Monitor Nedir -Nasıl Çalışır Hitskin_logo Hitskin.com

Bu Hitsikin.com temayı önceden görmekte fırsat veriyor.
Tema yerleştirmekTemanın fişine geri dönmek

.talk4her
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


müzik dinle klip izle indir resim google yetkinforum video download youtube islamiyet ilahi
 
AnasayfaLatest imageschatboxMonitor Nedir -Nasıl Çalışır ReportGiriş yapKayıt Ol

 

 Monitor Nedir -Nasıl Çalışır

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
AsiRuH
yönetici
yönetici
AsiRuH


Erkek
mesaj sayısı : 9861
Yaş : 36
İş/meslek : xxxxx
Kayıt tarihi : 27/09/08

Monitor Nedir -Nasıl Çalışır Empty
MesajKonu: Monitor Nedir -Nasıl Çalışır   Monitor Nedir -Nasıl Çalışır I_icon_minitimeSalı Ekim 07, 2008 1:33 am

MONİTÖR NASIL ÇALIŞIR?

Monitörde hareketli ya da sabit resim olarak algılananlar aslında tek
karelik resimlerdir. Bu tek karelik resimler satır satır
oluşturulmuştur ve saniyede kere yenilenirler. Görüntülerin insan gözü
tarafından akıcı olarak algılanabilmesi için saniyede en az 24 defa
yenilenmesi gerekmektedir. Modern monitörler 60 ile 160 hertz(160 hertz
saniyede 160 resme karşılık geliyor) arasındaki tarama oranları ile
çalışıyorlar. Bu sayede hareketsiz nesnelerde de keskin bir görüntü
sağlanıyor. Bu tarama oranı, her resim satır satır oluşturulduğu için
gerekli.


Monitördeki satırları elektron ışınları oluşturuyor. Bu ışınlar
monitörün arka kısmındaki tüpten monitör yüzeyine kadar geliyorlar.
Tüpün arka kısmında bulunan katot sayısı bir ile üç arasında olabilir.
Bu teller ısıtılıyorlar ve her bir yüksek gerilim kaynağının eksi
kutbuna bağlanıyorlar. Buradan sürekli olarak artı yüklü elektronlar
çıkıyor. Bunlar da eksi kutbu tarafından itiliyorlar. Bu elektronlar
tüpte artı kutuplarına, elektrik yüklü ızgaralara ve plakalara
çarpıyorlar. Elektronik mercek olarak da adlandırılan bu plakalar,
elektronları hızlandırıyorlar ve onları sıkıştırarak inceltiyorlar.
Elektronların yolculukları onların gücünü ayarlayan bir ızgarada devam
ediyor.
Renksiz monitörlerde tek ışın yeterli oluyor. Renkli monitörlerde ise
üç tane ışına gerek duyuluyor. Burada üç temel renk kullanılıyor.
Bunlar kırmızı, yeşil ve mavi. Bu renklerin belli orandaki karışımı ile
diğer renkleri elde etmek mümkün oluyor. Ekrandaki bir harfin kırmızı
olarak görünmesi için, üç ışından biri monitörün üzerindeki kırmızı bir
noktanın üzerine yönlendiriliyor.


ELEKTRON IŞINI MONİTÖRE NASIL AKTARILIR ?

Öndeki tüpün son kısmında, “maske” adı verilen aşırı hassas bir ızgara
bulunur. Bu maskenin deliklerinden geçen elektron ışınları, yüksek
gerilim kaynağının artı kutbuna bağlı zar kalınlığında bir alüminyum
tabakaya ulaşırlar. Bu tabaka ışınları üzerine geçen ve “fosfor” adı da
verilen ışık tabakasına iletir. Bu tabakaya ulaşan elektronlar, grafik
kartından gelen talimatlar doğrultusunda tüm renk noktalarını (Pixel)
aydınlatırlar.
Renkli monitörlerde, maske üzerindeki delikler için her biri üçer noktalık guruplardan oluşan paketler vardır.
R G B




R G B R G B


(Pixel=Picture Element) Elektronların çarpması sonucu renk
bileşenlerine enerji iletir. Bu enerji daha sonraki renk bileşenlerine
bağlı olarak renkli ışık şeklinde geri döner.



ELEKTRON IŞINLARI RENKLERİ NASIL OLUŞTURUR?

Maskenin görevi şöyle açıklanabilir: Elektron ışınları, doğru renklere
sahip görüntüler üretebilmek için, sadece hedef noktaları
aydınlatırlar. Bu esnada maske, komşu noktaları karartır ve yanlış
noktaların ışık vermesini engellemiş olur.






