İnternet girişimcisine 10 öğütİnternet
girişimcilerinin yeni buluşma adresi olan etohum, 2001 yılında yaşanan
kriz sonrasında kurulan birçok başarılı internet şirketini
inceleyerek girişimcilerin sahip olması gereken 10 özelliği
belirledi.
MELİH BAYRAM DEDESanal
dünyanın bitmek tükenmek bilmeyen fırsat kapılarını aralamak
isteyenlerin yol haritası çizildi. Yeni ekonomiyle ilgili bilgi
ve iş fikri sahibi olan girişimcilerle, bu konuda yatırım yapabilecek
şirket ve profesyonelleri buluşturan etohum, sanal dünyada fark
yaratmak isteyen girişimcilerin sahip olmaları gereken 10 özelliği
belirledi. 2001 yılında yaşanan kriz sonrasında
internet sektöründe başarıya ulaşan kişi ve projelerin
incelenmesi sonucunda belirlenen özellikler şöyle:
'Ortaklarınızı iyi seçin' Şirketlerin en önemli sermayesinin
insan kaynağı olduğu fikrinden hareketle, girişimcilerin güvenilir
ve uyumlu çalışabilecekleri kişileri seçmeleri gerekiyor.
En iyi arkadaşların en iyi iş ortakları olmayabileceğini belirten
uzmanlar, A Takımı'nın uzun süre beraber çalışılabileceğine
inanılan kişilerden kurulmasını öneriyor. Bu kapsamda ayrıca,
kendine güvenen ve işi tek başına yürütebileceğine
inanan girişimcilerin ortaklık kurmaksızın profesyonel yöneticiler
ile birlikte çalışmasının daha doğru olacağına da değiniliyor.
'Doğru fikri bulun' Girişimcilerin 'faydayı ortaya koymaları'
gerektiğine inanan uzmanlar, bir fikrin ilginç olmasının
yeterince önemli olmadığını, bunun yerine müşterilere
sağlanacak faydanın açıklıkla anlatılmasının daha doğru
olacağını söylüyorlar. Gelir modeli olmayan fikirler
üzerinde çok fazla zaman kaybedilmemesi gerektiğini
belirtilirken, gelir modeli sadece reklama dayanan fikirlerin dikkatli
bir şekilde değerlendirilmesi gerektiğinin de altı çiziliyor.Buna göre bir projenin birden fazla
gelir kalemi olması gerekiyor. Girişimcilerin, fikir bulunduktan sonra
pazarı analiz etmeleri veya bildikleri bir sektör için
fikir geliştirmeleri büyük önem taşırken, benzer
modellerin incelemek ve fikrin sahip olduğu avantajları ortaya koymak
da girişimciler açısından adeta bir zorunluluk teşkil ediyor.
'Hızlı hareket edin' Sanal dünyada geçerli
kurallar çok hızlı değişiyor. Bu nedenle fikrini hayata
geçirmek isteyen bir girişimcinin hızlı davranması gerekiyor.
Aylarca iş planı yapmakla uğraşmak ise bir zaman kaybı niteliği
taşıyor. İlk aylarda çok uzun saatler çalışmak zorunda
kalınabileceğine dikkat çeken uzmanlar, ekipteki herkesin bu
konuda uyarılmasının önem taşıdığını ve az kişi ile verimli
çalışmak zorunda kalınabileceğini söylüyorlar.
'Fikrinizi gerçekleştirin' Bir fikir ne kadar güzel, yeni veya
bulunmaz olsa da hayata geçirilmediği sürece hiç bir
değer taşımıyor. Bu nedenle girişimcilerin, fikir üzerinde belli
bir süre kafa yorduktan sonra internet fikrini gelir modelini de
içine alacak şekilde hayata geçirmek için adım
atmaları gerekiyor. Fikir toplantılarının uzatılmaması gerektiği
belirtilirken, bu noktada ön araştırmanın önemi de
vurgulanıyor ve benzer projeleri üretenlerin tecrübelerinin
okunması öneriliyor.
'Müşterinizi anlayın ve dinleyin' Bir internet girişimi kurulduğunda ilk
müşterilerin kritik önem taşıdığını belirten uzmanlar, işin
büyümesine ve ağızdan ağza yayılmasına bu ilk öncü
kullanıcıların karar vereceklerine dikkat çekiyorlar.
