Prof. Dr. Necmettin Erbakan (1926 - .... )
29 Ekim 1926 yılında Sinop'ta doğdu. Babası Adana'nın Kozan
ve Saimbeyli bölgesinde yaşamış olan Kozanoğullarından Mehmet Sabri
Erbakan. Ağır ceza reisi olan babasının birçok yerde görev yapmış
olması dolayısıyla çocukluğu muhtelif Şehirlerde geçen ERBAKAN'ın
annesi de Sinop'un tanınmış ailelerinden birinin kızı olan Kamer
Hanım'dır.
Necmettin ERBAKAN ilkokul'a Kayseri Cumhuriyet İlkokulu'nda başladı, babasının Trabzon'a tayin olması dolayısıyla ilkokul öğrenimini burada okul birincisi
olarak tamamladı. 1937 yılında ilk tahsilini tamamladıktan sonra aynı
yıl İstanbul Erkek Lisesi'nde orta tahsiline başladı. İstanbul Erkek
Lisesi'ni 1943 yılında birincilikle bitirdi.
1948 yılı yaz döneminde İTÜ Makine Fakültesi'nden mezun olan ERBAKAN
aynı yılın 1 Temmuz'unda Makine Fakültesi Motorlar Kürsü'nde asistan olarak göreve başladı.
1948-1951 yılları arasındaki bu 3 yıllık asistanlık döneminde o zaman
doktora tezine tekabül eden yeterlilik tezini hazırladı. Sınıflarda
ders vermek doçent ve profesörlerin yetkisinde olmasına rağmen kendisi
asistan olduğu halde ders vermesine izin verilmiştir. Yeterlilik
tezindeki başarısından dolayı üniversite tarafından 1951 yılında Aachen
Teknik Üniversitesi'nde ilmi araştırmalar yapmak, bilgi ve görgüsünü
artırmak üzere Almanya'ya gönderilen ERBAKAN, Alman ordusu için
araştırma yapan DVL araştırma merkezinde Profesör Schimit ile birlikte
çok başarılı çalışmalar yaptı.
Aachen Teknik Üniversitesi'nde çalıştığı 1.5 yıl süre içerisinde, bir
tanesi doktora tezi olmak üzere 3 tez hazırlayan ERBAKAN, Alman
üniversitelerinde geçerli olan "DOKTOR" unvanını aldı.
Alman Ekonomi Bakanlığı için motorların daha az yakıt yakmaları
konusunda araştırmalar yaparak rapor veren ve bu arada da doçentlik
tezini hazırlayan ERBAKAN'ın "Dizel motorlarda püskürtülen yakıtın
nasıl tutuştuğunu" matematiksel olarak izah eden bu tez, Alman ilim
çevrelerinde büyük yankı uyandırdı. Tezin mecmualarda neşredilmesi
üzerine o tarihte Almanya'nın en büyük motor fabrikası olan DEUTZ motor
fabrikalarının umum müdürü Prof. Dr. FLATS tarafından Leopar
tanklarının motorları ile ilgili araştırmalar yapmak üzere bu fabrikaya
davet edildi. Alman Ekonomik Bakanlığı'nın RUHR sahasındaki fabrikalar
üzerinde araştırma yapmak için görevlendirilen heyette kendisinin de
yer almasının istenmesi üzerine 15 gün RUHR sahasındaki bütün Ağır
Sanayi fabrikalarını gezip inceleme fırsatı buldu.
II. Dünya Harbi'nden sonra Alman üniversitelerinde ilk Türk ilim adamı
olan ERBAKAN, 1953 yılında doçentlik imtihanını vermek üzere İstanbul'a
döndü. İmtihan sonucunda 27 yaşında Türkiye'nin en genç doçenti olma
başarısını gösteren Necmettin ERBAKAN, araştırmalar yapmak üzere tekrar
Almanya'nın DEUTZ fabrikalarına gitti. Burada 6 ay süreyle motor
araştırmaları başmühendisi olarak, Alman ordusu için yapılan araştırma çalışmalarına katıldı.
1953'ün Kasım ayında İstanbul Teknik Üniversitesi'ne dönen ERBAKAN,
Mayıs 1954 - Ekim 1955 yılları arasında askerlik görevini ifa etti.
İstanbul Kağıthane'deki 6 aylık yedek subay
öğreniminden sonra Halıcıoğlu'ndaki istihkam bakım bölüğünde 6 ay
asteğmen, 6 ay da teğmen olarak makinelerin bakım ve tamiratları
kısmında görev yaptı.
Askerlik görevinden sonra tekrar üniversiteye dönen Necmettin ERBAKAN 1956 yılında Türkiye'de ilk yerli motoru imal edecek olan, 200 ortaklı Gümüş Motor
A.Ş.'yi kurdu. ERBAKAN da böyle bir fabrika kurma fikri Almanya'da
çalışmaları esnasında, Türkiye Zirai Donatım Kurumu'nun sipariş verdiği
motorları görünce iyice uyanmıştı.
Yurda dönünce bu çalışmayı başlattı. Ve bugün Pancar Motor adı altında
çalışan fabrikanın temelini 1 Temmuz 1956'da attı. Gümüş Motor
fabrikasında seri imalat 1 Mart 1960 tarihinde başlamıştır. 1960
yılında Ankara'da yapılan Sanayi Kongresi'nde Gümüş Motor'un yaptığı
imalatları sunan ERBAKAN "Yeni hedef otomobillerin Türkiye'de
yapılmasıdır" fikrini ortaya atmış, o zaman yönetimde olan askerler
tarafından revac bulan bu fikir üzerine Eskişehir Demiryolları CER
atölyesinde "DEVRİM OTOMOBİLİ" adıyla ilk yerli otomobil
ERBAKAN tarafından imal edilmiştir. Askeri yönetim Gümüş Motor
fabrikasını gezmiş, büyük ilgi ve heyecan duymuşlar, bunun üzerine
200'e yakın General ve üst rütbeli subaya ERBAKAN tarafından bir Sanayi
Konferansı verilmiştir.
1965 yılında profesör olan ERBAKAN, Şubat 1966'da Odalar
Birliği Sanayi Dairesi Başkanlığına getirildi. Daha sonra Genel
Sekreter olan ERBAKAN, 1968 Mayıs'ında Odalar Birliği İdare Heyeti
Üyesi, Mayıs 1969'da da Odalar Birliği Başkanı oldu.
Necmettin ERBAKAN 1967 yılında evlendi. Sanayiye gerekli ilginin gösterilmemesi üzerine siyasete atılmaya karar verdi. ERBAKAN, 1969 seçimlerinde Konya'dan bağımsız olarak adaylığını koydu ve seçilerek Meclis'e girdi.
24 Ocak 1970 yılında Milli Görüş'ün ilk partisi olan Milli Nizam Partisi'ni
kuran ERBAKAN, 1971 Nisan'ında ihtilal yönetiminin de baskısıyla, Milli
Nizam Partisi kapatıldı. Daha sonra 11 Ekim 1972 tarihinde kurulan Milli Selamet Partisi, ERBAKAN liderliğinde girdiği 1973 seçimlerinde % 12 oyla 48 Milletvekilliği ve 3 Senatörlük kazanarak 51 parlamenterle Meclis'e girdi.
1974 yılı başında kurulan MSP-CHP koalisyonunun bozdurulmasından sonra
kurulan dörtlü koalisyonda da yer alan MSP'nin Genel Başkanı yine
Başbakan Yardımcılığı ve Ekonomik Kurul Başkanlığı görevlerini
üstlendi. 5 Haziran 1977 seçimlerinden sonra kurulan 3'lü koalisyonda
da bu görevini devam ettiren ERBAKAN liderliğindeki MSP, böylece toplam
4 yıl süreyle hükümet ortağı oldu.
1978 yılı başında 12 Eylül 1980'e kadar muhalefette kalan MSP'nin Genel
Başkanlığını yürüten Necmettin ERBAKAN, 12 Eylül İhtilali'nin getirdiği
yasaklarla Eylül 1987 yılına kadar politikadan uzak kaldı. Eylül
1987'deki referandumla yeniden siyasi haklarını elde eden ERBAKAN, 19
Temmuz 1983 tarihinde kurulmuş olan Refah Partisi'nin, 11 Ekim 1987 tarihinde yapılan kongresinde oy birliği ile Genel Başkanlığa seçilen Necmettin ERBAKAN 20 Ekim 1991 seçimlerinde Konya'dan yeniden Milletvekili seçildi.
1995 genel seçimlerinde tekrar Konya'dan Milletvekili seçilerek meclise girdi. Bu seçimlerde Refah Partisi %21.7 ile birinci olmuştur. Bunun üzerine 28 Haziran da hükümeti kurma görevini alarak 7 Temmuz da güvenoyuyla Türkiye'nin Başbakanı
olmuştur. Koalisyon hükümeti sırasında halkın desteğini alan bir çok
önemli başarının yanında uluslararası alanda gelişmekte olan 8 ülkenin
işbirliğine öncülük yaparak büyük bir gayretle bir yıl gibi kısa bir
sürede D-8 (Development-8) oluşumunu meydana getirmesi önemli bir olaydır.
1998 yılı Şubat ayında Genel Başkanı olduğu Refah Partisi’nin kapanmasıyla 5 yıl siyasi yasaklı hale gelen Erbakan 11 Mayıs 2003'te Saadet Partisi'ne Genel Başkan seçilmiştir.
Evli ve 3 çocuk babasıdır.
29 Ekim 1926 yılında Sinop'ta doğdu. Babası Adana'nın Kozan
ve Saimbeyli bölgesinde yaşamış olan Kozanoğullarından Mehmet Sabri
Erbakan. Ağır ceza reisi olan babasının birçok yerde görev yapmış
olması dolayısıyla çocukluğu muhtelif Şehirlerde geçen ERBAKAN'ın
annesi de Sinop'un tanınmış ailelerinden birinin kızı olan Kamer
Hanım'dır.
Necmettin ERBAKAN ilkokul'a Kayseri Cumhuriyet İlkokulu'nda başladı, babasının Trabzon'a tayin olması dolayısıyla ilkokul öğrenimini burada okul birincisi
olarak tamamladı. 1937 yılında ilk tahsilini tamamladıktan sonra aynı
yıl İstanbul Erkek Lisesi'nde orta tahsiline başladı. İstanbul Erkek
Lisesi'ni 1943 yılında birincilikle bitirdi.
1948 yılı yaz döneminde İTÜ Makine Fakültesi'nden mezun olan ERBAKAN
aynı yılın 1 Temmuz'unda Makine Fakültesi Motorlar Kürsü'nde asistan olarak göreve başladı.
1948-1951 yılları arasındaki bu 3 yıllık asistanlık döneminde o zaman
doktora tezine tekabül eden yeterlilik tezini hazırladı. Sınıflarda
ders vermek doçent ve profesörlerin yetkisinde olmasına rağmen kendisi
asistan olduğu halde ders vermesine izin verilmiştir. Yeterlilik
tezindeki başarısından dolayı üniversite tarafından 1951 yılında Aachen
Teknik Üniversitesi'nde ilmi araştırmalar yapmak, bilgi ve görgüsünü
artırmak üzere Almanya'ya gönderilen ERBAKAN, Alman ordusu için
araştırma yapan DVL araştırma merkezinde Profesör Schimit ile birlikte
çok başarılı çalışmalar yaptı.
Aachen Teknik Üniversitesi'nde çalıştığı 1.5 yıl süre içerisinde, bir
tanesi doktora tezi olmak üzere 3 tez hazırlayan ERBAKAN, Alman
üniversitelerinde geçerli olan "DOKTOR" unvanını aldı.
Alman Ekonomi Bakanlığı için motorların daha az yakıt yakmaları
konusunda araştırmalar yaparak rapor veren ve bu arada da doçentlik
tezini hazırlayan ERBAKAN'ın "Dizel motorlarda püskürtülen yakıtın
nasıl tutuştuğunu" matematiksel olarak izah eden bu tez, Alman ilim
çevrelerinde büyük yankı uyandırdı. Tezin mecmualarda neşredilmesi
üzerine o tarihte Almanya'nın en büyük motor fabrikası olan DEUTZ motor
fabrikalarının umum müdürü Prof. Dr. FLATS tarafından Leopar
tanklarının motorları ile ilgili araştırmalar yapmak üzere bu fabrikaya
davet edildi. Alman Ekonomik Bakanlığı'nın RUHR sahasındaki fabrikalar
üzerinde araştırma yapmak için görevlendirilen heyette kendisinin de
yer almasının istenmesi üzerine 15 gün RUHR sahasındaki bütün Ağır
Sanayi fabrikalarını gezip inceleme fırsatı buldu.
II. Dünya Harbi'nden sonra Alman üniversitelerinde ilk Türk ilim adamı
olan ERBAKAN, 1953 yılında doçentlik imtihanını vermek üzere İstanbul'a
döndü. İmtihan sonucunda 27 yaşında Türkiye'nin en genç doçenti olma
başarısını gösteren Necmettin ERBAKAN, araştırmalar yapmak üzere tekrar
Almanya'nın DEUTZ fabrikalarına gitti. Burada 6 ay süreyle motor
araştırmaları başmühendisi olarak, Alman ordusu için yapılan araştırma çalışmalarına katıldı.
1953'ün Kasım ayında İstanbul Teknik Üniversitesi'ne dönen ERBAKAN,
Mayıs 1954 - Ekim 1955 yılları arasında askerlik görevini ifa etti.
İstanbul Kağıthane'deki 6 aylık yedek subay
öğreniminden sonra Halıcıoğlu'ndaki istihkam bakım bölüğünde 6 ay
asteğmen, 6 ay da teğmen olarak makinelerin bakım ve tamiratları
kısmında görev yaptı.
Askerlik görevinden sonra tekrar üniversiteye dönen Necmettin ERBAKAN 1956 yılında Türkiye'de ilk yerli motoru imal edecek olan, 200 ortaklı Gümüş Motor
A.Ş.'yi kurdu. ERBAKAN da böyle bir fabrika kurma fikri Almanya'da
çalışmaları esnasında, Türkiye Zirai Donatım Kurumu'nun sipariş verdiği
motorları görünce iyice uyanmıştı.
Yurda dönünce bu çalışmayı başlattı. Ve bugün Pancar Motor adı altında
çalışan fabrikanın temelini 1 Temmuz 1956'da attı. Gümüş Motor
fabrikasında seri imalat 1 Mart 1960 tarihinde başlamıştır. 1960
yılında Ankara'da yapılan Sanayi Kongresi'nde Gümüş Motor'un yaptığı
imalatları sunan ERBAKAN "Yeni hedef otomobillerin Türkiye'de
yapılmasıdır" fikrini ortaya atmış, o zaman yönetimde olan askerler
tarafından revac bulan bu fikir üzerine Eskişehir Demiryolları CER
atölyesinde "DEVRİM OTOMOBİLİ" adıyla ilk yerli otomobil
ERBAKAN tarafından imal edilmiştir. Askeri yönetim Gümüş Motor
fabrikasını gezmiş, büyük ilgi ve heyecan duymuşlar, bunun üzerine
200'e yakın General ve üst rütbeli subaya ERBAKAN tarafından bir Sanayi
Konferansı verilmiştir.
1965 yılında profesör olan ERBAKAN, Şubat 1966'da Odalar
Birliği Sanayi Dairesi Başkanlığına getirildi. Daha sonra Genel
Sekreter olan ERBAKAN, 1968 Mayıs'ında Odalar Birliği İdare Heyeti
Üyesi, Mayıs 1969'da da Odalar Birliği Başkanı oldu.
Necmettin ERBAKAN 1967 yılında evlendi. Sanayiye gerekli ilginin gösterilmemesi üzerine siyasete atılmaya karar verdi. ERBAKAN, 1969 seçimlerinde Konya'dan bağımsız olarak adaylığını koydu ve seçilerek Meclis'e girdi.
24 Ocak 1970 yılında Milli Görüş'ün ilk partisi olan Milli Nizam Partisi'ni
kuran ERBAKAN, 1971 Nisan'ında ihtilal yönetiminin de baskısıyla, Milli
Nizam Partisi kapatıldı. Daha sonra 11 Ekim 1972 tarihinde kurulan Milli Selamet Partisi, ERBAKAN liderliğinde girdiği 1973 seçimlerinde % 12 oyla 48 Milletvekilliği ve 3 Senatörlük kazanarak 51 parlamenterle Meclis'e girdi.
1974 yılı başında kurulan MSP-CHP koalisyonunun bozdurulmasından sonra
kurulan dörtlü koalisyonda da yer alan MSP'nin Genel Başkanı yine
Başbakan Yardımcılığı ve Ekonomik Kurul Başkanlığı görevlerini
üstlendi. 5 Haziran 1977 seçimlerinden sonra kurulan 3'lü koalisyonda
da bu görevini devam ettiren ERBAKAN liderliğindeki MSP, böylece toplam
4 yıl süreyle hükümet ortağı oldu.
1978 yılı başında 12 Eylül 1980'e kadar muhalefette kalan MSP'nin Genel
Başkanlığını yürüten Necmettin ERBAKAN, 12 Eylül İhtilali'nin getirdiği
yasaklarla Eylül 1987 yılına kadar politikadan uzak kaldı. Eylül
1987'deki referandumla yeniden siyasi haklarını elde eden ERBAKAN, 19
Temmuz 1983 tarihinde kurulmuş olan Refah Partisi'nin, 11 Ekim 1987 tarihinde yapılan kongresinde oy birliği ile Genel Başkanlığa seçilen Necmettin ERBAKAN 20 Ekim 1991 seçimlerinde Konya'dan yeniden Milletvekili seçildi.
1995 genel seçimlerinde tekrar Konya'dan Milletvekili seçilerek meclise girdi. Bu seçimlerde Refah Partisi %21.7 ile birinci olmuştur. Bunun üzerine 28 Haziran da hükümeti kurma görevini alarak 7 Temmuz da güvenoyuyla Türkiye'nin Başbakanı
olmuştur. Koalisyon hükümeti sırasında halkın desteğini alan bir çok
önemli başarının yanında uluslararası alanda gelişmekte olan 8 ülkenin
işbirliğine öncülük yaparak büyük bir gayretle bir yıl gibi kısa bir
sürede D-8 (Development-8) oluşumunu meydana getirmesi önemli bir olaydır.
1998 yılı Şubat ayında Genel Başkanı olduğu Refah Partisi’nin kapanmasıyla 5 yıl siyasi yasaklı hale gelen Erbakan 11 Mayıs 2003'te Saadet Partisi'ne Genel Başkan seçilmiştir.
Evli ve 3 çocuk babasıdır.