişimleri yüzünden tüm sektörü
şüpheli duruma düşürmüştür. Kurallarımıza
aykırı uygulamalar, sitenizin Google'daki durumu üzerinde olumsuz
etki edebilir ve hatta sitenizin dizinimizden kaldırılmasıyla
sonuçlanabilir. Aşağıda dikkat etmeniz gereken bazı konular
sıralanmıştır:
uygulamaları hakkındaki şikayetleri işleme koymaktadır. Şikayette
bulunmak için http://www.ftc.gov/
adresini ziyaret edin ve "Çevrimiçi Şikayet Et"
seçeneğini tıklayın, 1-877-FTC-HELP numaralı telefonu arayın
veya şu adrese yazın:
SEO, "arama motoru optimizasyonu"
veya "arama motoru optimize edici" için kullanılan bir
kısaltmadır. Bir SEO ile çalışmaya başlamak önemli bir
karardır. Bir SEO, sitenizi iyileştirip size zaman kazandırabileceği
gibi sitenize ve itibarınıza zarar da verebilir. Elde edebileceğiniz
avantajların yanı sıra sorumsuz bir SEO'nun sitenize verebileceği
zararı da araştırmayı unutmayın. Pek çok SEO ve diğer acente ve
danışmanlar, web sitesi sahiplerine faydalı hizmetler sunar. İşte bu
hizmetlerden bazıları:
- Site içeriğinizin veya yapınızın incelenmesi
- Web sitesi geliştirme konusunda teknik öneriler: örneğin,
barındırma, yeniden yönlendirmeler, hata sayfaları, Javascript
kullanımı - İçerik geliştirme
- Çevrimiçi iş geliştirme kampanyalarının yönetilmesi
- Anahtar kelime araştırma
- SEO eğitimi
- Belirli pazarlarda ve coğrafyalarda uzmanlık.
Google arama sonuçları sayfasının genellikle ödemeli
reklamlar ve ücretsiz, organik arama sonuçları
içerdiğini unutmayın. Google arama sonuçları sayfasının
organik arama sonuçları ve genellikle ödemeli reklamlar
("Sponsorlu Bağlantılar" başlığı altında gösterilir)
içerdiğini unutmayın. Google ile reklam vermenizin, sitenizin
arama sonuçlarımızdaki durumu üzerinde hiçbir etkisi
olmaz. Google, ücret karşılığı siteleri arama sonuçlarımıza
eklemez veya sitelerin sıralamasını değiştirmez. Organik arama
sonuçlarımızda gösterilmenin maliyeti sıfırdır. Web Yöneticisi Araçları, resmi Web Yöneticisi Merkezi blogu ve tartışma forumumuz
gibi ücretsiz kaynaklarda, sitenizi organik arama için
nasıl optimize edebileceğiniz konusunda bol miktarda bilgi
bulabilirsiniz. Bu ücretsiz kaynakların çoğuna ve
ödemeli aramaya ilişkin bilgilere Google Web Yöneticisi Merkezi'nden erişebilirsiniz.
SEO araştırmanıza başlamadan önce tüketici olarak bilgi
sahibi olmanız ve arama motorlarının nasıl çalıştığını anlamanız
çok faydalı olur. Şuradan başlayabilirsiniz:
Bir SEO ile çalışmayı düşünüyorsanız ne kadar
çabuk harekete geçerseniz o kadar iyi olur. Bir siteyi
yeniden tasarlamayı veya yeni bir site başlatmayı
düşündüğünüz zaman, SEO ile çalışmaya
başlamak için çok uygundur. Bu şekilde SEO ve siz, daha
en başından sitenizin arama motorlarına uygun bir şekilde
tasarlanmasını sağlayabilirsiniz. Ancak, iyi bir SEO, mevcut bir siteyi
de iyileştirmeye yardımcı olabilir.
SEO'ya yöneltebileceğiniz yararlı sorulardan bazılarını aşağıda görebilirsiniz:
- Geçmiş çalışmalarınızdan örnekler
göstermeniz ve başarı öykülerini bizimle paylaşmanız
mümkün mü? - Google Web Yöneticisi Kurallarına uyuyor musunuz?
- Organik aramaya ek olarak çevrimiçi pazarlama hizmetleri veya önerisi sunuyor musunuz?
- Ne kadar zamanda, nasıl sonuçlar bekliyorsunuz? Başarınızı nasıl ölçüyorsunuz?
- Sektörümdeki deneyiminiz nedir?
