BMW
(Bayerische Motoren Werke AG'nin kısaltması)(Türkçe: Bavyera Motor
Fabrikası A.Ş.), Alman otomobil ve motosiklet üreticisi. BMW ayrıca,
Mini ve Rolls-Royce, otomobil şirketlerinin sahibidir.
Şirketin
sloganı ve resmi kurumsal dili İngilizcedir. Sloganı 'The Ultimate
Driving Machine' yani 'En Gelişmiş Sürüş Makinası'. Bu sloganla, ünlü
Alman teknolojisini ve AR-GE'deki kendine güveni vurguluyor.
Şirket,
1913 yılında Karl Friedrich Rapp tarafından Almanya'nın Münih kentinde
kurulmuştur ve mimari olarak meşhur merkezi halen oradadır. İlk
zamanlarda sadece uçak motoru üreten şirket, 1928 yılında satın aldığı
Fahrzeugtechnik Eisenach A.G. otomobil şirketinden sonra otomobil
üretiminine girmiştir. BMW ilk otomobil seri üretimini 1929'da 3/15 PS
ismindeki otomobil ile başlamıştır.
BMW ilk olarak uçak motoru
üretimi yapan bir firmaydı. Bu yüzden parçalı amblemin mavi kısmı
gökyüzünü beyaz kısmıda uçak pervanesini temsil etmektedir.
Model Açılımları şunlardır:
000 i = İnjection(Benzinli),
000 x = 4 Çeker ,
000 ti = Compact ,
000 ci = Cabriolet, Coupe
000 d = Dizel ,
000 xd = Dizel + 4 Çeker,
000 Li = Long (Uzatılmış karoser) ,
000 Ld = Long + Dizel ,
Z0 = Z Series (Sport Roadster Serisi) ,
X0 = X Series (Arazi Serisi) ,
1xx = 1 Serisi Kompakt Sınıf,
3xx = 3 Serisi Orta Sınıf ,
5xx = 5 Serisi Orta Üst Sınıf ,
6xx = 6 Serisi Sport Coupe Sınıfı ,
7xx = 7 Serisi Üst Sınıf ,
Mx = M Serisi (Performans ve Sportif Araçlar),
Bx = Alpine Serisi
Dynamic Drive
Dynamic
Drive aktif bir süspansiyon sistemidir. Bu sistem ile ön ve arka
akslarda bulunan aktif stabilizatörler ('anti-roll bar'lar) sayesinde
yatay araç dinamiğinde çok yüksek bir denge sağlanır. Mekanik
stabilizatörler içinde dönen hidrolik elemanlar (aktive edici
elemanlar), ön ve arka aksta iki adet basınç kontrol valfi üzerinden,
sadece virajlar sırasında stabilizasyonu sağlar. Böylece virajlarda
oluşan yana yatmalar minimuma indirgenirken, aracın geneldeki seyir
konforu en üst düzeyde tutulmuş olur. Dynamic Drive her hızda maksimum
ataklığı, optimum direksiyon kontrolünü sağlar. Özellikle arkada oturan
yolcular bunun avantajlarını çok net hisseder: Otomobilin arkasında
okuma ve çalışma, yanal hareketlerin azalmasından dolayı çok daha
keyifli olur. En önemlisi Dynamic Drive, sürücüye direksiyon
hakimiyetinde yepyeni bir boyut getirir.
Elektro-Mekanik Park Freni
Elektro-mekanik
park freni, hiçbir güç sarf edilmeksizin, kokpite yerleştirilmiş bir
düğme vasıtası ile kontrol edilen otomatik bir el frenidir. Aracı park
konumunda sabitlemenin dışında iki fonksiyonu daha vardır: "Autohold"
ve "Hillhold". Autohold, otomobilin hareket etmediği anlarda otomatik
olarak el freninin devreye girmesini sağlar. Sürücü, diğer tüm otomatik
şanzımanlı araçlarda olduğu gibi, durduğu anlarda ayağını devamlı
frende tutmak zorunda kalmaz. Harekete geçilmek istendiğinde gaz
pedalına basıldığı anda fren kendini otomatik olarak çözer. Hillhold
fonksiyonuyla ise otomobilin yokuş yukarı kalkışlarında, otomatik
frenleme ve fren çözülmesi sayesinde geri kaymasını önlenir. Motorun
çalıştığı anlarda tüm frenleme hidrolik olarak DSC pompası üzerinden
yapılır. Ancak motorun çalışmadığı durumlarda frenleme mekanik olarak
geleneksel el freni mekanizması üzerinden arka akslarda yapılır.