Çembersi delikli Kesik dikey maskede, Şerit maskede
Maskede,çok sayıda oluşturulan ışınlar şeritleri tüm ekran
Üçgen şeklinde dizilmiş çembersi maskenin üzerinde kesintisi.
Renk noktalarından oluşur. güvenliğinden faydalanır. ilerliyor

Günümüzde iki tip maske vardır: “Gölgeli Maske” (Shadow Mask) ve
“Şeritli Maske” (Apertture Grıll) . Şeritli maskeler, Sony’ nin
“Trinitron” ve Mitsubishi’nin “Diamondtron” ürünleri sayesinde daha iyi
tanınmaktadır. Bunların dışında bir ara maske modeli olarak
tanımlanabilecek olan “Yırtık maske” de vardır ki, NEC şirketi
ClomaClear tüplerinde bu maskeyi eliptik yırtıklar şeklinde
kullanmıştır.
Şekilde de ( ) görüldüğü gibi, gölgeli maskeler, yan yana
yerleştirilmiş delikler ve arkalarında her grup için üçgen sıralanmış
noktalarla çalışırlar. Oysa şeritli maskeler tek bir çerçeve içindeki
gerilmiş teller kullanırlar ve yatay bölümlemelere ihtiyaç duymazlar.
Bunların dışında tüp büyüklüğüne bağlı olarak, bir veya iki adet daha
koyu ve yatay formda şerit de resmin içinden geçer ki bunların amacı da
tellerdeki titreşimi önlemektir.
Şeritli maskelerde grupların içinde bulunan noktalar yan yana
sıralanmıştır. Seçilen maske türüne göre, aynı renkteki noktalar için
varsayılan aralık ( bu aralık, tüpün çözünürlüğünü tespit açısından
birinci derecede önemlidir) şöyle bir farklılık gösterir: Aralık,
şeritli maskelerde yatay, gölgeli maskelerde ise diyagonal ölçülür. Bu
sebeple, Hitachi verilerinin de gösterdiği gibi, gölgeli maske
tüplerinde ki yatay nokta mesafeleri yanıltıcıdır.



FARKLI EKRAN MASKELERİ NASIL ÇALIŞIR

Her iki maske anlayışı da günümüzde oldukça gelişmiş bir konumdadır.
0.22 mm’ye kadar küçültülen nokta aralıklarında bu modeller arasındaki
farklar gözle görülür oranda kaybolmaktadır. Ancak prensip olarak
gölgeli maskelerin, maskede bulunan eğik çizgilerin daha az
merdivenimsi olması ve maliyetlerinin daha az olması sebebiyle
avantajlı oldukları söylenebilir.

VERİLERİN GÖRÜNTÜYE DÖNÜŞTÜRÜLMESİ

Görüntü ilk olarak grafik kartının Framebuffer’ inde bulunuyor. Buradan
her Byte satır satır RAMDAC (Random Access Memory Digital/Analog
Converter) tarafından okunur.
Grafik kartının renk sayısını ve çözünürlüğüne göre, RAMDAC uygun
Byte’leri biraraya getirir. Elde edilen değerler, kırmızı, yeşil, mavi
renkleri için analog gerilime (Volt) dönüştürülür. Bunun dışında da iki
tane eşzaman sinyali üretir. Dikey eşzaman sinyali(Vsync) resmin
başlangıç ve sonunu, yatay(Hsync) ise bir satırın başlangıç ve sonunu
gösterir.
Bu büyüklük ve renk hakkındaki beş sinyal grafik kartının çıkışına, buradan da bir kablo ile monitöre ulaşır.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
AsiRuH
yönetici
yönetici
AsiRuH


Erkek
mesaj sayısı : 9861
Yaş : 36
İş/meslek : xxxxx
Kayıt tarihi : 27/09/08

Monitor Nedir -Nasıl Çalışır Empty
MesajKonu: Geri: Monitor Nedir -Nasıl Çalışır   Monitor Nedir -Nasıl Çalışır I_icon_minitimeSalı Ekim 07, 2008 1:36 am