- Ülkemdeki/şehrimdeki deneyiminiz nedir?
- Uluslararası siteler hazırlama konusunda deneyiminiz nedir?
- En önemli SEO teknikleriniz nelerdir?
- Ne kadar zamandır bu işle ilgileniyorsunuz?
- Sizinle nasıl iletişim kurabilirim? Sitemde yaptığınız
değişikliklerin tümünü benimle paylaşıp nedenleriyle
birlikte önerileriniz hakkında bana ayrıntılı bilgi verecek
misiniz?
SEO'lar, müşterine değerli hizmetler verebilir; ancak etik
kuralları gözetmeyen bazı SEO'lar, saldırgan pazarlamacılık
anlayışları ve arama sonuçlarını haksız biçimlerde
kullanma girişimleri yüzünden tüm sektörü
şüpheli duruma düşürmüştür. Kurallarımıza
aykırı uygulamalar, sitenizin Google'daki durumu üzerinde olumsuz
etki edebilir ve hatta sitenizin dizinimizden kaldırılmasıyla
sonuçlanabilir. Aşağıda dikkat etmeniz gereken bazı konular
sıralanmıştır:
- Size durup dururken e-posta gönderen SEO firmalarına ve web danışmanlıklarına veya acentelerine karşı tetikte olun.
Şaşırtıcı ama bizler de bu spam e-postalardan alıyoruz:
"Gece
"Sevgili google.com,
Web sitenizi ziyaret ettim ve başlıca arama motorları ile dizinlerin çoğunda bulunmadığınızı fark ettim..."
yağ yakmaya" yönelik rejim hapları veya görevinden alınmış
kişilerden fon aktarımına yardımcı olma talebinde bulunma konusunda
gösterdiğiniz şüpheciliğin aynısını arama motorlarına ilişkin
istenmeyen e-postalar için de gösterebilirsiniz. - Kimse Google'da birinci sıra garantisi veremez.
Sıralama garantisi veren, Google ile "özel ilişkisi" olduğunu
ileri süren veya Google'a "öncelikli gönder" hizmetinin
tanıtımını yapan SEO'lara karşı dikkatli olun. Google için
öncelikli gönderme yoktur. Aslında, bir siteyi doğrudan
Google'a göndermenin tek yoluURL Ekle sayfamızı kullanmak veya bir Site Haritası kullanmaktır. Üstelik bunun için hiçbir ücret ödemeniz gerekmez. - Gizemli ve amaçlarını açıkça ifade etmeyen şirketlere karşı dikkatli olun.
Belirsiz konularda açıklama yapmalarını isteyin. SEO sizin
adınıza giriş sayfaları veya "ıskarta" etki alanları gibi aldatıcı veya
yanıltıcı içerik oluşturursa, siteniz Google dizininden tamamen
kaldırılır. Son olarak, birlikte çalıştığınız şirketlerin
faaliyetlerinden sorumlusunuzdur, bu nedenle söz konusu
şirketlerin size hangi amaçla "yardımcı olduklarını" tam olarak
bilmeniz gerekir. - Asla bir SEO bağlantınız olmamalı."Hepsi
ücretsiz" bağlantılarının, bağlantı popülerlik planlarının
etkisi veya sitenizin binlerce arama motoruna gönderme hakkında
konuşan SEO'lardan uzak durun. Bunlar, başlıca arama motorlarının
sonuçlarında sıralamanızı, en azından sizin pozitif olarak
düşündüğünüz şekilde etkilemeyen yararsız
denemelerdir. - Makul bir biçimde seçim yapın. Bir
SEO ile çalışıp çalışmayacağınızı
düşünürken, sektör ile ilgili birkaç
araştırma yapmak isteyebilirsiniz. Bunu yapabilmenin bir yolu elbette
Google'dır. Basında yer alan ders verici hikayeleri de
inceleyebilirsiniz. Örneğin saldırgan bir SEO hakkında
çıkan şu makaleyi (İngilizce) okuyabilirsiniz: http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002002970_nwbizbriefs12.html.
Google,
özel şirketlerle ilgili yorumda bulunmamakla birlikte kabul
edilmiş iş davranışının açık bir şekilde kapsamı dışında kalan
uygulamaları takip eden ve kendilerini SEO olarak adlandıran firmalarla
karşılaşmıştır. Dikkatli olun. - Paranın nereye gittiğini anlamaya çalışın.Google,
bize asla arama sonuçlarımızda daha iyi bir sıralama
sözü vermez; ancak diğer pek çok arama motoru tıklama
başı ödeme veya ekleme başı ödeme sonuçlarını normal
web arama sonuçlarıyla birleştirir. Bazı SEO'lar size, arama
motorlarında üst sıralara yerleştirme sözü verecek ancak
sizi arama sonuçları yerine reklam bölümüne
yerleştirecektir. Birkaç SEO diğer arama motorlarını "kontrol"
ettikleri görünümü yaratmak ve kendilerini tercih
edilen konumunda göstermek için teklif fiyatlarını
gerçek zamanlı olarak değiştirecektir. Reklamlarımız açık
bir şekilde etiketlendiği ve arama sonuçlarımızdan ayrı
tutulduğu için bu oyun Google'da işe yaramaz.
ancak birlikte çalışmayı düşündüğünüz
SEO'lara hangi ödemelerin kalıcı eklemeye, hangilerinin
geçici reklama gittiğini sorun. - Bir web sitesi sahibinin karşılaşabileceği en yaygın suiistimaller nelerdir?En yaygın hile, aldatıcı yönlendirmeler vasıtasıyla
kullanıcıları siteye yönlendiren "gölge" etki alanlarının
yaratılmasıdır. Söz konusu gölge etki alanlarının sahibi
genellikle, müşterinin adına çalıştığını iddia eden
SEO'lardır. Bununla birlikte ilişkiler bozulduğunda SEO etki alanını
farklı bir siteye hatta bir rakibin etki alanına
yönlendirebilmektedir. Böyle bir şey olduğunda, müşteri
SEO'nun tümüyle sahip olduğu rakip siteyi geliştirmek
için ödemede bulunur.Diğer bir hatalı uygulama ise, anahtar kelimelerle yüklü
"giriş" sayfalarını müşterinin sitesinde herhangi bir yere
yerleştirmektir. SEO bu uygulamanın daha fazla sorgu yapılabilmesi
için sayfayı daha uygun hale getireceği sözünü
verir. Bu doğası gereği yanlıştır, çünkü tek tek
sayfalar çok çeşitli anahtar kelimeler ile nadiren
alakalıdır. Bununla birlikte söz konusu hilelerin daha sinsisi, bu
giriş sayfalarının, genellikle SEO'nun diğer müşterilerine ait
gizli bağlantıları içermesidir. Bu tür giriş sayfaları
sitenin bağlantı popülerliğini yavaş yavaş azaltmakta ve siteyi
çirkin ve yasadışı içeriğe sahip sitelere SEO ve SEO'nun
diğer müşterilerine yönlendirmektedir. - Dikkatli olunması gereken diğer noktalar nelerdir?Kötü niyetli bir SEO karşısında dikkat etmeniz gereken
birkaç uyarı işareti vardır. Tüm işaretleri bu listede
sıralamak mümkün olmadığından herhangi bir şüpheniz
varsa, içgüdülerinize güvenmeniz gerekir.
Lütfen, şu durumlarda SEO'yla çalışmayı bırakmaktan
çekinmeyin: - gölge etki alanlarına sahipse
- giriş sayfaları üzerine diğer müşterilerine ait bağlantıları koyuyorsa
- adres çubuğundaki anahtar kelimeleri satmayı teklif ediyorsa
- gerçek arama sonuçları ile arama sonuçları sayfalarında görünen reklamları ayırt etmiyorsa
- sıralamayı ancak herhangi bir şekilde bulabileceğiniz anlaşılması
güç, uzun anahtar kelime grupları üzerinde garanti
ediyorsa - birden çok takma ad veya sahte WHOIS bilgilerini kullanıyorsa
- trafiği "sahte" arama motorlarından, casus yazılım veya kötücül yazılımlardan alıyorsa
- Google dizininden kaldırılmış veya Google'da listelenmeyen etki alanlarına sahipse ondan bir an önce uzaklaşın.
- FTP hesap bilgilerinizi veya sunucunuza kök erişimi istiyorsa
uygulamaları hakkındaki şikayetleri işleme koymaktadır. Şikayette
bulunmak için http://www.ftc.gov/
adresini ziyaret edin ve "Çevrimiçi Şikayet Et"
seçeneğini tıklayın, 1-877-FTC-HELP numaralı telefonu arayın
veya şu adrese yazın:
Şikayetiniz, ABD dışında bulunan bir şirket hakkındaysa lütfen şikayetinizi http://www.econsumer.gov/ adresine gönderin.
Federal Trade Commission
CRC-240
Washington, D.C. 20580