Güvenliğin sağlanması için otomobilin motor çalışırken terk edilmesi
durumunda, gaz pedalına basılarak frenin çözülmesi önlenmiştir
Elektronik Süspansiyon Sertlik Kontrolü "EDC"
Elektronik
süspansiyon sertlik kontrolü, sürüş konforunu olabilecek en iyi sürüş
güvenliği ile birleştirir. Ek olarak bu sistem sayesinde otomobilin yük
durumuna bağlı kalmaksızın her zaman aynı kalan süspansiyon özellikleri
sağlanır. Ayrıca otomobilin sürüşünü etkileyecek her türlü hareketi
sezicilerle sürekli gözlenir. Tüm değerler bir mikroişlemci tarafından
değerlendirilir ve çıkan sonuçlara göre amortisörlere komutlar
gönderilir. Amortisörlerde bulunan valfler sayesinde sertlik kademesiz
olarak ayarlanır ve değişen yol, yük ve sürüş şartlarına göre uyum
sağlanır. Frenlemelerde, yol sathından veya virajlı yollarda
kullanımdan ya da hızlanmalar sonucunda oluşan gövde hareketleri
hissedilir derecede azalır. Ayrıca sürücü, Controller vasıtası ile
"Sport" programı yani daha sportif bir süspansiyon ayarını seçebilir.
iDrive
iDrive,
sürücünün otomobili sezgisel ve interaktif olarak kullanmasını
sağlayan, yenilikçi bir kavramdır. Sayıları azaltılmış düğmeler ve
kumanda elemanları sayesinde, sürücü gözünü yoldan neredeyse hiç
ayırmaz ve otomobilin iç mekanı sadeleşir. Böylece sürüş ve konfor
alanları birbirinden ayrılır. Sürücünün yola konsantre olabilmesi için,
Start/Stop kontrol düğmesi gibi önemli tuşlar sürücünün etrafındaki
alana yerleştirilmiştir. Ayrıca otomatik klima tuşları gibi konfor
fonksiyonlarına yönelik elemanlar ise hem sürücü hem de ön yolcunun
ulaşabileceği şekilde ortadadır. Kontrol Ekranı ve bu ekrana giriş
yapmayı sağlayan ve sezgisel olarak tek el ile kullanılabilen
Controller da bu bölgededir. Controller, sekiz yöne hareket
ettirilebilir. Menüler ise bir rüzgar gülü mantığında
yerleştirilmiştir. Tüm fonksiyonlar hiyerarşik bir şekilde birincil ve
ikincil olmak üzere sıralanmıştır. Radyo ses seviyesi, silecekler, ısı
ayarı veya arka cam rezistanı gibi birincil fonksiyonlar alışıldığı
gibi birer kontrol düğmesi vasıtası ile kullanılır. Anlık tüketim gibi
ikincil fonksiyonlar ise Kontrol Ekranı üzerinden Controller ile
kumanda edilir. Böylece sürücü gerçekten dikkat etmesi gereken şeylere
konsantre olur.
Aktif Hız Kontrolü
Aktif
hız kontrolü, klasik hız kontrolünün (cruise control) geliştirilmiş bir
fonksiyonudur. Bu sistemle radar vasıtası ile önceden seçilmiş bir
hızın sabit tutulması sağlanır. Radar sezici ve kontrol ünitesi
birleştirilmiş ve ön tamponun altında bulunan bir bölgeye
yerleştirilmiştir. Bu donanım sayesinde BMW'niz önde giden bir araca
yaklaştığında, sistem aracı otomatik olarak farkeder ve önceden
belirlenmiş bir mesafeyi (üç değişik ayar mümkün) sabit tutar.
Otomobilin önü açıldığında, hafızada bulunan hıza ulaşmak için otomatik
olarak hızlanır. Fren pedalına yapılacak küçük bir dokunuş, sistemin
devre dışı kalması için yeterlidir. Bu sistem ile sürücü tamamen
trafiğe konsantre olabilir ve böylece sürüş konforu artar. Ancak trafik
durumuna göre sürüş şekli doğal olarak sürücünün sorumluluk alanı
içindedir.
Hi-Fi Professional LOGIC7
Bu
Hifi sistemi, tüm bilinen ses formatlarının 13 hoparlör üzerinden çok
kaliteli bir şekilde verilmesini sağlar. 7 mid-range, 4 tweeter ve 2
adet merkezi yerleştirilmiş subwoofer ile hiçbir sistemle
kıyaslanamayacak bir ses elde edilir. Tweeter'lar ve orta frekans
hoparlörleri (100 mm çaplı) aluminyum membranlara sahip olup,
subwoofer'lar seramik alaşımlıdır. 6 orta frekans hoparlörü dört kapıya
ve arka cam önüne yerleştirilmiştir. Bu hopörlerlerin sonuncusu ise
kokpitin tam ortasına monte edilmiştir. Subwoofer'lar (217 mm çaplı)
ise ön koltukların altında bulunmaktadır. Bu merkezi bas kavramı ile
bas seslerin tüm iç mekana eşit dağılımı sağlanmıştır. Bunu sağlamak
için yüksek performanslı hoparlörler aracın tabanına yerleştirilmiştir.
Böylece eşiklerde bulunan tüm boşluklar hacimli ses üretimi için
kullanılmıştır. Bu düzenleme ile bagaj hacmi daraltılmamış, arka cam
önünde oluşan titreşimler önlenmiş ve bas seslerin çok net bir şekilde
elde edilmesi sağlanmıştır.