Bu Hitsikin.com temayı önceden görmekte fırsat veriyor.
Tema yerleştirmek • Temanın fişine geri dönmek
EMNİYET KEMERİ NEDEN GEREKLİDİR?
.talk4her :: motorlu araçlar :: trafik
1 sayfadaki 1 sayfası
EMNİYET KEMERİ NEDEN GEREKLİDİR?
EMNİYET
KEMERİ NEDEN GEREKLİDİR?
Emniyet kemerlerinin yararları, kaza
kategorilerinin hepsinde görülmektedir. Fakat
ölüm ve ağır yaralanmanın en çok meydana geldiği
çarpma/çarpışma kazalarındaki yararları daha
dikkat çekicidir.
Çarpma sonucu savrulan bir eşya da olsa
insan bedeni de olsa eninde sonunda bir engelle
durdurulur. Bir çarpma anında araç saniyenin ilk
on salisesinde durmakta ise de eğer emniyet
kemeri takılı değilse direksiyon, kontrol paneli
ya da ön cam tarafından durdurulana kadar araç
içindeki eşyalar ve araçta bulunan kişilerin
bedenleri aynı hızdaki hareketlerine devam
edeceklerdir.
Oysa doğru takılmış bir emniyet
kemeri insan bedenini:
Emniyet Kemeri'nin Etkileri
Hakkında Bazı Çarpıcı Araştırma Sonuçları:
Bu özelliklerine rağmen bir çok
kişi emniyet kemerlerini çeşitli nedenlerle
kullanmayı gereksiz ya da sakıncalı
bulmaktadır.
İşte bazı bahaneler ve bazı bilgiler:
Aslında emniyet kemeri kullanmamızı en çok gerektiren bu süre ve bu
mesafedir. Çünkü ölümlü trafik kazalarının %
80'i evinize 30-35 km uzaklıkta ve 55-60 km/h
hızın altında gerçekleşmektedir. Ayrıca trafik
kazası ölümlerinin % 35'i şehir içinde ve büyük
olasılıkla günlük güzergahlar üzerinde meydana
gelmektedir. Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM)
Trafik Araştırma Merkezi Müdürlüğü'nce 1999
yılında Ankara'da trafik yoğunluğunun fazla
olduğu 27 kavşakta gözlem yoluyla yapılan bir
araştırmada, 40.587 özel araç sürücüsünden
8.557'sinin (%21,08) emniyet kemeri kullandığı
tespit edilmiştir. Bu çalışmada, arka koltukta
oturan hiçbir yolcunun emniyet kemeri
kullanmadığı rapor edilmiştir. EGM kaza
istatistiklerinde 2001 yılında meydana gelen
kazaların %88.79'unun yerleşim alanları içinde
meydana geldiği ve yaralanmaların %66.03'ünün,
ölümlerin ise %44.31'inin bu kazalar sonucu
ortaya çıktığı görülmektedir (Bu verilere
Jandarma tarafından denetlenen kırsal alan kaza
istatistikleri dahil değildir).
Emniyet kemeri
kullanmıyorsanız, 30 km/s hızda çarptığınızda
bile, ağır yaralanma riski çok fazladır. Emniyet
kemeri takmamış yaralıların % 70'i, 50 km/s'dan
daha düşük bir hızda yol alırken yaralanmıştır.
50 km/s hızdaki bir çarpma, 4. kattan düşmeyle
eşdeğerdir!
İyi sürücülüğünüz sizin kaza yapmamanızı
sağlayabilir, ama kötü bir sürücünün size
çarpmayacağından emin misiniz?
Bunu yapmak için saniyenin dilimlerini
kullanabilseniz dahi, çarpma etkisi kendinizi
frenlemek için kullandığınız kol ve
bacaklarınızı kırıp, parçalayabilir. Çünkü kol
kasları 25 kg'ın üzerindeki bir güce pek
dayanamaz. Oysa, bir duvara 50 km/h hızla çarpma
esnasında iki tonu geçen bir etki oluşur ki buna
engel olmak için 75 kg güç gerekir. Emniyet
kemeri 2,5-3 tonluk bir etkiye direnebilecek
şekilde tasarlanmıştır. Tutunabileceğiniz yerler
bunlar için tasarlanmamıştır. Kemerin
bağlanmaması durumunda, vücut ya ön cama ya da
araç içinde bir yere fırlar. Ve bu durumda,
tutunmak veya bir çocuğu kollarından tutarak
korumak imkansızdır.
İstatistiksel olarak, kaza anında en iyi yerin
aracınızın içi olduğu ispatlanmıştır. Aracın
dışına fırlatılma durumunda, ölüm riskiniz 25
kat daha fazladır. Araçtan fırladığınızda
yumuşak ve yeşil çimlerin üzerine mi
düşeceğinizi sanıyorsunuz? Bir trafik kazasında
araçtan hiçbir engele çarpmadan fırlamak
neredeyse imkansızdır. Fırlama ile aracınızın ön
camına, kaldırıma, kendi aracınıza veya başka
bir araca çarpabilirsiniz. Emniyet kemeri araçta
kalmanızı sağlayan ve sizi hayata bağlayan tek
bağdır.