SİNYALLERE MONİTÖRDE DEĞER VERİLMESİ

Monitörlerde sinyaller ve veriler resmin oluşturulması için görüntü
güçlendiricisine ulaşırlar. Bu güçlendiricinin kalitesi, görüntünün
netliğinde belirleyici bir etkiye sahiptir. Sinyal ve renklerin
güçlendirici tarafından bozulmamaları gerekir. Güçlendiricinin yükselme
ve alçalma hızları mümkün olduğunca düşük olmalıdır. Aksi taktirde
yüksek frekanstaki sinyaller birbirine karışır. Aynı zamanda yüksek
oranlı güçlendirmelere de engel olunmalıdır.
Görüntü güçlendiricisinin kalitesinin ölçülmesinde bant genişliği ve
nokta frekansı terimleri yaygın olarak kullanılmaktadır. Görüntü
güçlendiricisinin istenilen çözünürlüğü, istenilen tarama oranında
işleyip işleyemediği hesaplanabilir. Görüntü tekrarlama frekansı, yatay
ve dikey çözünürlük oranlarının çarpımı nokta frekansını oluşturur.
Bunun dışında, görünmeyen resim bölümleri ve ışının tekrar birinci
satıra gelene kadar geçen zaman gibi diğer faktörleri de göz önünde
bulundurarak elde edilen sonuca yüzde 5 eklenir.
Örnek olarak; 75 Hz x1024x768x1.05=61.93Hz
Basit olarak, bant genişliği en yüksek nokta frekansı oranını verir. Bu oran üç desibellik sinyal zayıflama değeri ile işlenir.
Nokta frekansı oranı bant genişliği değerine yaklaştıkça görüntünün
keskinliği azalır. Bu oran bant genişliği geçtiğinde görüntü hızla
bozulur. Görüntünün bozulması dışında, görüntü güçlendiricisi de
bozulur. Ancak bu modern monitörlerde söz konusu olmaz, çünkü bunlarda
işlemci kontrollü bir koruma şalteri mevcuttur.
Monitördeki işlemcinin yerine getirmesi gereken iki tane görev vardır.
Birincisi sinyalin yüksek frekansta olmasına dikkat etmek. İkincisi de
bütün ayar komutlarının On Screen Display(OSD) üzerinde işlenmesi.
Geometrik düzeltmeler, sapma mıknatıslarındaki elektrik akımı üzerinde
etkiliyken; aydınlık, kontrast ve renk derecesi gibi ayarlar RGB
sinyallerine doğrudan etki edebilmektedir.

RESİM HATALARI NASIL OLUŞUR

İdeal şartlar altında yukarıda açıklanan işleyiş tarzı resmin monitörde
doğru bir şekilde görüntülenmesine yetecektir. Ancak birkaç sorunun
çıkması da her zaman için olasıdır.
Önemli hata sebeplerinden birisi, maskeden geçen elektron ışınının
elektromanyetik alan tarafından saptırıldığı için tam olarak ulaşması
gereken noktaya (Piksele) ulaşamamasıdır. Bu sorun görüntünün
bulanıklaşmasına, renklerin ve aydınlığın değişmesine yol açar. Yersel
manyetik alan dahi, elektron ışınlarını geldikleri ve gidecekleri yöne
göre, yol değişikliğine bağlı olarak saptırabilir. Bu sebepten dolayı,
bir çok monitör tipi belirli kullanım alanları için önceden
ayarlanmıştır. Yüksek teknolojiye sahip bazı cihazlar bu ayarı aktif
olarak yapabilmektedir. Örneğin Mitsubushi’nin Geomacs-System modeli,
monitörün içinde yerleştirilen bir manyetik alan algılayıcı sayesinde
gereken verileri elde etmektedir.
Üretici şirketler, elektron ışınlarının sapması sebebiyle oluşabilecek
hataları “düzeltme mıknatısları” vasıtasıyla bertaraf etmeye
çalışmaktadır. Günümüzde hemen bütün monitör modelleri geometrik
düzeltmeler yapmaya yarayan ayar olanakları sunmaktadır.
Başka bir hata sebebi ise, maskenin yakalanan elektron sebebiyle olası
bir ısınmaya maruz kalmasıdır. Bu yüzden birçok monitör türü maskede
kalan manyetizmayı yok etmek için cihaz açıldığında veya bir tuşa
basıldığında çalışan “manyetizma dağıtıcıları”nı kullanır.
Maske ısınırsa genleşir. Bu ise yine ışınların istenmeyen şekilde
iletilmesine yol açar. Eğer genleşme katsayısı gerçekten düşük olan
alaşım kullanırsa bu sorunda ortadan kalkacaktır


YENİ TEKNİK TASARIMLARDA OLUŞABİLECEK
SORUNLAR
Monitör yüzeyleri tasarlanırken, düz modelleri gittikçe daha fazla
ağırlık verilmesi sonucu yeni sorunlar oluşturmaktadır. Küresel bir
yüzeyde aralık, her nokta için aynı olduğu halde; daha düz tüplerde
elektron toplarına olan mesafe kenarlara yaklaştıkça artmaktadır.
Ayrıca ışın tabakası ulaşan ışın da artık daire şeklinde değil de,
tıpkı eğri kesilmiş simit gibi, büyümüş bir eliptik enine kesit
halindedir. Bu sebeple modern monitörler, sapma açısına bağlı dinamik
odaklama yöntemini kullanmaktadır. Bazı üreticiler ise özellikle büyük
ekran modellerinde ortaya çıkan, enine ışın kesitlerinin deformasyonu
problemi “dinamik ışın şekillendirme” modeli ile çözmektedir. Bu metot,
elektron toplarına elektriksel mercekler eklemesi temeline
dayanmaktadır.


Klasik resim tüpü Trinotron Tüpler Düz Resim Tüpü
Bu tip teknik gelişmeler, gittikçe artan sayıda karşılaşılan kısa tüplü
(Short Depth) ve düz ekranlı monitörler için gerekli ön şartları
sağlamaktadır. Kısa tüplü monitörler için her ne kadar “Short-Neck”
terimi kullanılsa da kısaltılanın gerçekte tüpün genişliği değil de,
tüpün sapma açısına uygun olarak (genelde 90 derece yerine 100 derece
ile) kendisi olduğunu söylenebilir. Bu sayede selefleri olan 17 inch
monitörlerden daha kısa olan 19 inch monitörler üretilmektedir



YENİ TASARIMLARIN BERABERİNDE GETİRDİKLERİ

Tam düz ekranlar için dinamik odaklama ve dinamik ışın şekillendirme’
nin yanı sıra, özel cam karışımları da gereklidir. Ekrandaki eğriliğin
ortadan kaldırılması, vakum tüpünün dayanıklılığını azaltmaktadır. Buna
karşılık cam kalınlığı ve ağırlığının uygun sınırlarda kalabilmesi
içinde daha sert cam kullanılır.

DİJİTAL DÜZ EKRANLARDA YÜKSEK GÖRÜNTÜ KALİTESİ
Düz ekranlar bilgisayar piyasasının ilgi odağı oldu. Yüksek kaliteli
görüntüleri ve fazla yer kaplamamaları, düz ekranların en önemli iki
özelliği. Artan ilginin sebebi, fiyatların düşmesiyle artık bu
özelliklerin ortalama kullanıcılarının da erişebileceği bir noktaya
gelmiş olması.

Şu anda büyük ilgiyi de, görüntü kalitesini daha zengin ve net kılmak
üzere dijital teknolojiyi kullanan düz ekranlar görülür. Slikon
graphics ,Toşhıba, VievSonic, dijital ekran çıkaran ilk şirketler. Yeni
dijital
ekranların fiyatları, alt sınırlarda Prıncaton DPP 500’ ün 999 dolarlık
etiketi ile üst sınırda Slikon Graphıch 1600 dolarlık faturası arasında
değişiyor.
Her şeyden önce, PC’ den çıkan dijital dönüştürülmek zorunda kalmıyor.
Böylece bu iki yönlü dönüşümün neden olduğu kalite kaybı ortadan
kalkıyor. Bu sebeple dijital ekranlar analog cihazlardan daha yüksek
çözünürlükleri tazeleme oranlarını destekleyebiliyorlar.
İYİ BİR MONİTÖR NASIL SEÇİLİR
1] En az 028mm’ lik nokta aralığı istenecek
2) 15” lik bir monitör için en az 2-4MB ekran kartı alınacak
3) Net ve parlak bir görüntüye sahip olmalı
4) Görüntünün küşelerine bak. Düz olması gerekirken eğrilik varmı
5)Monitörün turuncuyu nasıl gösterdiğine bakın.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Monitor Nedir -Nasıl Çalışır
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» ADSL Nasıl Çalışır ?
» Elektroşok tabancaları nasıl çalışır?
» SEO nedir? Nasıl yapılır ve Sandbox nedir?
» Bios Nedir Ne İşe Yarar Nasıl Kullanılır?
» Biyografi Nedir ?- Nasıl Yapılır ?

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
.talk4her :: bilgisayar-internet :: yararlı bilgiler-
Buraya geçin: