Goethe Hitskin_logo Hitskin.com

Bu Hitsikin.com temayı önceden görmekte fırsat veriyor.
Tema yerleştirmekTemanın fişine geri dönmek

.talk4her
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Goethe

Aşağa gitmek

Goethe Empty Goethe

Mesaj  mehmet Perş. Nis. 23, 2009 5:12 pm

Goethe 225pxgoethestieler18281


18. asrın ortalarında doğan büyük dâhiGoethe Smilev edipGoethe Smilev şairGoethe Smilev ressamGoethe Smilev mütefekkirGoethe Smilev
devlet adamı Goethe; Avrupa Edebiyatında bir devir açan adam
olarak tanınır. Fakat onun bilinmeyen ve hatta kasıtlı şekilde gizlenen
bir yanı vardır kiGoethe Smilev bu da Avrupa'daGoethe Smilev
özellikle Almanya'da ilk İslâm sempatisini uyandıran kişi
olmasıdır. Bir çok Avrupalı onun açtığı aydınlık
çığırdan giderek İslâm'ı bulmuştur. Bernard ShawGoethe Smilev bu gerçeği şöyle dile getirir:



"19. asırda Carlyle (Karlayl)Goethe Smilev Goethe (Göte)Goethe Smilev Gibbon gibi insaflı ve namuslu mütefekkirlerGoethe Smilev
Hazret-i Muhammed'in dinindeki yüksek kıymeti sezmişler ve bu
suretle Avrupa'nın İslâmiyete karşı davranışında bir değişme
olmuştur. Daha şimdiden milletime ve diğer Avrupa milletlerine mensup
çok kimseler Muhammed'in (s.a.v.) dinine girmiş bulunuyorlar.
Avrupa'nın İslâm'laşmağa başlamış olduğunu söyleyebilirim."


Alman Müslümanlardan olup İslâm'a büyük
hizmetleri dokunan imanlı insan Hacı Ahmed Schmiede de bu
gerçeği şöyle anlatır:

"...Biz Alman Müslümanlarının İslâm câmiasına ayak basarken eli boş gelmediğimiziGoethe Smilev İslâm edebiyatına ölmez Gothe'mizin eserleriyle iftiharla girdiğimizi kaydetmeliyim."


GoetheGoethe Smilev
İslâm'a karşı ilk alâka ve muhabbeti daha 23 yaşındayken
duydu. Teolog Herder'in kendisine verdiği Kur'an tercümesine dair
araştırmalar yaptı ve Kur'an'ı tam olarak aksettirmekten çok
uzak olan bu tercüme bile onu hayran bıraktı. Hıristiyanların
İslam dinine müsamaha ile yaklaşmalarını "nurlandırıcı bir
tolerans" olarak gördü.

İslâm'a hizmetkâr bir Alman Müslüman olan Ahmed Schmiede'nin deyimiyleGoethe Smilev "Goethe'nin zamanında Müslümanlık hakkında mevcut eserlerGoethe Smilev dinimizi bitaraf göstermekten çok uzak idi."

Kur'an tercümelerine varıncaya kadarGoethe Smilev kaleme alınan her kitaptaGoethe Smilev
Müslümanlık ancak kötüleniyordu. Bu kadar
düşmanca tasvirlerin satırları arasından yine de İslâm'ın
yüce hakikatiniGoethe Smilev Kur'an'ın azametini duyabilmekGoethe Smilev
atılan çamurların arasında pınarın berrak suyunu
seçebilmek için gerçekten hidayet ışığına
ihtiyaç vardı. Biz inanıyoruz kiGoethe Smilev GoetheGoethe Smilev hidayete kavuşmuştur. Allah(cc)Goethe Smilev zulmet içinde hüsnüniyetle nur arayan kimseyi tek bırakmaz. Goethe iseGoethe Smilev arıyordu. 23 yaşında iken Goethe'nin meşhur Alman Mütefekkiri Herder'e yazdığı bir mektupta şu sözleri okuyoruz:



"— Kur'an'da Musâ'nın dua ettiği gibi dua etmek istiyorum: Ya RabbiGoethe Smilev dar göğsümü genişlet!"