Kazaların çok az (% 0.5) bir kısmını
oluşturan yanma ve suya dalma durumlarında
panik içinde dışarı çıkmanız gerektiğinde dahi
emniyet kemerinin fonksiyonu büyüktür. Çünkü
aracın içinde sağa sola fırlatılıp bilincinizi
kaybetmeyeceğiniz için dışarı çıkmak çok daha
kolay ve çabuk olacaktır. Emniyet kemeri
takanların, yangın durumunda yaşama şansı 5 kat,
suya batma durumlarında ise 3 kat daha fazladır.
Ayrıca kemerin sıkışma durumu çok ender bir
durumdur. Bu güne kadar bilimsel incelemelerde
ve kaza soruşturmalarının hiç birinde ortaya
çıkmamıştır.
Aslında modern emniyet kemerleri oldukça
rahattır. Bir çoğu da istediğiniz gibi hareket
etmenize izin vermekte ve kaza anında otomatik
olarak kilitlenmektedir. Bazılarının ise omuz
yönünden gelen kayışını istediğimiz ölçüde
gevşetebilirsiniz. Diğerlerinde de sizi fazla
sıkmayacak derecede gevşetme payları
bırakılmıştır. Emniyet kemeri bedeninize
uymuyorsa, aracınıza daha genişini monte
ettirebilir veya araç alırken böyle bir tercihte
bulunabilirsiniz. Emniyet kemerlerinin rahatsız
edici bulunmasının diğer bir sebebi ise onları
kullanmaya alışmamış olmamızdır. Emniyet kemeri
kullanımı bir tutum haline geldikten sonra
insanlar emniyet kemerini rahatsız edici
bulmamaktadır. Emniyet kemeri rahatsız edici
olsa bile bu durum trafik kazası sonucu
sakatlanan bir kişinin durumuyla asla
kıyaslanamaz.
Hava yastığı yalnızca önden şiddetli çarpmalara
karşı ek bir koruyucudur. Sürücü için hava
yastıkları, kemerlerle sabitlenmiş olan vücudun,
baş ile direksiyon arasındaki temasını
engelleyen bir tamamlayıcısıdır. Hava yastığı
emniyet kemerinin etkinliğini % 40 oranında
artırmaktadır ve emniyet kemerine yardımcı olmak
için araca yerleştirilmiştir. Hava yastıkları
yandan çarpma ve savrulmayı önlemede hiçbir
zaman emniyet kemerinin yerini tutamaz.
Bu bizim hayata bakış açımızdır. Kazaların
sadece diğer insanların başına geldiğini
düşünmek bizi rahatlatır. Ancak gözardı
edilmemesi gereken gerçekler de vardır. Örneğin;
her üç insandan biri hayatlarının herhangi bir
zamanında meydana gelen bir araç çarpışması
kazasında yaralanmaktadır. Bunun ne zaman
başımıza geleceğini tahmin edemeyiz.
KEMERİ NEDEN GEREKLİDİR?
Emniyet kemerlerinin yararları, kaza
kategorilerinin hepsinde görülmektedir. Fakat
ölüm ve ağır yaralanmanın en çok meydana geldiği
çarpma/çarpışma kazalarındaki yararları daha
dikkat çekicidir.
Çarpma sonucu savrulan bir eşya da olsa
insan bedeni de olsa eninde sonunda bir engelle
durdurulur. Bir çarpma anında araç saniyenin ilk
on salisesinde durmakta ise de eğer emniyet
kemeri takılı değilse direksiyon, kontrol paneli
ya da ön cam tarafından durdurulana kadar araç
içindeki eşyalar ve araçta bulunan kişilerin
bedenleri aynı hızdaki hareketlerine devam
edeceklerdir.
Oysa doğru takılmış bir emniyet
kemeri insan bedenini:
Çarpma etkisiyle vücutta meydana gelen
sarsıntının kademe kademe azalmasını
sağlayarak,
Kaza anında meydana gelen çarpma etkisini
vücut yapısındaki en güçlü noktalara
yönelterek,
Çarpma etkisinin vücutta tek noktada
toplanmayıp dağılmasını sağlayarak,
Çarpma/çarpışma anında koltuktan
fırlamayı engelleyerek,
Hassas ve en önemli organların yer aldığı
kafa ve omuriliğin herhangi bir yere
çarpmasını önleyerek korumaktadır.
Emniyet Kemeri'nin Etkileri
Hakkında Bazı Çarpıcı Araştırma Sonuçları:
Üç noktalı emniyet kemerleri, otomobilde
seyahat edenlerin ağır yaralanma risklerini
% 45 kamyonetlerde de % 60 oranında
azalmaktadır.