Müşterilerin arkadaşlarına tavsiye ederek girişimi
büyütebileceklerini ifade edilirken, geri bildirimlerin
dikkate alınması da başarıya ulaşmada büyük rol oynuyor. Bunun için örneğin, ilk
müşterilerden grup oluşturarak projeye dair testleri bu gruba
açmak mümkün olabiliyor. Müşteri memnuniyetini
artırmak için ise hizmet kalitesinin mümkün olduğunca
yüksek tutulması gerekiyor. Söz konusu
kültürün projenin ilk 6 ayı içinde oluşturulması
halinde ise bir şirketin tüm faaliyet hayatının bu evreden
etkilenerek şekilleneceğine inanılıyor.
'Kullanıcıları aşık edin' 'Sıradan marka olmayın' çağrısında
bulunan uzmanlar, markaya aşık müşterilerin işin anlatılması be
tanıtılmasında daha etkili olacağını vurguluyorlar. Bunu sağlamak
isteyen girişimcilere de, müşterilerine bu bağımlılığı sağlayacak
ürün ve hizmetler vermeleri öneriliyor.
'Odaklanın'Girişimcilerin belli bir pazara
odaklanarak ölçeklenebilir şekilde büyüyen bir
pazarda hizmet verecek bir ürün seçmeleri gerekiyor.
Bu noktada yan işlerle uğraşmak ise hiçbir fayda sağlamıyor. Bir
girişimcinin 24 saatini işine adaması gerektiğine dikkat çeken
uzmanlar, gerektiği durumlarda risk alınmasının ve müşterilerin
dikkatli bir şekilde dinlenmesinin önemine de değiniyorlar.
'Kaynaklarınızı verimli kullanın' İnternet girişimlerinin başlangıç
günlerinde kısıtlı sermayeye sahip oldukları biliniyor. Bu nedenle
büyük sermayeli gruplara yenilmemek için harcamaların
dikkatli yapılması ve işe odaklanması gerektiği vurgulanıyor. En ucuz
yolları bulmak, şirkete yeni eleman almak yerine dış kaynak kullanımına
yönelmek ve diğer internet siteleri ve şirketlerle işbirlikleri
yapmak da bu doğrultuda atılması gelen adımlar arasında yer alıyor. Girişimcilere her iş için para
harcamamalarını önerilirken, kısılacak masraf kalemlerinin başında
da ofis harcamaları geliyor. Örneğin kira bakımından ucuz
bölgelerde bir ofis tutmak ve ilk aylarda görselliğe
önem vermemek, bu noktada yapılabileceklerin başında geliyor. Son
olarak ise pazarlama ve reklâm için yaratıcı gerilla
pazarlama yöntemlerinin kullanılması tavsiye ediliyor.
'Yaptıklarınızı ölçün' Bir girişimcinin işin her aşamasında
nerede olduğunu analiz etmesi gerektiğini belirten uzmanlar, planlamaya
uzun zaman ayırmak mümkün olmasa bile gerek başlangıç
aşamasında gerekse diğer dönemlerde nerede olunduğunu ve nereye
gitmek istendiğini yazmak gerektiğini söylüyorlar. Bu
hedeflerin her ay kontrol edilerek değerlendirilmesi de
önerilirken, ölçümsüz ve plansız davranmak
sis içinde hedef bulmaya benzetiliyor.
'Moralinizi yüksek tutun, vazgeçmeyin' Girişimcilere başarısızlıktan
korkmamaları ve gerekirse tekrar denemelerini tavsiye ediliyor. Bunu
sağlamanın en etkili yolu da bu dönemde ümitsizliğe sevk
eden, yapıcı olmayan, desteksiz eleştiriler yapan kişilerden uzak
durmaktan geçiyor. İnternet girişimciliğinin her aşamasında
olaylara objektif yaklaşan, yapıcı ve çözüm odaklı
insanlarla bir arada olmanın önemini vurgulanırken, işe her sabah
aynı heyecanla başlamanın büyük önem taşıdığı da
belirtiliyor. etohum etkinlikleri hakkında bilgi almak
ya da toplantılara katılmak isteyen girişimcilerin
www.etohum.comadresine girmeleri yeterli. 27.03.2009