O tarihlerde kaleme alınan bir takım yapraklarda Şairin kendi eliyle yazdığı Kur'an âyetleriGoethe Smilev Arapça gramerine ait notlar vs.Goethe Smilev
Gothe'nin genç yaştan itibaren Kur'an'a ve Arap diline vukuf
kazanmağa cehdettiği bize malûm olur. En çok tekrar ettiği
âyetlerGoethe Smilev Allah(cc)'ınGoethe Smilev
gözü gören insanlar için tabiatta tecelli
ettiğini beyan edenleridir. Burası bilhassa dikkate değer bir husustur:
Bir çok hidayete erenler gibiGoethe Smilev Goethe'yi deGoethe Smilev İslâm mesajının tabiat hâdiselerine uygunluğuGoethe Smilev Kur'an'da ifadesini bulan İlâhî kanununGoethe Smilev tabiat safhalarına mutabakatı heyecana getirmişGoethe Smilev hayranlığaGoethe Smilev vurgunluğa götürmüştür.

Daha ziyade hissiyattan doğma bu vurgunluktan sonraGoethe Smilev bir an gözün açılıyor. Görüyorsun kiGoethe Smilev vurulduğun bir zahiri güzellik değildir. OGoethe Smilev öyle bir şümullü sistemdir kiGoethe Smilev onun yanında bütün diğer dünya görüşleri ve dinler sönük kalır. GoetheGoethe Smilev bu hakikatiGoethe Smilev Eckermann'la yaptığı konuşmalarda şöyle dile getirir:

"Görüyorsunuz kiGoethe Smilev bu inancın hiç bir eksikliği yoktur. BizGoethe Smilev bugün ne kadar sistemlerimiz varsaGoethe Smilev daha ileri gidemedik. ZatenGoethe Smilev hiç kimsenin ondan daha ileri gitmesi mümkün de değildir. Müslümanların bu felsefî sistemiGoethe Smilev
faziletin hangi basamağında durduğumuzu öğrenmek üzere
kendimize ve başkalarına tatbik edebileceğimiz yararlı bir
ölçüdür."


Ve itiraz kabul etmez bir kesinlikle İslâm'ın şümulünü anlatır:


"ÇılgınlıktırGoethe Smilev herkesin her hususta
Kendi özel görüşünü övmesi.
Madem ki İslâmGoethe Smilev Allah(cc)'a teslim olmak mânâsınadır:
Öyle ise hepimiz İslâm'da yaşayıp ölmekteyiz!"

Bu kesin teslimiyetGoethe Smilev Goethe'yi en çok cezbeden noktadır. İslâm fikriyatında önemli gördüğü hususları sayarkenGoethe Smilev Şair en baştaGoethe Smilev
"Allah(cc)'ın bilinmesi mümkün olmayan iradesine karşı kayıtsız şartsız teslimiyet" unsurunu zikreder ve der ki:

"İslâmGoethe Smilev yaşama uygun düşen bir şiiriyete yer verir. ...Allah(cc)'ın birliğiGoethe Smilev iradesine teslimiyetGoethe Smilev peygamberin aracılığıGoethe Smilev — bütün bunlar — inancımızaGoethe Smilev tasavvurlarımıza uygun gelir."


Allah(cc)'ın birliği hususunda Goethe'den doğrudan doğruya İslâmî bir taviz vermezlik müşahede edilir:

"Bir olan Allah(cc)'a imanGoethe Smilev daima ruh yükseltici etki gösterir. ZiraGoethe Smilev bu inanç insanaGoethe Smilev kendi iç âleminin vahdetini (birliğini) hatırlatır."



Ve İslâm'ın esası olan vahdaniyete atfen ŞairGoethe Smilev Hz. İsa'yı da tam İslâmî düşünce tarzı ile töhmetten kurtarır:


"İsa temiz duygu ile düşünürdü
Sadece tek Allah(cc)'ı sakinlikle;
Onu (İsa'yı) Tanrı yapanlar
Mukaddes niyetini rencide etti.

Ve böylece hak olduğu görülür
Muhammed'in başardığı;
Yalnız vahdet mefhumu ile o
Bütün âleme galip geldi."



Bu teslimiyet inancı dev ŞairiGoethe Smilev gözümüzü yaşartanGoethe Smilev âsil bir tevazuyaGoethe Smilev tertemiz bir imana götürür:


"Kur'an'ın ezelden olup olmaması diye
Bir şüphe beni uğraştırmaz!
Kitapların kitabı olduğuna iman ederim.
Müslüman olarak bana farz olduğu gibi!"

Kur'an-ı KerîmGoethe Smilev Şair'in yol göstericisidir:

"Dalâlet beni şaşırtmak ister;
Ancak sen şüphelerimi dağıtmasını bilirsin.
AmellerimdeGoethe Smilev şiirlerimdeGoethe Smilev
Sen yoluma istikamet verirsin."
mehmet
mehmet
ısınan üye
ısınan üye

mesaj sayısı : 58
Kayıt tarihi : 28/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Goethe Empty Geri: Goethe

Mesaj  mehmet Perş. Nis. 23, 2009 5:13 pm

Goethe'nin sevdiği gelini hastalandığında ŞairGoethe Smilev bir doktor dostuna yazdığı mektuptaGoethe Smilev ümitsizliğe kapılmadığının sebebini açıklar:
"Başka bir diyeceğim yok. Bu mes'eledeki dayanağımGoethe Smilev yine de İSLÂM'dır."

1831 yılında kendisinden teselli isteyen bir kadına Goethe der ki: "Bu hususta kimse başkasına nasihat veremez. HerkesGoethe Smilev
ne yapacağını bizzat kendisi tayin eder. Maamafih kendimize ne
türlü cesaret vermeğe çalışırsak çalışalım: Biz
hepimiz İSLÂM'da yaşıyoruz."

Bu ve benzeri sözlerden anlaşılıyor kiGoethe Smilev Goethe İslâm'ın esası olan "Allah(cc)'a teslimiyet" kaidesini bizzat yaşayarakGoethe Smilev hayatında ve eserlerinde canlandırarak değerlendirmiştir.

Yukarıdan beri getirdiğimiz misalleri okuyanlarGoethe Smilev zannımcaGoethe Smilev
Goethe'nin — en azından — fikren Müslüman olduğu
kanaatına varmaktan kendilerini alamazlar. Fakat bunlardan başkaGoethe Smilev bu büyük Alman Şairi'ninGoethe Smilev hakikatenGoethe Smilev
fiilen ihtida etmiş (Müslüman olmuş) olabileceğine
delâlet eden kuvvetli alâmetler de mevcuttur. Şöyle
ki: Napolyon'a karşı ittifak kurmuş devletlerden olan Rusya'nın
ordusuna mensup bir Müslüman Başkırt taburuGoethe Smilev 1816 yılında uzunca bir müddet Weimar şehrinde kalır. Şair'in günlük hatıra defterinden anlaşıldığı üzereGoethe Smilev İslâm asker ve zabitleri Goethe'ye büyük izzet ve ihtiramda bulunurlarGoethe Smilev "özel iltifat" gösterirler. Şair'in evinden Müslüman misafirler esik olmaz. Nihayet GoetheGoethe Smilev
Başkırt Müslümanlarının İmamı ile görüşür ve
bir gün Weimar Protestan Lisesi'nin salonunda kılınan toplu namaza
katılır.
Şairimizin sözü geçen İslâm din adamı huzurunda
şehadet kelimesi getirip getirmediğini kesinlikle bilmiyoruz. AncakGoethe Smilev unutmayalım kiGoethe Smilev
yukarıdaki şaşırtıcı bilgileri gün ışığına çıkaran
Müslüman olmayan âlimlerdir. Goethe'nin etrafında
toplanan bilgi mecmuu içerisinde bu son gerçeğiGoethe Smilev yani fiilen Müslüman oluşunu ortaya atarlar mı? BilmemGoethe Smilev bu kadar feragat ve âlicenaplık beklemek fazla değil mi? Onun için bu husustaki araştırmayıGoethe Smilev Müslüman olan Germanistlerden beklememiz daha doğru olur.

AncakGoethe Smilev
ortada Goethe'nin kendi sözü vardır. Weimar'daki
hâdiselerden az sonra te'lif edilen meşhur "Batı-Doğu Divanı"nın
çıkacağını müjdeleyen ilânda ŞairGoethe Smilev
herkesi hayrete düşüren bir ifade kullanarak "bizzat
kendisinin de Müslüman olduğu hususundaki şüpheyi
reddetmediğini" açıklar.

Sanırım kiGoethe Smilev büyük Alman Şair ve mütefekkirinin İslâm'la ilişiğininGoethe Smilev bizzat ihtida hâdisesine kadar varmış olabileceği merkezindeki düşüncemizGoethe Smilev yukarıda arzedilenler karşısındaGoethe Smilev herhalde dayanıksız bulunmaz. Fakat kesinlikle şunu söyleyebiliriz kiGoethe Smilev İslâm diniGoethe Smilev medeniyetiGoethe Smilev ahlâkıGoethe Smilev Goethe'nin hayatı boyunca son derece önemli etki göstermişGoethe Smilev eserlerine ruh vermiş ve Şair'i en azından fikren Müslüman olarak davranmağa ve hareket etmeğe sevketmiştir.


Geçenlerde bu mes'eleyi konuştuğum bir Türk gazetecisi bana şu soruyu sordu:

"— Farzedelim kiGoethe Smilev
Goethe'nin Müslüman olduğu kesinlikle anlaşılır. Bu anlayış
Goethe'yi değerlendirmemizde bir değişiklik yapacak mıdır?"
Bu soruya şöyle cevap verdim: "GoetheGoethe Smilev şahsı hakkında anlaşılanların aynı olarak daima o bildiğimiz Goethe'liğinde kalır. FakatGoethe Smilev böyle bir durumda Alman edebiyatıGoethe Smilev dünya edebiyatı hiçbir şey kaybetmeksizinGoethe Smilev İslâm edebiyatı bir büyük Şair ve Mütefekkir kazanmış olur."

Elbette Goethe gibi bir zekâ tarlasının münbit zemininde
gelişip boy atan fikir ve düşünceler çok
ehemmiyetlidir. ÇünküGoethe Smilev Goethe dünyanın takdirini kazanmış bir edebiyat adamı ve zekâ harikasıdır. Time-Life International Dergisi'ninGoethe Smilev
Batı âleminin hayat ve eserleri bilinen 17 dâhisi
üzerinde yaptığı bir zekâ testinde Goethe 210 puanla birinci
seçilmiştir.

Almanya'nın en büyük Şairi ve bu ankete göre de Batı'nın
en büyük dâhisi Goethe'nin Peygamberimiz hakkındaki
şiirlerinden birkaç örnek ve birkaç
düşüncesiyle sözü biterelim:

Şiir ve notlarınıGoethe Smilev Bakara sûresindekiGoethe Smilev "Mağrip ve Meşrık Allah(cc)'ındır" meâlindeki âyetin ışığında yazan GoetheGoethe Smilev "Hz. Muhammed'in Terennümü" adlı şiirindeGoethe Smilev "Resûlüllah'ıGoethe Smilev küçük bir pınardan fışkıranGoethe Smilev sonra ruhani kuvvetler sayesinde bütün ırmakları ve nehirleri kucağına alanGoethe Smilev muazzam bir zaferle ulûhiyyet ummanına getiren bir İlâhî akarsuya benzemiştir."



O'nun dilinde Peygamberimiz şöyle anlatılıyor:



"Sevinç sevinç berrak
Ve yıldız yıldız parlak
Bir dağ pınarı
Üstünde beyaz bulutların
Ve kuytusunda bir yeşil yamacın
Aziz ruhlar sallamış beşiğini
Veda edip çocuk tazeliğiyle bulutlara
Raks eder gibi iner mermer kayalara
Haykırır sevincini semalara
Dağ geçitlerinde
Önüne katar renk renk çakılları
Ve bağrına basar kardeş pınarları
Çiçeklenir ayak bastığı yerler
Ve nefesiyle yeşerir çimenler
Yoldaşı olur şimdi ırmaklar
Ovaları doldurur gümüş ışıklar
Bir ses yükselir pınarlardan

"Kardeş ayırma bizi koynundanGoethe Smilev
Bekliyor Yaratan.
Yoksa bizi çölün kumları yutacak
Güneş kanımızı kurutacak
KardeşGoethe Smilev
Dağın ırmaklarınıGoethe Smilev ovanın ırmaklarını
Hepimizi alıp koynuna
Eriştir bizi yüce Rabbına
Ezelî Deryâ'nın yanına."
PekiGoethe Smilev derGoethe Smilev dağ pınarı
Kendinde toplar bütün pınarları
Ve haşmetle kabarır göğsüGoethe Smilev kolları
Ülkeler açılır uğradığı yerlerde
Yeni şehirler doğar ayaklarının altında...
Kulelerin alev zirvelerini
Ve haşmetli mermer saraylarını
Bırakıp arkasında
Yürür mukadder yolunda
Dalgalanır başının üstünde binlerce bayrak
İhtişamının şahitleri
Evlâtlarını Rabbine ulaştırarak
Karışır İlâhî ummana coşarak!"



GoetheGoethe Smilev hayranGoethe Smilev hatta müridi olduğu HAFIZ'dan naklen şöyle der: "Ne başardımsa Kur'an'a borçluyum."

Kur'an'ın Almanca tercümelerini beğenmeyen ŞairGoethe Smilev bunları Kur'an tefsiri olmaya lâyık görmemişGoethe Smilev
eksik ve noksan bulmuştur. Kur'an'dan önce Arap edebiyatının
şaheserleri olan "Muallâkat-ı Seb'a" adıyla Kâbe'nin
duvarlarına asılan şiirleri inceleyip Almanca'ya çevirmiştir.
Onları Kur'an üslûbu ve edebiyatıyla karşılaştırdıktan sonra
şöyle demiştir:
"Kur'an'ın üslûbuGoethe Smilev muhtevasına ve gayesine uygun bir şekildeGoethe Smilev kat'iGoethe Smilev yüceGoethe Smilev haşyet verici ve hakikaten muhteşemdir!"

Batı-Doğu Divanı'nda da Kur'an hakkında şöyle der:

"Kur'an'ın içinde pek çok tekrarlar vardır. Onu okuduğumuz zamanGoethe Smilev
bu tekrarlar bizi usandıracak sanılıyor. Fakat biraz sonra bu kitap
bizi kendisine çekiyor. Bizi hayranlığa ve sonunda
büyük saygıya götürür. Bu kitap bir millet
için gönderilmiş olmakla birlikte son derece pratik
olduğundan ebediyyen te'sirini kaybetmiyecek ve diğer milletleri
etrafına toplayacaktır."

Kur'an hakkındaki bu tasdik ve takdirinin bir fiilî ifadesi olarakGoethe Smilev her yılGoethe Smilev Kur'ân-ı Kerim'in indirilmeye başlandığı Kadir gecesini ihyâ ettiğini 70 yaşındayken açıkladı.

Goethe'nin Peygamberimiz (S.A.V.) hakkındaki tesbiti de imanının bir güzel isbatıdır. Hz. İsa'yı daGoethe Smilev Hz. Muhammed'i de birer peygamber olarak kabul eder. Bu yüzden de Peygamberimizi kabul etmeyenGoethe Smilev
Hz. İsa'yı da Allah(cc)'ın oğlu sayan İlâhiyatçılarla
münakaşalar eder. Lavater adlı İlâhiyatçı arkadaşıyla
bu sebepten arası açılmıştı. Daha 23 yaşındayken Peygamberimiz
hakkında bir naat yazmış ve Kur'an'dan aldığı ilhamla kahramanı
Peygamberimiz olan bir esere başlamışGoethe Smilev
fakat bitirememişti. Resûlüllah'a hürmet ve muhabbeti
çok mükemmeldir. O'nun insanlar üzerindeki te'sirinin
emsalsizliğinden ve şahsiyetinin ulaşılmazlığından bahseder.

1827 tarihinde "Kahramanlar" adlı eseri yazarak Kur'an'ı ve
Peygamberimizi takdir eden tarihçi-filozof Thomas Carlyle'a
gönderdiği mektupta: "Biz her millete kendi lisanından bir
peygamber gönderdik" meâlindeki âyetten bahsediyor ve
"Allah(cc)'ın Kur'an'da söylediği haktır" diyordu...

Hele Peygamberimiz hakkındaki şu tesbitleri ne kadar isabetlidir:
mehmet
mehmet
ısınan üye
ısınan üye

mesaj sayısı : 58
Kayıt tarihi : 28/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Goethe Empty Geri: Goethe

Mesaj  mehmet Perş. Nis. 23, 2009 5:13 pm

"— Hiç kimse Hz. Muhammed'in
prensiplerinden daha ileri bir adım atamaz. Avrupa'ya nasip olan
bütün başarılara rağmenGoethe Smilev bizim konulmuş olan bütün kanunlarımızGoethe Smilev İslâm kültürüne göre eksiktir.

Biz Avrupa milletleri medenî imkânlarımıza rağmen Hz.
Muhammed'in son basamağına varmış olduğu merdivenin daha ilk
basamağındayız. Şüphe yok kiGoethe Smilev hiç kimse bu yarışmada O'nu geçemeyecektir."



GoetheGoethe Smilev ihtiyarlık yıllarında ilham kaynağının artık tamamiyle İslâm olduğunu şöyle anlatır:


"— İslâmGoethe Smilev yaşıma uygun düşen bir şiir ilham ediyor bana: Allah(cc)'ın sırrına varılmaz iradesine teslimiyetGoethe Smilev dünyanın bir karar üzere durmayan yaşayışı karşısında rindane bir tavırGoethe Smilev iki dünya arasında yalpalayan bir sevgiGoethe Smilev saflaşan ve bir mecazda ifadesini bulan gerçek... Bir ihtiyara yetmez mi bunlar?.."



Goethe
son nefesinde de imanını işaret etmekten geri durmamıştır. Bu olayın da
içyüzünü öğrenmek oldukça ilgi
çekicidir: "Geçen sene F. Almanya'da Rias Radyosu'nda
Goethe'nin ölümününü anlatan Leo Kettler
demişti ki: 'Goethe ölüm saatinde şehadet parmağıyla
göğsüne devamlı (W) harfini yazıyordu. Bu işaretle belki
imzasını atmaktaydı...'

Muhafazakâr Hıristiyanların haç işareti ettiklerini
bildiğimizden bu tahmini bizi tatmin etmedi ve dikkatimizi
çekti. Akla uygunGoethe Smilev kuvvetli bir ihtimaldir kiGoethe Smilev Goethe Lâtin harfi (W)'yi değilGoethe Smilev
İslâm alfabesiyle Allah(cc) lâfzını yazmıştır ve bu
gerçek Arapça bilmeyen şahıslar tarafından yanlış
anlaşılmıştır. Arapça bilen birçok Müslümanla
beraber Berlin Hürr Üniversitesi'nin İslâmiyet ve
İlâhiyat Enstitüsü'nde Ord. Prof. Dr. Fritzs Steppat da
bu işaretin öyle mânâsız W harfini değilGoethe Smilev Allah(cc) kelâmını ifade ettiğini makul görüyorlar.

Çünkü Merhum imanını zaten açıklamıştır.
Divan'ında şöyle cesurane bir sözü vardır: "Bu eserin
Yazarı Müslüman olduğunu reddetmez." Bazı muhalifleri
Goethe'nin Müslüman olduğunu iddia etmekle onu zor duruma
düşürüp itibarını sarsacaklarını sanmışlardı. Merhum da
bu iddiayı kabul etti."

Berlin'de Moslemische Revue adlı mecmuanın da kurucusu tanınmış bir âlim ve yazar olan Dr. Hamid Marcus daGoethe Smilev Goethe'nin islâm hakkındaki yazılarından etkilenmişti. Ve daha niceleri... Alman misyoneriGoethe Smilev diplomatı ve ilim adamı olan Muhammed Emin Hobohn daGoethe Smilev Goethe'den te'sir kapmışGoethe Smilev müslüman olmuştur.
mehmet
mehmet
ısınan üye
ısınan üye

mesaj sayısı : 58
Kayıt tarihi : 28/09/08

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz