.talk4her

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
.talk4her

müzik dinle klip izle indir resim google yetkinforum video download youtube islamiyet ilahi


    Tanzimat Dönemi Edebiyatı ve Özellikleri

    AsiRuH
    AsiRuH
    yönetici
    yönetici


    Erkek
    mesaj sayısı : 9861
    Yaş : 36
    İş/meslek : xxxxx
    Kayıt tarihi : 27/09/08

    Tanzimat Dönemi Edebiyatı ve Özellikleri Empty Tanzimat Dönemi Edebiyatı ve Özellikleri

    Mesaj  AsiRuH Paz Ekim 12, 2008 9:54 pm

    Tanzimat şair ve yazalarının hepsi batıcı, yenilikçi, ilim ve fen
    taraflısı aydınlardı. Batı hayranlardı, ama bunun yanında Türk haklının
    manevi değerlerine önem verirler. Hepsi millyetçitdi ama mason
    localarına bağlanmış olmalarına rağmen İslamiyete saygılıydılar.
    Neredeyse hepsi Fransız kültürüyle yetişti. Onlar için Avrupa, Fransa
    demekti. Düzenli bir okul eğitimi görmediler. Fransızcayu derinlemesine
    bilmedikleri için daha çok romantik edebiyatla ilgilenmişlerdi.

    Sanatta çok fikir ve ülkü peşindeydiler. Bu nedenle Fransız
    edebiyatında Montesquieu, J.J. Rousseau ve Voltaire gibi devrimci
    düşünürlere bağlandılar. Onlar gibi mücadelecilerdi. Edebiyat yolu ile
    milleti yükseltmeye, dertlere öare bulmaya çalıştılar. Yeni fikirler
    içinde bir yeni nesil yetiştirmek istiyorlardı. Geniş bir kitleye
    ulaşmak için en basit dilde yazdılar.

    Divan şiirini iyi bilir ve sever ama yinede onu yıkmaya
    çalıştılar. Çünkü onlara göre divan edebiyatı derebeylik üzerine
    kurulmuştur. Tanzimatçılar çok yönlülerdi. Hem şair, romancı, tiyatro
    yazarı, tarihçi, tentikçi hem de gazeteci olmaya çalıştılar. Ama bunda
    başarılı olamayınca her türde eksikli yazdılar.Tanzimatçıların
    neredeyse hepsi, gazeteci, politikacı ve mücadele eden adamlardı. Çoğu
    gizli ihtilal gruplarına katılmış, yurttan kaçmış hapis veya sürgüne
    kaldılar.


    Tanzimat Edebiyatı’nın Özellikleri:

    Nazım şekli: ilk tanzimatçılar ( Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa)
    Divan şekilerinde bir değişiklik yapmadılar. Gazel, kaside, murabba,
    kıta, terhib-i bend gibi şekilleri çok kullandılar.

    Vezin: bütün Tanzimatçılar, esas olarak aruz vezni kullandılar. Hece vezni, hemen hepsinde, fakat ancak bir çeşni olarak vardı.

    Dil ve Üslup: Halka seslenmek isteyen bi şairlerin hepsinde sadelik
    eğitimi var. Halk diline, hatta konuşma edasına gitmek isterler. Ama
    gerek kelime haznesi, gerek o zamandakş okuyucuların dil anlayışı, bu
    niteliğe engel oldu. Divan Edebiyatı’nda şiir dili nesredir. Tanzimatta
    bunu tersine, nesir dili şiire uygulnamıştır. Anyı zamanda çoğunluğu
    şair ve nasir olan Tanzimatın öncülerinin nazım ve nesirde
    kullandıkları söz ve tamalamalar gibi ele aldıkları temalar, fikirler
    ve duyuşlar da birbirinden pek farkı değildi.

    Tanzimat’ın nesir ve nazım üslubunda şaşırtıcı bir yenilik var.
    İkisininde sadelikten uzak ve halk için yabancı olan ülsubları olmasına
    rağmen Tanzimat üslubu, Divan üslubundan tamamen farklıdır. Doğu
    kaynaklarında sıyrılıp, batı dünyasına yöneldiler. Şair ve yazıcıların
    işledikleri kavram, fikir, tema ve mecazların eskilere benzememesi bu
    nedenden. Yeni özdeyişler kendiliğinden yeni bir üslup doğurdu. Her
    ikisi kitabi ve Arap, Acem sözlerinde bulanmış olsada aradaki üslup
    farkılığı burdan doğmakta.

    Temalar: Tanzimat şiirinin temaların da divandekilerden çok farklı. Aşk,
    rintlik, tevekkül, fanilik, kötümserlik duyguları durada hemen hemen
    şiirin dışına atılmış, en çok sosyal temalar işlenmiştir. Vatan
    sevgisi, milletin yükselmesi, hürriyet aşkı, haksızlık ile savaş, yüce
    ülküler için ölmek, fedakarlık, Osmanlıcılık, Ümmetçilik görüşleri.
    Tabiat, fen, teknik, terakki hayranlığı, birlik, ilerilik, adelet
    fikirleri Tanzimat şiirinin başlıca temalarıdır.

      Forum Saati Perş. Mayıs 02, 2024 5:05 am