Birçok sürücü hızlı araç kullanmayı
yeteneklerini kanıtlamak, özgürlüklerini
somutlaştırmak ve araçlarının performansını
ortaya koymak amacıyla yapar. Her yıl meydana
gelen kazaların % 13’ü aşırı hızdan meydana
gelmektedir. Bu nedenle, hız denetimi trafikte
özel bir önem taşımaktadır. Hız denetiminin
temel amacı, sürücülerin aşırı hız nedeniyle
kaza yaptığı yol kesimlerinde, yasayla
belirlenmiş hız sınırlarında kullanmalarını
sağlamaktır. Bu denetimdeki hedeflerimiz aşırı
hızdan kaynaklanan kazaların çok olduğu
kesimlerde kazaların azaltılması ve şehir içi ve
şehir dışı yollarda sürücülerin hız sınırlarına
uymalarının sağlanmasıdır. Ayrıca hız
denetimleri, sürücülerin daha dikkatli
olmalarına, kazaların azalmasına, ölü ve yaralı
sayısının düşmesine, ekonomik kaybın en aza
inmesine yol açar.
2918 Sayılı
Karayolları Trafik Kanunu, şehirlerarası yollarda
ve şehir içinde sürücülerin hangi şartlarda araç
kullanacaklarına dair sınırlamalar getirmiştir.
Kanunda, ülkemizdeki yolların geometrik
özelliklerine ve her türlü hava koşullarındaki
durumuna göre hız sınırlaması getirilmiştir. Hız
ölçen teknik cihaz veya çeşitli teknik usullerle
yapılan tespit sonucu hız sınırlarını aşan
sürücülere para cezası uygulanır.
Hız
sınırlarını yüzde otuzdan fazla aşmak suretiyle
suçunun işlendiği tarihten geriye doğru bir yıl
içerisinde aynı kuralı(hız sınırlarını yüzde
otuz aşmak) beş defa ihlal ettiği tespit
edilenlerin sürücü belgeleri bir yıl süreyle
geri alınır. Bir yılın sonunda psiko-teknik
değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanının
muayenesinden geçirilerek sürücü belgesi
almasına mani hali olmadığı anlaşılanların
belgeleri , sürücü belgesine el koyan trafik
biriminden veya en yakın Trafik Denetleme Şube
Müdürlüğü'nden dilekçe ile başvurması halinde
geri verilir.
yeteneklerini kanıtlamak, özgürlüklerini
somutlaştırmak ve araçlarının performansını
ortaya koymak amacıyla yapar. Her yıl meydana
gelen kazaların % 13’ü aşırı hızdan meydana
gelmektedir. Bu nedenle, hız denetimi trafikte
özel bir önem taşımaktadır. Hız denetiminin
temel amacı, sürücülerin aşırı hız nedeniyle
kaza yaptığı yol kesimlerinde, yasayla
belirlenmiş hız sınırlarında kullanmalarını
sağlamaktır. Bu denetimdeki hedeflerimiz aşırı
hızdan kaynaklanan kazaların çok olduğu
kesimlerde kazaların azaltılması ve şehir içi ve
şehir dışı yollarda sürücülerin hız sınırlarına
uymalarının sağlanmasıdır. Ayrıca hız
denetimleri, sürücülerin daha dikkatli
olmalarına, kazaların azalmasına, ölü ve yaralı
sayısının düşmesine, ekonomik kaybın en aza
inmesine yol açar.
2918 Sayılı
Karayolları Trafik Kanunu, şehirlerarası yollarda
ve şehir içinde sürücülerin hangi şartlarda araç
kullanacaklarına dair sınırlamalar getirmiştir.
Kanunda, ülkemizdeki yolların geometrik
özelliklerine ve her türlü hava koşullarındaki
durumuna göre hız sınırlaması getirilmiştir. Hız
ölçen teknik cihaz veya çeşitli teknik usullerle
yapılan tespit sonucu hız sınırlarını aşan
sürücülere para cezası uygulanır.
Hız
sınırlarını yüzde otuzdan fazla aşmak suretiyle
suçunun işlendiği tarihten geriye doğru bir yıl
içerisinde aynı kuralı(hız sınırlarını yüzde
otuz aşmak) beş defa ihlal ettiği tespit
edilenlerin sürücü belgeleri bir yıl süreyle
geri alınır. Bir yılın sonunda psiko-teknik
değerlendirmeden ve psikiyatri uzmanının
muayenesinden geçirilerek sürücü belgesi
almasına mani hali olmadığı anlaşılanların
belgeleri , sürücü belgesine el koyan trafik
biriminden veya en yakın Trafik Denetleme Şube
Müdürlüğü'nden dilekçe ile başvurması halinde
geri verilir.
ŞEHİR İÇİ ve ŞEHİR DIŞI HIZ LİMİTLERİ | |||
ARAÇ CİNSİ | Şehir İçi | Şehir Dışı | Otoyol |
Otomobil | 50 Km/s | 90 Km/s | 120 Km/s |
Otobüs | 50 Km/s | 80 Km/s | 100 Km/s |
Minibüs, Kamyon, Kamyonet | 50 Km/s | 80 Km/s | 90 Km/s |
Arazi Taşıtı, Motosiklet | 50 Km/s | 70 Km/s | 80 Km/s |
Tehlikeli madde taşıyan ve Özel izin belgeli araçlar | 30 Km/s | 50 Km/s | 60 Km/s |
Motorlu ve motorsuz bisikletler | 30 Km/s | 50 Km/s | - |
Lastik tek. Traktör, arızalı aracı Çeken araçlar ve iş makineleri | 20 Km/s | 20 Km/s | - |