Ölümlü kazalarda emniyet kemeri
kullananların % 24.8'i hiç zarar görmeden
kazayı atlatırken, emniyet kemeri
kullanmayanlarda bu oran % 6.3'tür.
İleri düzey araştırmalarda arka koltukta
emniyet kemeri kullanımının, arka koltukta
meydana gelen ölüm ve yaralanmaların 2/3'nün
ve ön koltukta ölümlerin ise % 6'sını
önlediği saptanmıştır. Bütün ağır
yaralanmalarda ise, arka koltuk emniyet
kemerleri yaralanmanın şiddetini % 50
oranında azaltmaktadır.
TRL (İngiltere Ulaşım Araştırma
Laboratuarı) analizleri, ön koltuk
yolcularının tamamına yakınının emniyet
kemeri takmasına karşılık, daha düşük oranda
emniyet kemeri kullanan arka koltuk
yolcularının yaralanma riskinin 2 kat,
fırlatılma riskinin ise 7 kat daha fazla
olduğu ortaya koymuştur. Emniyet kemeri
takmamış arka koltuk yolcuları en çok kafa,
yüz ve boyun zedelenmelerine maruz
kalmaktadır. Arka koltuk yolcularının en
büyük yaralanma nedeni fırlatılmadır.
Genel bir ifade ile belirtecek olursak
emniyet kemeri kullanımının zorunlu olduğu
ülkelerdeki ölüm ve yaralanma oranları,
kullanımın zorunlu olmadığı ülkelere göre %
40 daha azdır.
Avustralya'nın bir eyaleti olan
Viktorya'da emniyet kemeri kullanımı 1970
yılında zorunlu hale getirilmiştir. Bundan 4
yıl sonra 1974 istatistiklerinde ölümlerde %
37'lik azalma, yaralanmalarda % 41'lik
azalma ve omurilik zedelenmelerinde ise %
27'lik azalma meydana gelmiştir.
1995'te Amerika'da ise emniyet kemerleri
9.797, hava yastıkları 475, çocuk koruma
sistemleri ise 279 kişinin hayatını
kurtarmıştır. Kanada'da, 1989'dan bu yana
emniyet kemerleri 2.400 kişinin hayatını,
55.000 kişinin yaralanmasını önlemiş, sosyal
ve sağlık maliyetlerinde 3 milyon dolar
tasarruf sağlamıştır. Yine aynı ülkede ise
1995 yılında ölümlü kazalarda, koruma
sistemi kullanmayanların (Emniyet kemeri,
araç çocuk koltuğu vs.) % 25'i aracın dışına
fırlatılmıştır.
Bu özelliklerine rağmen bir çok
kişi emniyet kemerlerini çeşitli nedenlerle
kullanmayı gereksiz ya da sakıncalı
bulmaktadır.
İşte bazı bahaneler ve bazı bilgiler:
"Kısa yolculuklarda emniyet kemeri
hiçbir işe yaramaz..."
Aslında emniyet kemeri kullanmamızı en çok gerektiren bu süre ve bu
mesafedir. Çünkü ölümlü trafik kazalarının %
80'i evinize 30-35 km uzaklıkta ve 55-60 km/h
hızın altında gerçekleşmektedir. Ayrıca trafik
kazası ölümlerinin % 35'i şehir içinde ve büyük
olasılıkla günlük güzergahlar üzerinde meydana
gelmektedir. Emniyet Genel Müdürlüğü (EGM)
Trafik Araştırma Merkezi Müdürlüğü'nce 1999
yılında Ankara'da trafik yoğunluğunun fazla
olduğu 27 kavşakta gözlem yoluyla yapılan bir
araştırmada, 40.587 özel araç sürücüsünden
8.557'sinin (%21,08) emniyet kemeri kullandığı
tespit edilmiştir. Bu çalışmada, arka koltukta
oturan hiçbir yolcunun emniyet kemeri
kullanmadığı rapor edilmiştir. EGM kaza
istatistiklerinde 2001 yılında meydana gelen
kazaların %88.79'unun yerleşim alanları içinde
meydana geldiği ve yaralanmaların %66.03'ünün,
ölümlerin ise %44.31'inin bu kazalar sonucu
ortaya çıktığı görülmektedir (Bu verilere
Jandarma tarafından denetlenen kırsal alan kaza
istatistikleri dahil değildir).
"Emniyet kemeri düşük hızla seyir
halindeyken pek işe yaramaz..."
Emniyet kemeri
kullanmıyorsanız, 30 km/s hızda çarptığınızda
bile, ağır yaralanma riski çok fazladır. Emniyet
kemeri takmamış yaralıların % 70'i, 50 km/s'dan
daha düşük bir hızda yol alırken yaralanmıştır.
50 km/s hızdaki bir çarpma, 4. kattan düşmeyle
eşdeğerdir!
"Kaza yapmam, ben iyi bir
sürücüyüm..."
İyi sürücülüğünüz sizin kaza yapmamanızı
sağlayabilir, ama kötü bir sürücünün size
çarpmayacağından emin misiniz?
"Kazada durumunda çarpma etkisini
azaltabilecek güçteyim, direksiyona ya da
kapı kollarına tutunurum..."
Bunu yapmak için saniyenin dilimlerini
kullanabilseniz dahi, çarpma etkisi kendinizi
frenlemek için kullandığınız kol ve
bacaklarınızı kırıp, parçalayabilir. Çünkü kol
kasları 25 kg'ın üzerindeki bir güce pek
dayanamaz. Oysa, bir duvara 50 km/h hızla çarpma
esnasında iki tonu geçen bir etki oluşur ki buna
engel olmak için 75 kg güç gerekir. Emniyet
kemeri 2,5-3 tonluk bir etkiye direnebilecek
şekilde tasarlanmıştır. Tutunabileceğiniz yerler
bunlar için tasarlanmamıştır. Kemerin
bağlanmaması durumunda, vücut ya ön cama ya da
araç içinde bir yere fırlar. Ve bu durumda,
tutunmak veya bir çocuğu kollarından tutarak
korumak imkansızdır.
"Aracımdan dışarı fırlamayı tercih
ederim..."
İstatistiksel olarak, kaza anında en iyi yerin
aracınızın içi olduğu ispatlanmıştır. Aracın
dışına fırlatılma durumunda, ölüm riskiniz 25
kat daha fazladır. Araçtan fırladığınızda
yumuşak ve yeşil çimlerin üzerine mi
düşeceğinizi sanıyorsunuz? Bir trafik kazasında
araçtan hiçbir engele çarpmadan fırlamak
neredeyse imkansızdır. Fırlama ile aracınızın ön
camına, kaldırıma, kendi aracınıza veya başka
bir araca çarpabilirsiniz. Emniyet kemeri araçta
kalmanızı sağlayan ve sizi hayata bağlayan tek
bağdır.
"Emniyet kemerinin kaza anında beni
araç içerisinde kilitlemesinden
korkuyorum..."
Kazaların çok az (% 0.5) bir kısmını
oluşturan yanma ve suya dalma durumlarında
panik içinde dışarı çıkmanız gerektiğinde dahi
emniyet kemerinin fonksiyonu büyüktür. Çünkü
aracın içinde sağa sola fırlatılıp bilincinizi
kaybetmeyeceğiniz için dışarı çıkmak çok daha
kolay ve çabuk olacaktır. Emniyet kemeri
takanların, yangın durumunda yaşama şansı 5 kat,
suya batma durumlarında ise 3 kat daha fazladır.
Ayrıca kemerin sıkışma durumu çok ender bir
durumdur. Bu güne kadar bilimsel incelemelerde
ve kaza soruşturmalarının hiç birinde ortaya
çıkmamıştır.
"Emniyet kemeri rahatsız ediyor..."
Aslında modern emniyet kemerleri oldukça
rahattır. Bir çoğu da istediğiniz gibi hareket
etmenize izin vermekte ve kaza anında otomatik
olarak kilitlenmektedir. Bazılarının ise omuz
yönünden gelen kayışını istediğimiz ölçüde
gevşetebilirsiniz. Diğerlerinde de sizi fazla
sıkmayacak derecede gevşetme payları
bırakılmıştır. Emniyet kemeri bedeninize
uymuyorsa, aracınıza daha genişini monte
ettirebilir veya araç alırken böyle bir tercihte
bulunabilirsiniz. Emniyet kemerlerinin rahatsız
edici bulunmasının diğer bir sebebi ise onları
kullanmaya alışmamış olmamızdır. Emniyet kemeri
kullanımı bir tutum haline geldikten sonra
insanlar emniyet kemerini rahatsız edici
bulmamaktadır. Emniyet kemeri rahatsız edici
olsa bile bu durum trafik kazası sonucu
sakatlanan bir kişinin durumuyla asla
kıyaslanamaz.
"Emniyet kemerine gerek yok, hava
yastığım var..."
Hava yastığı yalnızca önden şiddetli çarpmalara
karşı ek bir koruyucudur. Sürücü için hava
yastıkları, kemerlerle sabitlenmiş olan vücudun,
baş ile direksiyon arasındaki temasını
engelleyen bir tamamlayıcısıdır. Hava yastığı
emniyet kemerinin etkinliğini % 40 oranında
artırmaktadır ve emniyet kemerine yardımcı olmak
için araca yerleştirilmiştir. Hava yastıkları
yandan çarpma ve savrulmayı önlemede hiçbir
zaman emniyet kemerinin yerini tutamaz.
"Benim böyle bir şeyle karşılaşma
ihtimalim oldukça düşük, bunlar diğer
insanların başına gelir."
Bu bizim hayata bakış açımızdır. Kazaların
sadece diğer insanların başına geldiğini
düşünmek bizi rahatlatır. Ancak gözardı
edilmemesi gereken gerçekler de vardır. Örneğin;
her üç insandan biri hayatlarının herhangi bir
zamanında meydana gelen bir araç çarpışması
kazasında yaralanmaktadır. Bunun ne zaman
başımıza geleceğini tahmin edemeyiz.
AsiRuH- yönetici
-
mesaj sayısı : 9861
Yaş : 36
İş/meslek : xxxxx
Kayıt tarihi : 27/09/08
Geri: EMNİYET KEMERİ NEDEN GEREKLİDİR?
"Hamileler için emniyet kemeri
sakıncalı olabilir..."
Motorlu araç kazalarında ceninin ölümü annenin
de ölümüne yolaçabilir. Doğmamış çocuğunuza
sağlayacağınız en güzel koruma üç noktalı
emniyet kemerini kullanmanızdır. Bel hizasındaki
şerit çıkıntı oluşturan hamile karnının alt
kısmından, karına baskı yapmayacak şekilde
geçmelidir. Omuzdan gelen şerit ise normal
kullanımdaki gibi göğüs kafesi üzerinden çapraz
ve normale göre daha gevşek şekilde geçmelidir.
Emniyet kemerinin her iki şeridi de doğru
kullanılıyorsa, cenin için hiçbir risk
oluşturmaz ve hem annenin hem de bebeğin
güvenliği sağlanmış olur.
"Emniyet kemeri benim problemim,
başkalarını ilgilendirmez..."
Trafik kazalarının topluma trilyonlarca lira
maliyeti vardır. İlkyardım, hastanede tedavi,
yeniden eğitim vs, giderlerin tamamına yakını
topluma yüklenmektedir. Kaza geçirenlerden
emniyet kemeri kullanmayanların tedavileri,
kemer kullananlara göre yaklaşık iki kat daha
uzun süre ve maliyeti de beraberinde
getirmektedir. Kişisel olarak aldatıcı bir
özgürlük duygusu için hayatın ziyan edilmesi ya
da kaybedilmesi nasıl kabul edilebilir? Aylarca
hastanede yatmak veya ömür boyu tekerlekli
sandalyeye mahkûm olmak bu basit özgürlük
duygusuyla karşılaştırılabilir mi?
Dünyada ve Ülkemizde Emniyet
Kemerinin Tarihçesi
Bir emniyet kemerinin temel işlevi
çarpma anında oluşabilecek etkileri vücudun daha
güçlü bölgelerine yönlendirerek ölüm ve
yaralanma riskini azaltmaktır. Bu açıdan emniyet
kemerleri kaza önleyici değil, başta kafa ve
göğüs yaralanmaları olmak üzere olası bazı
yaralanma türlerine karşı geliştirilmiş koruyucu
düzeneklerdir.
Emniyet kemerine bir güvenlik unsuru
olarak gerek duyulmasının, keşfedilmesinin ve
tüm araçlarda temel bir güvenlik donanımı olarak
kabul görmesinin kendine özgü bir tarihçesi
vardır. Bu sürecin incelenmesi dünyada giderek
gelişen "trafik güvenliği" anlayışının geçirdiği
evrelerin anlaşılmasına da ışık tutabilir.
Trafik güvenliğinin önemini daha erken
dönemlerde kavrayan ve bu anlayış doğrultusunda
düzenlemeler yaparak uygulayan ülkelerin bu
alandaki kazanımları tartışma götürmez bir
biçimde ortadadır.
Dünyadaki bu gelişim sürecine, ilgili
yasaların yürürlüğe konduğu dönemleri belirterek
ülkemizi de dahil ettiğimizde kronolojik açıdan
hangi noktada bulunduğumuzu değerlendirmek biraz
daha kolaylaşmaktadır. Ancak hiç kuşku yok ki
gerçek kazanımlarımız emniyet kemeri ve diğer
güvenlik donanımlarının kullanımının
yaygınlaşması sayesinde gerçekleşecektir.
Dünyada uygun emniyet kemeri
tasarımlarından, bunların hangi araçlarda
kullanılacağına ilişkin yasaların yürürlüğe
konmasına kadar geçirilen aşamalar kabaca
izlendiğinde bile, özel araçlarda kullanımı
tercihe bağlı bir aksesuar olmaktan okul
otobüslerinde kullanım zorunluluğuna kadar
gelindiği kolayca görülebilir. İşte bazı notlar:
1930'larda birçok Amerikalı hekim
arabasına iki noktalı (araca iki noktadan
bağlı) emniyet kemeri yerleştirdi ve araba
üreticilerinin yeni modellere bunları
yerleştirmesi için ısrar etti.
1953 Colorado Eyaleti Tıp Birliği iki
noktalı emniyet kemerlerinin bütün
otomobillere yerleştirilmesi için bir
bildiri yayınladı.
1955 Kaliforniya Araç Kanunu araç
kullanmak için emniyet kemeri takmayı mecbur
tuttu.
1956 Volvo firması iki noktalı çapraz
göğüs emniyet kemerini aksesuar olarak
pazara sundu. Chrysler firması ön
koltuklarda iki noktalı emniyet kemerini
isteğe bağlı olarak kullanılmak üzere bazı
modellerine yerleştirdi. Ford firması
emniyet kemerini konu edinmiş 2 yıllık
güvenlik reklâmlarına başladı.
1957 Volvo firması iki noktalı çapraz
emniyet kemerlerine kilit ekledi.
1958 İsveç'teki Volvo Fabrikası'nda
mühendis olan Nils Bohlin Üç noktalı emniyet
kemeri olarak bilinen sistemin patentini
aldı.
1959 İsveç'te Volvo firması ön koltuk
için üç noktalı emniyet kemerini standart
olarak sundu.
New York'ta, eyalette satılacak olan yeni
araçlara emniyet kemeri takılmasının
maliyeti incelendi ve reddedildi.
1960 New York eyaleti aldığı kararı
tekrar inceledi ve reddetti.
1961 SAE (Otomobil Mühendisleri Birliği)
Amerika'da emniyet kemerinin standart
olmasını önerdi. New York emniyet kemeri
kilidinin oturma bölgesinin dışında olmasını
şart koştu. Wisconsin Eyaleti, ön koltuklarda
emniyet kemeri kullanımını mecbur tuttu.
Avustralya Standart Birliği "Emniyet Kemeri
ve Pasif Önleyiciler" için standartları
yayınladı.
1962 Altı Amerikan Eyaleti, ön koltukta
emniyet kemeri bulunmasını şart koydu.
Otomobil üreticileri standart olarak ön
koltukta emniyet kemeri yerleştirdiler.
1963 A.B.D'de Volvo firması üç noktalı
emniyet kemerini standart olarak üretti.
1964 Amerikan eyaletinin yarısı ön
koltukta emniyet kemeri kullanımını mecbur
tuttu. Amerika'daki birçok araç üreticisi
emniyet kemerini ön koltuklarda standart
olarak sundu. Güney Avustralya ve Viktorya
yeni üretilen araçlarda ön koltuklarda
emniyet kemeri bulunmasını mecbur tuttu.
1965 A.B.D. Ticaret Bakanlığı ilk emniyet
kemeri standardını yayınladı.
1966 İsveç kanunları kapı kenarında
bulunan iki noktalı göğüs emniyet
kemerlerini ve "Y" tipli üç noktalı emniyet
kemerlerini yasakladı.
1967 Amerikalı araç üreticileri arka
koltuklara da emniyet kemeri yerleştirdi.
İngiltere ön koltuklarda 3 noktalı emniyet
kemeri kullanılmasını zorunlu tuttu.
Avustralya emniyet kemeri standardı
yayınladı.
1968 Volvo İsveç'te acil durum
kilitlerini (ELR) ön koltuklar için standart
olarak sundu.
1969 İsveç'te ön koltukta 3 noktalı
emniyet kemeri bulunması zorunlu tutuldu.
Volvo bütün pazarlarda arka koltukta 3
noktalı emniyet kemerini standart olarak
pazara sundu. Mercedes-Benz bütün pazarlarda
arka koltukta 3 noktalı emniyet kemerini
standart olarak sundu. İspanya'da ön ve arka
koltukta emniyet kemeri bulunması mecbur
tutuldu. Avustralya 1965'den sonra plaka
alanlarda ön koltukta emniyet kemeri
bulunmasını mecbur tuttu.
AsiRuH- yönetici
-
mesaj sayısı : 9861
Yaş : 36
İş/meslek : xxxxx
Kayıt tarihi : 27/09/08
Geri: EMNİYET KEMERİ NEDEN GEREKLİDİR?
1970 İsveç'te arka koltukta emniyet
kemeri bulunması mecbur tutuldu. Avustralya,
Victorya'da önde ve arka koltukta 3 noktalı
emniyet kemeri bulunması mecbur kılındı.
1972 NHTSA, (A.B.D. Ulusal Karayolu
Trafik Güvenliği İdaresi) Federal Motorlu
Araç Güvenlik Standartları'nı belirledi.
Avustralya ve Batı Almanya'da ön ve arka
koltukta emniyet kemeri olması ve kullanımı
mecbur tutuldu.
1975 İsveç'te 15 yaş ve üstü için emniyet
kemeri kullanımı mecbur tutuldu.
1977 A.B.D. Ulusal Karayolu Trafik
Güvenliği İdaresi tarafından yasalaştırılan
"Okul Servislerindeki Yolcuların Korunması"
ile ilgili Federal Motorlu Araç Güvenliği
Standardı 222 yürürlüğe girdi.
1979 Fransa arka koltuklarda emniyet
kemerini zorunlu hale getirdi.
1980 Mercedes-Benz sürücü yan hava
yastığı, diz destek yastıklarını üretmeye
başladı ve bütün 3 noktalı emniyet
kemerlerine esneme mesafesi konuldu.
1984 Avusturya 01/1984 tarihinden sonra
imal edilen araçlarda arka koltuk
kemerlerini zorunlu hale getirdi. Batı
Almanya 05/1979 tarihinden sonra üretilen
araçlarda arka koltuk emniyet kemerlerini
zorunlu hale getirdi. Kanada'nın 10
eyaletinden 7'si bu tarihten itibaren,
hareket eden araçların sürücü ve yolcularına
kendileri için uygun olan emniyet
kemerlerini kullanma zorunluluğu getirdi.
1985, Norveç 01/1984 tarihinden sonra
tescil edilen araçlarda arka koltuk
kemerlerini zorunlu hale getirdi New York
arka ve ön koltuklarda emniyet kemeri
kullanımını zorunlu hale getirdi (arka
koltuklarda 10 yaş ve yukarısı için).
TÜRKİYE: Ülkemizde
18.06.1986 tarihinden itibaren
"şehirlerarası karayollarında otomobil ve
tescil bakımından otomobil gibi işlem gören
arazi taşıtları ve minibüslerde sürücüsü ve
yanında oturan yolcular için" emniyet kemeri
uygulaması başlatıldı.
1987'de New York, 1992'de New Jersey okul
servislerinde kullanılan otobüslerde emniyet
kemerini zorunlu hale getiren ilk eyalet
oldu.
TÜRKİYE: 01.01.1992
tarihinden itibaren "şehir içi yollarda da
ticari otomobil ve minibüsle yolcu
taşımacılığı yapan araç sürücüleri hariç,
otomobil ve otomobil gibi tescil işlemi
gören arazi taşıtları ve minibüs gibi
taşıtların sürücüleri ile ön koltuğunda
oturan yolcularına" emniyet kemeri takma
zorunluluğu getirildi.
TÜRKİYE: Yukarıda söz
edilen araçlar ve ülkemizde üretilen araçlar
ile yurt dışından ithaline izin
verilenlerine 3 aylık süre tanındı. Bu süre
11.01.1995 tarihinde sona erdi. Bu süre
sonunda arka koltukta emniyet kemeri
kullanımı uygulamasına geçildi.
1995 İngiltere okul taşımacılığında
kullanılan minibüslerde emniyet kemeri
kullanımını zorunlu hale getirdi.
1996 Avrupa Ekonomik Komisyonu,
minibüslerde ve 3.5 tonun altındaki
araçlarda 3 noktalı veya en azından 2
noktalı emniyet kemerlerinin kullanılmasına
dair 3 direktif yayınladı.
TÜRKİYE: 01.01.1998
tarihinden sonra üretilen minibüslerin arka
koltuklarında, kamyon, kamyonet, çekici ve
şehirlerarası otobüslerde emniyet kemeri
kullanımı yönetmelik kararı ile zorunlu
kılındı.
1998 yılında, ABD'deki Ulusal Karayolu
Trafik Güvenliği Dairesi (NHTSA) Kongre'ye
"Okul Otobüsü Güvenliği: Amerika'nın
Çocukları için Güvenli Yolculuk" başlığı
altında, gelecekte kullanılacak ve okul
otobüslerinde seyahat edenleri korumaya
yönelik olarak kullanılacak sistemleri
incelemek üzere bir araştırma projesi sundu.
1999 yılında Florida, Louisiana ve
California eyaletleri büyük okul
otobüslerinde seyahat edenler için daha
gelişmiş koruma sistemlerini zorunlu kılan
kanunlar koydu. Bütün eyaletler, hangi
sistemi kullanacaklarına karar vermek için
Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği Dairesi (NHTSA)
tarafından hazırlanmakta olan projenin
bitirilmesini bekleyeceklerini duyurdular.
2001 yılında California Eyaleti Ocak 2001
yılından sonra satın alınan yeni okul
otobüslerinde karın bölgesi ve omuzdan
bağlanan kemerlerin uygulamasını
zorunluluğunu genişletti.
2002 ABD'deki Ulusal Karayolu Trafik
Güvenliği Dairesi (NHTSA) Kongre'ye sunduğu
ve gelecekte kullanılacak ve okul
otobüslerinde seyahat edenleri korumaya
yönelik sistemleri konu alan araştırmasını
tamamladı.
Türkiye'de Emniyet Kemeri
Mevzuatı:
2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanunumuz'un 78. maddesi ile belirli sürücülerin
ve yolcuların, araçların sürülmesi sırasında
koruyucu tertibat kullanmaları zorunlu hale
getirilmiştir. Konu ile ilgili düzenlemeler
yönetmelikte belirtilmiştir. Karayolları Trafik
Yönetmeliği'nde yapılan 25.06.1998 tarihli
değişiklik ile 2. fıkrasının b, c ve d bendinde
değişiklikler yapılmıştır. Bunlar:
b bendi: "Otomobil ve
tescil bakımından otomobil gibi işlem gören
arazı taşıtlarında sürücüsü ile ön ve arka
koltuklarda, minibüslerde ise sürücüsü ile
yanında oturan yolcuların; kamyon, kamyonet ve
çekicilerde sürücü ve sürücü yanındaki
koltuklarda; şehirlerarası otobüslerde (sınıf
III) arka koltuklar hariç olmak üzere, sürücüsü
dahil en ön ve önünde boşluk olan arka
koltuklarda, önünde boşluk olan kapı önü
koltuklarında; iki katlı şehirlerarası
otobüslerde merdiven önü, en ön ve önünde boşluk
olan en arka koltuklarda, masa etrafında buluna
koltuklardan aracın gidiş yönüne doğru olanlarda
oturan yolcular için emniyet kemeri,
bulundurulması ve kullanılması mecburidir."
AsiRuH- yönetici
-
mesaj sayısı : 9861
Yaş : 36
İş/meslek : xxxxx
Kayıt tarihi : 27/09/08
Geri: EMNİYET KEMERİ NEDEN GEREKLİDİR?
c bendi: "Bu
yönetmelik hükümlerine göre 1995 yılı itibari
ile ülkemizde imali yapılan veya yurtdışından
ithaline izin verilen araçların arka
koltuklarında emniyet kemeri bulundurulması ve
kullandırılması mecburidir. Bunların dışında
kalan ve halen trafikte kullanılmakta olan diğer
taşıt sahipleri isteğe bağlı olarak 1 sayılı
Cetvel'de yer alan "Emniyet Kemeri"ni numunesine
uygun olarak taktırabilirler. Minibüslerin arka
koltuklarında, kamyon, kamyonet, çekici ve
şehirlerarası otobüslerde emniyet kemeri ile
ilgili hükümler 01.08.1998 tarihinden sonra
üretilen araçlarda uygulanır. Bu araçlar
yerleşim yeri içinde sürülürken gerekli
görülenler için emniyet kemeri kullanma
mecburiyeti İçişleri Bakanlığı'nca çıkarılacak
genelgeler doğrultusunda aranmayabilir."
d bendi: "(b) bendinde
sayılan taşıtlarda sürücü yanındaki ön koltukta
on (10) yaşından küçük çocukların taşınması
yasaktır."
Ceza konusu ise 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanun'un 78/1-a maddesinde düzenlenmiştir.
Kanuna göre otomobil ve minibüs cinsi taşıtlarda
emniyet kemeri bulundurmayan ve kullanmayanlar
para cezası ve 5 ceza puanı ile
cezalandırılmıştır.
yönetmelik hükümlerine göre 1995 yılı itibari
ile ülkemizde imali yapılan veya yurtdışından
ithaline izin verilen araçların arka
koltuklarında emniyet kemeri bulundurulması ve
kullandırılması mecburidir. Bunların dışında
kalan ve halen trafikte kullanılmakta olan diğer
taşıt sahipleri isteğe bağlı olarak 1 sayılı
Cetvel'de yer alan "Emniyet Kemeri"ni numunesine
uygun olarak taktırabilirler. Minibüslerin arka
koltuklarında, kamyon, kamyonet, çekici ve
şehirlerarası otobüslerde emniyet kemeri ile
ilgili hükümler 01.08.1998 tarihinden sonra
üretilen araçlarda uygulanır. Bu araçlar
yerleşim yeri içinde sürülürken gerekli
görülenler için emniyet kemeri kullanma
mecburiyeti İçişleri Bakanlığı'nca çıkarılacak
genelgeler doğrultusunda aranmayabilir."
d bendi: "(b) bendinde
sayılan taşıtlarda sürücü yanındaki ön koltukta
on (10) yaşından küçük çocukların taşınması
yasaktır."
Ceza konusu ise 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanun'un 78/1-a maddesinde düzenlenmiştir.
Kanuna göre otomobil ve minibüs cinsi taşıtlarda
emniyet kemeri bulundurmayan ve kullanmayanlar
para cezası ve 5 ceza puanı ile
cezalandırılmıştır.
AsiRuH- yönetici
-
mesaj sayısı : 9861
Yaş : 36
İş/meslek : xxxxx
Kayıt tarihi : 27/09/08
Similar topics
» maral-neden
» Neden TerLeriz?
» Saç dökülmesinde 7 neden
» Buz Neden Kaygandır
» Her zaman bir neden vardır....
» Neden TerLeriz?
» Saç dökülmesinde 7 neden
» Buz Neden Kaygandır
» Her zaman bir neden vardır....
.talk4her :: motorlu araçlar :: trafik
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz