CEP TELEFONU KULLANMAK ve KAZA RİSKİ
Araç
kullanırken cep telefonuyla arama yapmak, çalan telefona
cevap vermek, numara çevirmek gibi davranışlar sürücünün
dikkatinin dağılmasına, konsantrasyonunun bozulmasına neden
olarak kazaya yol açabilir. Aracın güvenli bir biçimde yol
alması her şeyden önce sürücünün sorumluluğu altındadır. Bu
nedenle bütün sürücüler aracı kontrol etmesini güçleştiren
bu durumları öğrenerek kaza riskini azaltmaya yönelik
önlemler alabilirler. Araç içinde cep telefonunu kapalı
tutmak bu açıdan en etkili önlemdir.
Cep
telefonlarının kullanımı sırasında sürücüler daha fazla hata
yapmakta, bazı tehlikeli durumların ya hiç farkına
varamamakta ya da önlem almakta geç kalmaktadırlar. Yapılan
bir araştırmaya göre bu gecikme çevresel koşullara, aracın o
andaki hızına ve sürücünün yaşına bağlı olarak 0.6 saniyeden
0.9 saniyeye kadar artabilmektedir. Saatte 60 km hızla giden
bir otomobilin sürücüsünün frene basmasının bu kadar
gecikmesi durma mesafesinin 15 metre daha artması demektir.
Aynı
araştırmada cep telefonuyla konuşan bir sürücünün
çevresindeki tehlikeli durumların bazılarını hiç fark
edemediği görülmüştür. Buna göre sürücülerin basit bir arama
yaparken %20, zihni çok fazla meşgul eden bir görüşme
yaparken ise %29 olasılıkla tehlikeli bir durumu gözden
kaçırabileceği bulunmuştur.
Cep
telefonunu kullanımı yalnızca numara çevirirken ya da
konuşurken değil, telefon beklerken ve görüşme bittikten
sonraki süre içinde bile kaza riskini arttırıcı bir etki
yapmaktadır. 699 sürücü üzerinde yapılan bir başka
araştırmada görüşme bittikten sonraki 5 dakika içinde kaza
olasılığının 4.8 kat, 15 dakika içinde ise 1.3 kat daha
fazla olduğu bulunmuştur.
Bir
çok araştırmada doğrulanan başka bir bulgu ise, ele
alınmadan kullanılan araca bağlı telefonların kaza riski
açısından hiç bir yarar sağlamamasıdır. Çünkü, sürücü için
dikkat dağıtıcı olan yönü telefonun fiziksel özellikleri
değil, konuşmanın yoğunluğudur.
Araştırmalarda sıkça rastlanan bir başka bulgu ise,
sürücülerin cep telefonu kullanırken hızlarını
azaltmalarıdır. Bir anlamda sürücüler aracı kontrol etmek
amacıyla olabilecek hataları telafi etmeye çalışmaktadırlar.
Ancak bu daha önce belirtilen tehlikeleri ortadan kaldırmak
için yeterli olmamaktadır. Cep telefonu kullanan sürücülerin
tehlikeli bir durumda hiç tepki vermeme olasılığı da
bulunmaktadır. Bu da %12'ye kadar ulaşabilen ve trafik
güvenliği açısından göz ardı edilmemesi gereken yüksek bir
orandır.
Sürücünün deneyimli olması veya cep telefonu kullanmaya
alışkın olması da riski azaltmaya yetmemektedir. Hem telefon
kullanmaya alışkın hem de deneyimli sürücüler oldukları
halde bu kişilerin iki-üç kat daha fazla hata yaptıkları
gözlenmiştir.
Son
yıllarda yapılan araştırmalar cep telefonu kullanımının
kişiyi fiziksel olarak meşgul etmesinden çok artan zihinsel
faaliyet ve buna bağlı olarak dikkatin dağılması,
konsantrasyonun bozulması nedeniyle kaza riskini
arttırdığına işaret etmektedir. Bu nedenle:
EN ETKİLİ ÖNLEM ARAÇ KULLANIRKEN CEP TELEFONUNU KAPALI
TUTMAKTIR.
Araç
kullanırken cep telefonuyla arama yapmak, çalan telefona
cevap vermek, numara çevirmek gibi davranışlar sürücünün
dikkatinin dağılmasına, konsantrasyonunun bozulmasına neden
olarak kazaya yol açabilir. Aracın güvenli bir biçimde yol
alması her şeyden önce sürücünün sorumluluğu altındadır. Bu
nedenle bütün sürücüler aracı kontrol etmesini güçleştiren
bu durumları öğrenerek kaza riskini azaltmaya yönelik
önlemler alabilirler. Araç içinde cep telefonunu kapalı
tutmak bu açıdan en etkili önlemdir.
Cep
telefonlarının kullanımı sırasında sürücüler daha fazla hata
yapmakta, bazı tehlikeli durumların ya hiç farkına
varamamakta ya da önlem almakta geç kalmaktadırlar. Yapılan
bir araştırmaya göre bu gecikme çevresel koşullara, aracın o
andaki hızına ve sürücünün yaşına bağlı olarak 0.6 saniyeden
0.9 saniyeye kadar artabilmektedir. Saatte 60 km hızla giden
bir otomobilin sürücüsünün frene basmasının bu kadar
gecikmesi durma mesafesinin 15 metre daha artması demektir.
Aynı
araştırmada cep telefonuyla konuşan bir sürücünün
çevresindeki tehlikeli durumların bazılarını hiç fark
edemediği görülmüştür. Buna göre sürücülerin basit bir arama
yaparken %20, zihni çok fazla meşgul eden bir görüşme
yaparken ise %29 olasılıkla tehlikeli bir durumu gözden
kaçırabileceği bulunmuştur.
Cep
telefonunu kullanımı yalnızca numara çevirirken ya da
konuşurken değil, telefon beklerken ve görüşme bittikten
sonraki süre içinde bile kaza riskini arttırıcı bir etki
yapmaktadır. 699 sürücü üzerinde yapılan bir başka
araştırmada görüşme bittikten sonraki 5 dakika içinde kaza
olasılığının 4.8 kat, 15 dakika içinde ise 1.3 kat daha
fazla olduğu bulunmuştur.
Bir
çok araştırmada doğrulanan başka bir bulgu ise, ele
alınmadan kullanılan araca bağlı telefonların kaza riski
açısından hiç bir yarar sağlamamasıdır. Çünkü, sürücü için
dikkat dağıtıcı olan yönü telefonun fiziksel özellikleri
değil, konuşmanın yoğunluğudur.
Araştırmalarda sıkça rastlanan bir başka bulgu ise,
sürücülerin cep telefonu kullanırken hızlarını
azaltmalarıdır. Bir anlamda sürücüler aracı kontrol etmek
amacıyla olabilecek hataları telafi etmeye çalışmaktadırlar.
Ancak bu daha önce belirtilen tehlikeleri ortadan kaldırmak
için yeterli olmamaktadır. Cep telefonu kullanan sürücülerin
tehlikeli bir durumda hiç tepki vermeme olasılığı da
bulunmaktadır. Bu da %12'ye kadar ulaşabilen ve trafik
güvenliği açısından göz ardı edilmemesi gereken yüksek bir
orandır.
Sürücünün deneyimli olması veya cep telefonu kullanmaya
alışkın olması da riski azaltmaya yetmemektedir. Hem telefon
kullanmaya alışkın hem de deneyimli sürücüler oldukları
halde bu kişilerin iki-üç kat daha fazla hata yaptıkları
gözlenmiştir.
Son
yıllarda yapılan araştırmalar cep telefonu kullanımının
kişiyi fiziksel olarak meşgul etmesinden çok artan zihinsel
faaliyet ve buna bağlı olarak dikkatin dağılması,
konsantrasyonun bozulması nedeniyle kaza riskini
arttırdığına işaret etmektedir. Bu nedenle:
EN ETKİLİ ÖNLEM ARAÇ KULLANIRKEN CEP TELEFONUNU KAPALI
TUTMAKTIR.