DirectX nedir?Windows, bilgisayarınızın çoklu ortam özelliklerini
artıran DirectX 8.0'ı destekler. DirectX, görüntü ve ses kartlarınızın
yeteneklerine erişim olanağı vererek, programların gerçekçi üç boyutlu
(3B) grafikler ve derinlikli müzik ve ses efektleri oluşturmasına
olanak sağlar. DirectX, Windows programlarına donanımla hızlandırılmış
yüksek performanslı çoklu ortam desteği sunan bir dizi alt düzey
Uygulama Programlama Arabirimi'nden (API) oluşur.
DirectX, programın bilgisayarınızın donanım yeteneklerini kolayca
belirlemesine olanak verir, ardından da karşılık düşen program
parametrelerini ayarlar. Bu, çoklu ortam uygulamalarının, DirectX
uyumlu donanıma ve sürücülere sahip olan Windows tabanlı herhangi bir
bilgisayarda çalışmasını sağlar ve çoklu ortam programlarının yüksek
performanslı donanımdan sonuna kadar yararlanmasını güvence altına alır.
DirectX, 3B grafik hızlandırıcı yongaları ve ses kartları gibi yüksek
performanslı donanımın gelişmiş özelliklerine erişim sağlayan bir API
kümesi içerir. Bu API'ler, iki boyutlu (2B) grafik hızlandırma dahil
alt düzey işlevleri denetler, oyun çubukları, klavyeler ve fareler gibi
giriş aygıtlarını destekler ve ses karıştırma işlemini ve ses çıkışını
denetler. Alt düzeyli işlevler, DirectX'i oluşturan şu bileşenler
tarafından desteklenir:
Microsoft DirectDraw
Microsoft DirectDraw API, bilgisayarın video bağdaştırıcısının,
hızlandırılmış donanım özelliklerine çok hızlı erişimini destekler. Tüm
görüntü bağdaştırıcılar üzerindeki grafikleri görüntülemenin standart
yöntemlerini ve hızlandırılmış sürücülerin kullanılması sırasında daha
hızlı, daha doğrudan bir erişimi destekler. DirectDraw, belirli
görüntüleme aygıtlarına, bunların yetenekleri hakkında kullanıcıdan ek
bilgi alma gereği kalmadan, oyunlar ve 2B grafik paketleri gibi,
programlar için aygıttan bağımsız bir yol ve dijital görüntü codec
bileşenleri gibi Windows sistem bileşenleri sağlar.
Microsoft Direct3D
Microsoft Direct3D API (Direct3D), yeni görüntü kartlarının çoğunda
yerleşik olan 3B oluşturma işlevlerine bir arabirim sağlar. Direct3D,
hızlandırıcı donanımı ile verimli ve güçlü bir iletişim sağlamak için
yazılım programlarına aygıttan bağımsız bir yol sağlayan alt düzey bir
3B API'dir. Direct3D, özel CPU yönerge kümeleri için destek
içerdiğinden, görece yeni bilgisayarlarda daha büyük hızlanma sağlar.
Microsoft DirectSound
Microsoft DirectSound API, programlar ile ses bağdaştırıcısının ses
karıştırma, ses çalma ve ses yakalama yetenekleri arasında bir bağlantı
sağlar. DirectSound, çoklu ortam yazılım programlarına düşük gecikme
süreli karıştırma, donanım hızlandırması ve ses aygıtına erişim sağlar.
Bu özelliği, var olan aygıt sürücüleri ile uyumu sürdürerek sağlar.
Microsoft DirectMusic
Microsoft DirectMusic API, DirectX'in etkileşimli ses bileşenidir.
DirectMusic, dijital ses örneklerini yakalayan ve çalan DirectSound
API'sinden farklı olarak, hem dijital sesle, hem de ses kartınız veya
kendi yerleşik yazılım birleştiricisi aracılığıyla dijital sese
dönüştürülen ileti tabanlı müzik verileri ile çalışır. DirectMusic API,
MIDI (Müzik Aleti Dijital Arabirimi) biçimine giriş desteği sağlar ve
hem sıkıştırılmış hem de sıkıştırılmamış dijital ses biçimlerini
destekler. DirectMusic, yazılım geliştiricilerine, derinlikli, yazılım
ortamındaki çeşitli değişikliklere (şüphesiz bunların başında kullanıcı
girdileri gelir) yanıt veren dinamik parçalar oluşturma olanağı sunar.
Microsoft DirectInput
Microsoft DirectInput API, oyunlar için gelişmiş giriş sağlar ve gerek
oyun çubuklarından gerekse fare, klavye ve güç yansımalı oyun
denetleyicileri gibi başka ilgili aygıtlardan gelen girdileri işler.
Microsoft DirectPlay
Microsoft DirectPlay API, modem, Internet veya Yerel Ağ üzerinden oyun
bağlantılarını destekler. DirectPlay, iletişim hizmetlerine erişimi
basitleştirir ve iletişim kuralından bağımsız olarak oyunların
birbirleriyle iletişim kurmalarına veya çevrimiçi hizmete bir yol
sağlar. DirectPlay, çok oyunculu oyunların başlatılmasını kolaylaştıran
lobi hizmetleri sunar ve önemli oyun verilerinin ağda kaybolmamasını
güvence altına almak için güvenilir iletişim kurallarını destekler.
DirectPlay 8.0'deki yeni özellikler, çok oyunculu takım oyunlarının
oynanabilirliğini önemli ölçüde artıracak olan, ağ üzerinden sesli
iletişim desteğidir; böylece, oyunu oynayan öteki kişilerle konuşma
olanağı sağlayarak, sosyal oyunlara yeni bir boyut getirmiştir.
Microsoft DirectShow
Microsoft DirectShow API, bilgisayarınızda ve Internet sunucularında
yer alan çoklu ortam dosyaları için yüksek kalitede yakalama ve oynatma
olanağı sağlar. DirectShow, ASF (Advanced Streaming Format), AVI
(Audio-Video Interleaved), DV (Digital Video), MPEG (Motion Picture
Experts Group), MP3 (MPEG Audio Layer-3), Windows WMA/WMV (Media
Audio/Video) ve WAV dosyaları dahil olmak üzere çok çeşitli ses ve
video biçimlerini destekler. DirectShow, video yakalama, DVD oynatma,
video düzenlemeye ve karıştırmaya, donanımla hızlandırılmış video kod
çözmeye ve analog ve dijital televizyon sinyallerinin alınmasına olanak
sağlar.
artıran DirectX 8.0'ı destekler. DirectX, görüntü ve ses kartlarınızın
yeteneklerine erişim olanağı vererek, programların gerçekçi üç boyutlu
(3B) grafikler ve derinlikli müzik ve ses efektleri oluşturmasına
olanak sağlar. DirectX, Windows programlarına donanımla hızlandırılmış
yüksek performanslı çoklu ortam desteği sunan bir dizi alt düzey
Uygulama Programlama Arabirimi'nden (API) oluşur.
DirectX, programın bilgisayarınızın donanım yeteneklerini kolayca
belirlemesine olanak verir, ardından da karşılık düşen program
parametrelerini ayarlar. Bu, çoklu ortam uygulamalarının, DirectX
uyumlu donanıma ve sürücülere sahip olan Windows tabanlı herhangi bir
bilgisayarda çalışmasını sağlar ve çoklu ortam programlarının yüksek
performanslı donanımdan sonuna kadar yararlanmasını güvence altına alır.
DirectX, 3B grafik hızlandırıcı yongaları ve ses kartları gibi yüksek
performanslı donanımın gelişmiş özelliklerine erişim sağlayan bir API
kümesi içerir. Bu API'ler, iki boyutlu (2B) grafik hızlandırma dahil
alt düzey işlevleri denetler, oyun çubukları, klavyeler ve fareler gibi
giriş aygıtlarını destekler ve ses karıştırma işlemini ve ses çıkışını
denetler. Alt düzeyli işlevler, DirectX'i oluşturan şu bileşenler
tarafından desteklenir:
Microsoft DirectDraw
Microsoft DirectDraw API, bilgisayarın video bağdaştırıcısının,
hızlandırılmış donanım özelliklerine çok hızlı erişimini destekler. Tüm
görüntü bağdaştırıcılar üzerindeki grafikleri görüntülemenin standart
yöntemlerini ve hızlandırılmış sürücülerin kullanılması sırasında daha
hızlı, daha doğrudan bir erişimi destekler. DirectDraw, belirli
görüntüleme aygıtlarına, bunların yetenekleri hakkında kullanıcıdan ek
bilgi alma gereği kalmadan, oyunlar ve 2B grafik paketleri gibi,
programlar için aygıttan bağımsız bir yol ve dijital görüntü codec
bileşenleri gibi Windows sistem bileşenleri sağlar.
Microsoft Direct3D
Microsoft Direct3D API (Direct3D), yeni görüntü kartlarının çoğunda
yerleşik olan 3B oluşturma işlevlerine bir arabirim sağlar. Direct3D,
hızlandırıcı donanımı ile verimli ve güçlü bir iletişim sağlamak için
yazılım programlarına aygıttan bağımsız bir yol sağlayan alt düzey bir
3B API'dir. Direct3D, özel CPU yönerge kümeleri için destek
içerdiğinden, görece yeni bilgisayarlarda daha büyük hızlanma sağlar.
Microsoft DirectSound
Microsoft DirectSound API, programlar ile ses bağdaştırıcısının ses
karıştırma, ses çalma ve ses yakalama yetenekleri arasında bir bağlantı
sağlar. DirectSound, çoklu ortam yazılım programlarına düşük gecikme
süreli karıştırma, donanım hızlandırması ve ses aygıtına erişim sağlar.
Bu özelliği, var olan aygıt sürücüleri ile uyumu sürdürerek sağlar.
Microsoft DirectMusic
Microsoft DirectMusic API, DirectX'in etkileşimli ses bileşenidir.
DirectMusic, dijital ses örneklerini yakalayan ve çalan DirectSound
API'sinden farklı olarak, hem dijital sesle, hem de ses kartınız veya
kendi yerleşik yazılım birleştiricisi aracılığıyla dijital sese
dönüştürülen ileti tabanlı müzik verileri ile çalışır. DirectMusic API,
MIDI (Müzik Aleti Dijital Arabirimi) biçimine giriş desteği sağlar ve
hem sıkıştırılmış hem de sıkıştırılmamış dijital ses biçimlerini
destekler. DirectMusic, yazılım geliştiricilerine, derinlikli, yazılım
ortamındaki çeşitli değişikliklere (şüphesiz bunların başında kullanıcı
girdileri gelir) yanıt veren dinamik parçalar oluşturma olanağı sunar.
Microsoft DirectInput
Microsoft DirectInput API, oyunlar için gelişmiş giriş sağlar ve gerek
oyun çubuklarından gerekse fare, klavye ve güç yansımalı oyun
denetleyicileri gibi başka ilgili aygıtlardan gelen girdileri işler.
Microsoft DirectPlay
Microsoft DirectPlay API, modem, Internet veya Yerel Ağ üzerinden oyun
bağlantılarını destekler. DirectPlay, iletişim hizmetlerine erişimi
basitleştirir ve iletişim kuralından bağımsız olarak oyunların
birbirleriyle iletişim kurmalarına veya çevrimiçi hizmete bir yol
sağlar. DirectPlay, çok oyunculu oyunların başlatılmasını kolaylaştıran
lobi hizmetleri sunar ve önemli oyun verilerinin ağda kaybolmamasını
güvence altına almak için güvenilir iletişim kurallarını destekler.
DirectPlay 8.0'deki yeni özellikler, çok oyunculu takım oyunlarının
oynanabilirliğini önemli ölçüde artıracak olan, ağ üzerinden sesli
iletişim desteğidir; böylece, oyunu oynayan öteki kişilerle konuşma
olanağı sağlayarak, sosyal oyunlara yeni bir boyut getirmiştir.
Microsoft DirectShow
Microsoft DirectShow API, bilgisayarınızda ve Internet sunucularında
yer alan çoklu ortam dosyaları için yüksek kalitede yakalama ve oynatma
olanağı sağlar. DirectShow, ASF (Advanced Streaming Format), AVI
(Audio-Video Interleaved), DV (Digital Video), MPEG (Motion Picture
Experts Group), MP3 (MPEG Audio Layer-3), Windows WMA/WMV (Media
Audio/Video) ve WAV dosyaları dahil olmak üzere çok çeşitli ses ve
video biçimlerini destekler. DirectShow, video yakalama, DVD oynatma,
video düzenlemeye ve karıştırmaya, donanımla hızlandırılmış video kod
çözmeye ve analog ve dijital televizyon sinyallerinin alınmasına olanak
sağlar.